Dag 1 - Amsterdam

July 6, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Het enige "district" aan ons lichaam dat na vandaag "red" op "light" zijn onze voetjes na 15+ km Amsterdam te doorkruisen.

De treintocht via Antwerpen naar Amsterdam is alvast enorm vlot verlopen. De bussen in Amsterdam daarentegen vereisen nog wel wat oefening. De eerste rit dropte ons al een 1,5 km te ver af (eigen schuld). Gelukkig stond onze gastheer voor vandaag ons al met open armen heel enthousiast op te wachten. Als bijnaam gaven we hem prompt "Frans het frivool ventje". Hij gaf ons wat tips, geschiedenisles en twee buskaartjes met uitleg. Bingo: de rest van de dag waren de bussen geen uitdaging meer voor ons.

Net als we het ene vervoermiddel onder de knie hebben, is daar al het volgende: overal fietsers! Links, rechts, boven, onder, uit het kanaal, in het kanaal... Het is echt enorm druk in Amsterdam en de verkeersdrukte draagt alleen maar bij aan die chaos. De straatjes en kanaaltjes zijn wel erg pittoresk, waarbij de Jordaan en, jawel, het Red Light District ons het meest bevielen. De rest voelde net iets te hard aan als "tourist trap", maar dat zal ook liggen aan het feit dat we niet veel tijd hier kunnen spenderen.

Afsluiten doen we in "Venus & Adonis" - niet de naam van een combo act in het Red Light District, maar wel de naam van een grill restaurant met, volgens Eva, de beste ribbekes ooit... Dat wilt al wat zeggen.