EvelineinTanzania

March - July 2018
A 134-day adventure by Eveline Read more
  • Op pad!

February 27, 2018 in Tanzania ⋅ ⛅ 32 °C

De last minute voorbereidingen zijn in volle gang: backpack ingepakt, handige apps geïnstalleerd, afscheidstour Nederland volbracht én bij dezen een website voor toekomstige blogs uitgezocht! De komende maanden ben ik dus via deze site met verhalen en foto's te volgen. Ik heb er heel veel zin in, hopelijk jullie ook!Read more

Dar es Salaam

March 1, 2018 in Tanzania ⋅ ⛅ 23 °C

Ondanks een kleine vertraging in Nederland en met zeer veel geduld op het vliegveld van Dar es Salam aangekomen in ons hotel. We blijven een paar dagen hier om wat laatste administratieve taken te verrichten en een beetje te acclimatiseren. Want het is hier ongelofelijk warm...Read more

Het is hier warm

March 2, 2018 in Tanzania ⋅ ⛅ 29 °C

Onze laatste dag in Dar brengen we door met een korte wandeling door de stad waarna we snel bij de airco van de KFC gaan schuilen.. Morgen stappen we alweer op het vliegtuig naar Mwanza!

We zijn er!!

March 4, 2018 in Tanzania ⋅ ⛅ 23 °C

We zijn vandaag gearriveerd in het dorp Sumve waar we de komende drie maanden in het ziekenhuis stage zullen lopen. Ons huisje is ruim en schoon, echt een stukje Nederland in Tanzania! Op de lokale markt hebben we meteen alvast een stuk kitenge (stof) gekocht om leuke dingen mee te laten doen :)Read more

Sumve in het kort

March 4, 2018 in Tanzania ⋅ ⛅ 28 °C

Sumve is een leuk klein dorp. Er is een school, een uitzichtpunt en iedere zondag is er markt. Daar hebben we alvast een mooie lap stof ingeslagen en mama Mkanza, de lokale naaister, bezocht. Ook omdat we voor haar zoontje, die lichamelijk en geestelijk beperkt is een nieuwe band voor zijn rolstoel mee hadden genomen. Die kan morgen (eindelijk) weer mee naar school!Read more

De eerste week

March 8, 2018 in Tanzania ⋅ ⛅ 21 °C

We zijn deze week begonnen op de children's ward. Er liggen iets meer dan 20 kinderen opgenomen en iedere ochtend doen we ronde voor deze kinderen, wat inhoudt dat we kijken hoe het met ze gaat en verdere diagnostiek en behandeling inzetten. Er zijn hele zieke kinderen, kinderen waarvan we niet zo goed weten wat ze mankeren en kinderen die binnen een paar dagen genoeg opknappen om weer naar huis te gaan. Het werk is dankbaar, maar soms ook zwaar door de heftige ziektebeelden en de beperkingen in diagnostiek en behandeling die we tegen komen. Gelukkig hebben we steun aan elkaar en aan de begeleiding die we krijgen van onze supervisor en verpleegkundigen. In de avonden is er daarnaast genoeg tijd om ons verder te verdiepen in ziektebeelden, te sporten en te ontspannen. We hebben besloten regelmatig te gaan hardlopen met Kwabi, onze tuinman. Ik heb een grondige hekel aan hardlopen, maar samen met Jenna en in deze prachtige omgeving wil ik het een kans geven. Onderweg werden we achtervolgd door kindjes die vrolijk 'mzungu! Mzungu!' (blanke!) roepen en werd de weg nog eventjes versperd door een troep koeien. De 5 km vandaag was ontzettend zwaar, dus maandag gaan we weer! Dit weekend gaan we naar Mwanza, de tweede grootste stad van Tanzania, op twee tot vier uur afstand. Daar gaan we op jacht naar een aantal benodigdheden voor het ziekenhuis en daarnaast eens lekker uitpuffen bij het zwembad. Alvast een fijn weekend gewenst iedereen!Read more

Week 2

March 15, 2018 in Tanzania ⋅ ⛅ 21 °C

Als ik dit schrijf, zijn we alweer over de helft van de tweede week van ons co-schap. Time flies! Afgelopen weekend waren we in Mwanza, op jacht naar een pot kaliumchloride die onvindbaar bleek. Ook was het te koud om dat te doen waarop wij ons de hele week hadden verheugd, namelijk een fijne plons in het zwembad. Gelukkig maakte het gezelschap, andere co-assistenten uit de buurt, en de lokale kitenge markt (kleurige lappen stof) veel goed. We hebben 's avonds lekker samen gegeten en zijn op zondag heel relaxed met een taxi vol westerse boodschappen terug naar Sumve gegaan. Voor die pot kaliumchloride moesten we helaas op dinsdag alweer terug. Het wordt gebruikt voor ondervoede kinderen, en die hebben we op het moment een aantal op de afdeling helaas. Dus wij zijn met de Dalla dalla (een soort busje) van zeven uur 's ochtends weer afgereisd met nieuwe route aanwijzingen van mensen die eerder in Sumve zijn geweest. Waar we de vorige keer apotheken hadden afgestruind, bleken we in een schoolspullen handel te moeten zijn! Deze had hem helaas niet op voorraad, de moed zonk ons in de schoenen. Gelukkig had een labspullen winkel op de hoek het wel. Of nou ja, zij konden er binnen twee uur aan komen. Dus zijn we maar weer even tijd gaan doden op de kitenge markt.. Met de kaliumchloride op zak begaven we ons uiteindelijk weer richting busstation. Hier hebben we bijna twee uur gewacht voor de Dalla dalla vol zat en we konden gaan rijden. Om een uur of vier waren we eindelijk terug en konden we nog even snel de ronde op de kinderafdeling erdoor heen jassen. Gelukkig nam de supervisor snel op en konden we het een en ander nog telefonisch bespreken.
    Vandaag zijn we op outreach geweest, dat is leuk! Hierbij gaan we met een pickup truck naar een dorp dat in de buurt ligt, maar toch nog een behoorlijk stuk lopen, om consultatiebureau te spelen. Er worden dus kinderen gewogen, gevaccineerd en ouders krijgen voorlichting over belangrijke onderwerpen. Er waren een paar Engels sprekende student nurses mee die er veel lol in hadden ons eens haarfijn uit te leggen wat er allemaal gebeurde. 'What did you just give him? Two drops. Two drops of what? Of this..' Het bleek uiteindelijk te gaan om een soort profylactisch middel tegen rotavirus :p
    Dit weekend gaan we eens uitgebreid op verkenning in de omgeving, we blijven namelijk in Sumve! Daarover na het weekend meer :-)

Een weekend in Sumve

March 18, 2018 in Tanzania ⋅ ⛅ 25 °C

Dit weekend zijn wij eens fijn in ons huisje gebleven met een waslijst wilde plannen. Echter, het is regenseizoen en dat gooide wat roet in het eten. De geplande wandeling door de omgeving viel bijvoorbeeld in het water. Ook werken aan ons verslag zat er niet in, door de hevige regenval is de stroom namelijk sinds zaterdagochtend uitgevallen. Wat overbleef was vooral veel lezen, swahili leren, spelletjes spelen en een beetje schoonmaken. Ook zijn we zondagmiddag even over de markt gestruind waar we een nieuwe weekvoorraad tomaten, bananen en ui in konden slaan. Dit is ook meteen bijna het volledig bereik aan groente en fruit wat in Sumve beschikbaar is. Daarnaast kun je vaak ook kool, aubergines en een soort bladgroente die nog het meest op spinazie lijkt inslaan. Voor alle andere soorten groenten en fruit moeten we met de dalladalla naar Mwanza of Kisesa, wat zo'n twee tot vier uur reizen is.
    Ook hebben we het hele weekend geprobeerd de eigenwijze maar kleurrijke vogeltjes te fotograferen die in de stenen voor onze veranda baden. Ons minstens zo eigenwijze, maar veel minder kleurrijke kuiken hield ons hierbij gezelschap. Als het tenminste niet bezig is met verwoede pogingen zijn hok op te eten. Het kuiken is de enige die over is na een broedpoging begin januari en is tijdens de verschrikkelijke kippenplaag van februari naast zijn broertjes en zusjes helaas ook zijn moeder verloren. Zij woont daarom voorlopig nog even in een geimproviseerd hok in de woonkamer tot ze groot en sterk genoeg is om naar buiten te gaan met de andere kippen. Ondertussen zijn wij begonnen aan een nieuwe broedpoging met de twee overgebleven kippen. Hopelijk hebben we eind volgende maand een paar schattige kuikentjes om te fotograferen! Terwijl ik dit typ wordt onze tuin voor de tweede keer vandaag bezocht door een bende koeien, aan leven hier geen gebrek.
    Na al deze avonturen hebben we in ieder geval genoeg uitgerust om komende week weer actief aan de slag te gaan!

Weer een week verder

March 25, 2018 in Tanzania ⋅ ⛅ 22 °C

Afgelopen week was voorlopig de laatste op de kinderafdeling. Net toen we dachten dat we in rustig vaarwater waren beland (al anderhalve week alle kinderen stabiel), kwam er een comateus patiėntje binnen. Ze reageerde niet op aanspreken en had een zeer laag bloedsuiker. Dankzij een behulpzame verpleegkundige kwamen wij erachter dat zij van de mganga, de plaatselijke traditionele healer, planten en kruiden had gekregen tegen malaria. Grote kans dat dit de oorzaak was van het probleem... Gelukkig konden we relatief snel een dokter ter plaatse krijgen en werd een behandeling gestart van suiker en antibiotica infusen. De patiënt zou ook kunnen lijden aan een infectie door malaria of bacteriën, echter zonder volledig bloedbeeld (weer eens niet voorradig) zullen we er nooit definitief achter komen. Op vrijdag was ze stabiel slecht, met een lichte verbetering in haar comascore en gingen wij ons af laten leiden in Mwanza. Om hier te komen reizen we 2,5 met de Dalladalla, een soort regiobusje. Denk formaat volkswagenbusje. En stel je nu eens voor dat hier zo'n 25-30 mensen in gepropt worden. Mega comfortabel dus.. maar wel heel goedkoop! De dalladalla vertrekt niet op vaste tijdstippen, maar gewoon als hij helemaal propvol zit. Zo kan het dus gebeuren dat je een paar uur zit te wachten op je medereizigers.. Mwanza is de tweede grootste stad van Tanzania, al zou je dat niet zeggen als je er rondloopt. Veel onverharde steegjes en een paar supermarkten is het groot. Wij zijn vooral groot fan van het zwembad van het Tilapia hotel en zaterdag hebben we hier met een groep van 11 co-assistenten Tepanyaki gegeten. We zaten heerlijk aan het water terwijl de kok heerlijke vlees en vishapjes voor ons bereidde. Hebben we meteen ons ijzer en eiwitten tekort een beetje bij kunnen werken! Erna gingen we met de groep nog een paar drankjes doen in een lokale bar. We hadden als groep blanke meisjes direct veel aanspraak van de aanwezige locals en er werden een paar interessante ontwijkende dansmoves uitgevoerd. Het aantal huwelijksaanzoeken eindigde deze avond op vijf voor de groep en daarmee gingen we fijn naar ons hotel om te slapen. Na zondag uitgebreid afscheid te hebben genomen van de warme (!) douche zijn we weer op weg naar Sumve gegaan. Hiervoor schakelen wij graag onze vertrouwde taxichauffeur William in, die dan meteen voor ons bij Kisesa even stopt om vanuit de taxi een lading groente en fruit voor ons in te slaan. Ideaal zo'n shopping assistent! Helemaal omdat er in Sumve eigenlijk alleen banaan, tomaat en aubergine verkrijgbaar is. Al met al is het verschil tussen ons dorp Sumve en de stad Mwanza gigantisch. Het formaat, de voorzieningen, de mensen die er wonen en werken. Echt een wereld van verschil.Read more