Stockholm - 2023

January 2023
A short but fine adventure by EvaJeroenTravels Read more

Dag 1 - potatismos

January 2, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 3 °C

Vandaag hebben we veel gewandeld door druilerige Stockholm straatjes, maar nog belangrijker: we hebben nu al het leukste woord uit de Zweedse taal geleerd: potatismos! Toch veel toffer dan "puree" of "stoemp", hé?

De dag begonnen we na slechts 1,5 uur slapen. Even lang geslapen dus dan dat de rit zou duren naar Charleroi. Gelukkig was het erg rustig op de weg. In de luchthaven was het wél heel erg druk - we waren net op tijd door de controle... Het allerbeste was echter dat Eva totaal niet ziek is geworden tijdens de vlucht. Nog nooit zo'n vlotte vlucht gehad!

Toen we net waren geland werden we al aangeklampt door een zenuwachtige man die vroeg of we Nederlands spraken. Hij kon namelijk geen Engels en vroeg of we hem konden helpen met het regelen van vervoer naar het centrum. Eerste goede daad van het jaar is bij deze al in the pocket.

De rest van de dag brengen we door met het bezoeken van kringloopwinkels, gezellige cafés, een overdekte markt met eetstandjes, een schaatsbaan en de oude stad. De eerste indrukken zijn alvast heel erg positief!

Nu kruipen we al op tijd onze nest in, want de vermoeidheid begint toe te slaan. Weu beugeuneun eur speunteun zweuds veun teu preuteun. Sleupweul!

Dag 2 - het "Tak" eraf

January 3, 2023 in Sweden ⋅ 🌙 -3 °C

Na een nacht die 7 keer langer duurde dan de vorige, zijn we volledig klaar om Stockholm te verkennen. Zeker met een zalig ontbijt van spek, worstjes, Zweedse balletjes, kaneelbroodjes ...

Vandaag bezochten we Södermalm - één van de stadsdelen van Stockholm. Eerst op de planning was Skinnarviksberget, een berg(je) waar je een mooi zicht hebt op de stad. Ook maakten we kennis met hoe koud Zweden kan worden: een ijzige -5 overdag met snijdende wind... Dan maar het fotografiemuseum bezoeken en wat opwarmen! Een dikke aanrader, niet enkel voor de warmte, dit museum.
    De rest van het eiland zou redelijk wat tweedehandswinkels moeten hebben, maar die vonden we toch niet... Jammer, maar gelukkig hadden we wel een knaller van een afsluiter van de dag: het restaurant Tak! Een Japans - Zweeds restaurant waar we een menu namen met aangepaste drank. We kregen er heerlijke hapjes met Japans bier, sake, wijn... Echt een zalige ervaring qua eten en setting (14de verdieping van een gebouw).

Dag 3 en 4 - schaatsen en haasten

January 4, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ -1 °C

Na een dagje regen, een dag stralende zon, was het vandaag de beurt aan heel wat sneeuw. Al tijdens het ontbijt, waar we vandaag de wafelmachine ontdekten (!), zagen we de kleine vlokken naar beneden dwarrelen. Onze weer app gaf het ook aan: de hele dag zou het sneeuwen!

Ook weer een heel mooie ervaring om zo Stockholm te zien. Eerst grijs, dan zonnig en nu onder een wit deken van sneeuw.

Eerst op de planning stond een trip naar Skeppsholmen - een district op één van de vele kleine schiereilanden, eentje dat bekend staat voor de vele musea die er zijn. We bezochten "Moderne Museet", een museum met kunst uit de 20ste en 21ste eeuw. Op zich was het museum wel "OK" (al hingen er niet zo bijster veel werken), maar de drukte daarentegen ... Elke kunstliefhebbende Zweed was blijkbaar afgezakt naar dit museum.

We besloten dan om maar wat rond te wandelen in de verschillende wijken, waar we voorbij een gezellige bakkerij kwamen. Een erg hevige, maar lieve, dame zorgde ervoor dat we ons konden opwarmen met een koffie, thee, kaneelbroodje en koffiekoek.

In Stockholm staat er gedurende wintermaanden een schaatsbaan op een plein dicht bij de oude stad. Ons leek het wel een leuk idee om dit als "afsluiter" van de reis eens te doen. We huurden twee paar schaatsen, moesten nog even wachten totdat het "gladmaakwagentje" klaar was, maar dan was het aan ons. Al glibberend, glijdend en bijna vallend, vlogen we rond de schaatsbaan. Na een halfuurtje begon het eigenlijk best goed te gaan! Overal hingen gezellige lichtjes, de meest kitscherige kerstmuziek stond op - de sfeer zat dus goed! En (!): tijdens het uur schaatsen zijn we niet gevallen. Alhoewel: toen we stopten met schaatsen en ons naar de uitgang begaven, deed Eva toch even een kleine horizontale dansbeweging en testte ze de sneeuwdichtheid van de achterkant van haar jas.

Na nog een uurtje rondwandelen in de oude stad vonden we een gezellig café / restaurant waar we de laatste avondmaaltijd in Stockholm naar binnen staken. Jammer genoeg ... Een erg fijne stad om te bezoeken - zeker een aanrader voor iedereen!

De volgende ochtend/ middag moesten we het vliegtuig terug naar België nemen. We hadden tijd genoeg, want het vliegtuig steeg pas op om 13 uur. We konden dus rustig slapen, ontbijten, trein nemen naar de luchthaven... Bij toeval checkte ik echter 's ochtends nog eens de vluchttijden om te kijken of er geen vertraging was... Paniek! De vlucht was helemaal niet om 13 uur, maar om 11 uur! We inhaleerden ons ontbijt, deden een express check-out en stormden naar het station. Daar stond al een lange rij op het perron en de trein die om 08u45 zou vertrekken had vertraging... 08u54... 09u10 ... Gelukkig is er in zo'n gevallen nog een andere optie: Uber! Met de fantastische chauffeur Yusuf (you zoef?) die ons in minder dan 30 minuten naar de luchthaven bracht. Dikke fooi voor deze racepiloot! We waren dus nipt op tijd voor onze vlucht - ook weer eentje waar Eva totaal geen last had van haar maag... Ideale afsluiter dus!