Een bijzondere treinrit

September 11, 2016 in Sri Lanka ⋅ ☀️ 4 °C

Als je de reisgidsjes mag geloven is er één absolute must-do als je in Sri Lanka bent: De treinreis van Kandy naar Ella. Naar het schijnt een van de mooiste treinreizen ter wereld. Leuk, gaan we doen!

Eenmaal in Kandy blijkt het erg moeilijk om een treinkaartje te kopen. Sri Lankanen hadden namelijk precies die week vakantie. Dus gingen we voor plan B: We besloten de trein twee weken later te nemen. In omgekeerde richting dus, aan het einde van onze trip. Voor ons de enige optie als we gegarandeerd een zitplaats wilden hebben, al moesten we wel genoegen nemen met kaartjes voor de 3e klasse. Je kunt namelijk altijd wel een kaartje kopen voor dezelfde dag maar dan ben je niet zeker van een zitplaats, en dat leek ons met de vakantie van de locals in ons achterhoofd niet zo handig.

Vandaag is het eindelijk zo ver: We zijn weer in Ella en stappen in de trein naar Kandy. In totaal zal de treinrit zo'n zeven uur duren, genoeg om lekker achterover te leunen en van het uitzicht te genieten. Er is niets teveel gezegd.. Het is inderdaad prachtig! De trein slingert door de knalgroene bergen, door theeplantages waar vrouwen in gekleurde gewaden hard aan het werk zijn om de theeblaadjes te plukken. Door kleine dorpjes waar iedere keer weer gezwaaid wordt als de trein zich door de smalle straatjes wurmt. Ondanks dat we hoog in de bergen zitten is het weer helder. Wat een mooie rit, heel bijzonder!

De 3e klasse bevalt ons ook prima: Met de ramen open waait er een zacht briesje naar binnen en er komt regelmatig iemand langs om samosa's en andere hapjes te verkopen. Ook zijn we blij met onze zitplaats.. Hoe leuk het ook is om je benen uit de deuropening te laten bungelen, de 3e klasse wagon zonder gereserveerde stoelen is wel zó druk dat we naast benen ook armen, hoofden, en billen uit alle ramen en deuren zien steken. Haha!

Eenmaal in Kandy (we worden 'wormly welcome' geheten, hihi!) vinden we al snel de juiste bus naar Negombo. Vijf uur later -hobbeldebobbel- komen we eindelijk aan bij ons hostel in Negombo. Wat een lange dag.