Offroad

June 22, 2016 in Mongolia ⋅ ⛅ 13 °C

Inmiddels hebben we zelf ook wel door dat we niet meer zo fris ruiken en dus zijn we dolblij als we midden in de woestijn ineens voor een boven verwachting keurig uitziend toiletblok staan. Een douche, een warme douche! En een wc! Ongelofelijk. Leuk hoor dat kamperen in Mongolië, maar hier en daar een wc'tje verstopt tussen de bosjes zou toch fijn zijn. Ach, wie hou ik voor de gek.. Inmiddels zijn we pro's in de zoektocht naar het perfecte bosje of de pefecte rots. De vrije natuur is all we need ;)

Na de zandduinen rest ons nog een lange rit naar de volgende bestemming. We pakken weer onze kaart erbij en wijzen naar een willekeurige plek op de kaart, dáár willen we heen. Sum sputtert een beetje tegen maar geeft uiteindelijk toch toe. Er volgt een wilde rit van acht uur lang, dwars door de bergen, daar waar zeg maar geen weg is.. offroad rijden to the max! Sum is niet onder de indruk en stuurt onze tank met een noodgang door rivierbeddingen, over rotsen, langs gigantische potholes en ongelofelijk steile hellingen, terwijl hij vol overtuiging meezingt met 'Wakker worden' van Jovink & de Voederbietels (goeie Thomas, haha!). Respect voor Sum, hij is een fantastische chauffeur. Gek genoeg geeft onze Russische bak geen krimp. Wij wel. We zitten met samengeknepen billen en grote ogen op en neer te schudden. Niet normaal. We zien uitgestrekte vlakten, droog en bar door de niets ontzienende wind. Bergtoppen waartussen hier en daar vanuit het niets ineens een ger opdoemt. Rotsen met bijzondere kleuren als gevolg van de mineralen in het gesteente. Glooiende valleien zo ver als het oog reikt. Het is onwaarschijnlijk mooi. De whiplash meer dan waard.

Als het donker begint te worden slaan we ons kamp op. Hoog in de bergen is het erg koud maar gelukkig biedt de wodka uitkomst. En heeft iemand nog een pot augurken voor erbij? I sveikata! (proost, in het Litouws ;)). Ach, we eten in ieder geval oké. Havermout als ontbijt, instant noodles als lunch en als diner iedere avond een zelfgekookt vega-prutje van kikkererwten of aardappelpuree met paprika, ui en tomaat. Niet slecht, toch?

De mooiste kampeerplek van de week vinden we bij een rivier in een prachtige kloof. We maken een lange wandeling door de vallei, op zoek naar eeuwenoude petrogliefen en schieten de ene na de andere foto als we een grote groep wilde paarden door de bergen zien galopperen. Na iedere bocht wordt het uitzicht nóg mooier en we beklimmen weer een willekeurige berg voor epic lunchspot #99. Mongolië blijft ons verrassen, het landschap is zo mooi en zó leeg.. Waar is iedereen?

PS. De prachtige portretten zijn gemaakt door Andrew!