Dag 19 - roadtrip door Jasper

July 24, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 23 °C

Als je in Europa vijf uur rijdt, dan kan je enkele landen doorkruisen. In Canada ben je dan in de volgende stad. Dat is wat we vandaag wederom voor de boeg hebben: vijf uur rijden naar Hinton!

Zoals altijd starten we de dag "op het gemak" met koffie, thee, Canadese koffiekoeken... en dit, als het weer het toelaat, telkens buiten. Onze AirBnb-host is net weg met zijn hond, dus jammer genoeg ligt ie niet aan onze voeten voor wat liefde. Dat is trouwens heel opvallend: zo goed als alle AirBnB-verblijven waar we al geweest zijn (in Canada, maar ook elders), hebben een hond of kat. Heel gezellig telkens!

Onderweg rijden we weer door schilderachtige landschappen. Bergtoppen met sneeuw die ingepakt zitten tussen de wolken, azuurblauwe meren, weidse vlaktes, ravijnen ... Alles volgt elkaar in snel tempo op. Ook spotten we heel veel dieren: herten, dikhoornschapen, marmotten, arenden en ook weer één beertje. Gelukkig allemaal terwijl we in een Kia Soul van 2020 zitten. Die kan nog altijd net iets sneller accelereren dan onze Canadese bergbenen.

Aangezien we toch wel twee lange dagen achter de rug hebben met samen bijna 14 uur reizen, trakteren we ons 's avonds op een uitgebreide, zelfgekookte maaltijd. Steak, zalm, rauwkost, hummus en een fles van 1l rode wijn (dat laatste is wel voor twee dagen - een berg opwandelen is al zwaar genoeg zonder kater).

Met deze lange rit zijn we trouwens al een flink stuk opgeschoven terug naar Calgary, wat de laatste stop is van de reis... We staan heel wat dagen achter qua posts hier, maar die komen er aan als we meer tijd hebben, bv tijdens het wachten op de luchthaven.