Finlândia

Viajantes neste local
    • Dia 3

Op naar de top

4 de março de 2023, Finlândia ⋅ ⛅ -6 °C

Na een warme nacht worden we rustig wakker. Het is nog relatief warm in de hut en er is geen nood om het vuur opnieuw aan te maken. We steken onze havermout naar binnen en maken onze pullka’s klaar om te vertrekken. Helaas gaat het niet beter met Steven en besluit hij om terug te keren. Het is jammer, maar we zijn ervan overtuigd dat hij de juiste keuze maakt. Hij ziet lijkbleek en heeft amper geslapen. Het is ongeveer 10km naar de stad en hij besluit alleen te gaan.

Laura, Héloïse en ikzelf gaan met ons drieën verder. We hebben een stevig dag voor de boeg. De zon schijnt en het is opnieuw relatief warm (-10°C). Tegen de middag stoppen we ergens aan een hutmidden in het bos. Een jong vrouw verkoopt er zelfgemaakte soep met een stukje brood. Heerlijk! Als afsluiter nemen we nog een stukje taart. De vrouw vertelt ons dat ze vorige week Richard Branson op bezoek had, maar dat ze dit pas besefte nadat de Britse miljardair met eigen ruimtevaartbedrijf(!)alweer vertrokken was. Ze leeft er van de kleine dingen en van een handvol toeristen die er verblijven om volledig los te koppelen van het drukke leven in de stad.

Wij vervolgen onze tocht en bij valavond moeten we nog een berg oversteken. Skiën is hier niet meer mogelijk dus we binden alles op de pullka. Het is een korte klim (±250 hm). Héloïse draagt haar rugzak en ik trek de pullka naar boven. We krijgen er snel warm van en dat is maar goed ook. De bomen verdwijnen en boven zijn er Arctische omstandigheden. De bomen zijn van kop tot teen bevroren en de wind waait stevig. De kou en de wind maken het héroïsch. Zeker nu de zon stilaan ondergaat en we prachtige kleuren in de lucht zien. Het is iets wat we niet snel gaan vergeten.

Aan de andere kant van de berg dalen we opnieuw af en niet veel later bereiken we onze volgende hut, de Aakenustupa. Het is hier mooi, gelegen op een bergflank met een mooi uitzicht. Héél afgelegen! De hut heeft opnieuw een uitstekende kachel en zelfs een dubbele deur om de warmte binnen te houden. Luxe! We smelten sneeuw, drinken thee, soep, nog thee, maken eten, en drinken nog meer thee. Na een prachtige dag van 25km vallen we snel in slaap.
      Leia mais

Você também pode conhecer este local seguindo os nomes:

Aakenustunturi

Junte-se a nós: