Naar Namibië

September 25, 2016 in Namibia ⋅ ⛅ 17 °C

Tijd voor Namibië. Maanden geleden droomden we al over Namibië's eindeloze leegte, haar schitterende duinen, heldere donkere nachten en wilde dieren. Lang leek het erop dat Namibië op ons 'later als we oud & rijk zijn' lijstje zou belanden, maar toen we hoorden hoe gemakkelijk het is om een auto de grens over te brengen vanuit Zuid-Afrika (in Zuid-Afrika is het veeeel goedkoper om een auto te huren!), en dat je helemaal geen 4x4 nodig hebt om het land te ontdekken, gooiden we alle bezwaren overboord. Eindelijk is het zo ver, we gaan samen dit prachtige land ontdekken <3

Namibië is een bijzonder land. Deze voormalige Duitse kolonie is 2x zo groot als Duitsland maar ondanks haar grootte wonen er maar 2 (!) miljoen mensen (ter vergelijking: in Duitsland wonen 80 miljoen mensen!). Namibië is op Mongolië na het dunstbevolkte land ter wereld, voor ons nog een reden om dit land te bezoeken. Hoe dunbevolkter een land, hoe mooier we het er vinden lijkt het wel.

Vanuit Maun in Botswana steken we de grens over naar Divundu. Ook hier weer geen pinautomaat maar gelukkig mogen we tegen een zeer aantrekkelijke koers (not!) betalen met Botswaanse Pula's. Die Botswaanse Pula's hebben we overigens meer dan genoeg want ik heb per ongeluk veel te veel gepind bij het naar mijn weten enige pinautomaat in Botswana :).

In Divundu proberen we Ngepi camp te bereiken, de camping die ons door iedereen werd aangeraden. Maar als we halverwege het mulle zandpad zijn -onze banden zakken steeds verder weg!- krijg ik het te benauwd en smeek ik Thomas om om te draaien. Tja.. Parachutespringen? Bungeejumpen? Paragliden? Allemaal geen probleem. Ik ben dan wél weer heel bang om met onze auto vast te komen te zitten, haha!

Bij Rainbow River Lodge komen we zonder kleerscheuren aan. We hebben een prachtig plekje recht aan de rivier, de zon staat al laag op het water en we worden getrakteerd op een mooie zonsondergang. Wijntje erbij, lekker eten en genieten maar. Mét live entertainment trouwens. De hele avond en nacht horen we het gesnuif en gebrom van de nijlpaarden waar de rivier vol mee zit. Ze zwerven ook weleens over de camping (check het toepasselijke urinoir!). Fantastisch om zo dichtbij deze dieren te zijn maar tegelijkertijd ook een beetje eng. Wist je dat nijlpaarden tot de gevaarlijkste dieren van Afrika behoren en jaarlijks meer menselijke slachtoffers maken dan ieder ander dier in Afrika?

Na een nachtje Divundu rijden we door tot Rundu –we slapen hier 1 nachtje aan de grens met Angola, we hoeven maar te zwaaien!-, we passeren Tsumeb en vinden een mooi kampeerplekje bij Sachsenheim Guest Farm. We hebben weinig te vertellen over deze dagen die vooral in het teken staan van kilometers maken en wennen aan het rijden op de onverharde wegen. Want waar er in Botswana in meeste gevallen wel iets lag dat op asfalt leek moeten we het in Namibie grotendeels doen met gravel wegen. Eitje.

Verbazingwekkend genoeg zijn we de enige gasten bij Sachsenheim Guest Farm. Heel fijn natuurlijk -het zwembad voor ons alleen!- maar wel bijzonder, want slechts een paar kilometer verderop ligt de poort naar onze volgende bestemming.. Etosha National Park!