Lapland 2023

March 2023
10 dagen langlaufen in Fins Lapland Read more

Op weg naar Fins Lapland

March 2, 2023 in Finland ⋅ ⛅ 1 °C

Om 2u30 loopt onze wekker af. Steven en ik pakken snel onze rugzak en we springen op de fiets richting Gent-Sint-Pieters. Terwijl we wachten op de Flibco bus naar Zaventem komt Héloïse aan, ze is net op tijd. Niet veel later zijn vertrokken!

Ongeveer een maand geleden besloten we om samen met Laura een dikke week te langlaufen door de wildernis van Fins Lapland. Het belooft een avontuurlijke tocht te worden.

Helaas gaan we niet zo goed van start. Steven is sinds gisteren aan het hoesten een heeft last van zijn keel. Héloïse en ik kruisen onze vingers, als dat maar goed komt.

Tegen de middag landen we in Kittilä, de luchthaven is klein en we nemen onmiddellijk de taxi richting Levi. We stoppen nog even onderweg om Steven’s slee op te halen die hij via 2de hands had besteld. Bij wonder ligt die op hem te wachten in een lokale supermarkt. Niet veel later installeren we ons in de tearoom van het Zero Point in Levi waar we wachten op Laura die met de trein vanuit het zuiden van Finland komt. We proeven van de lokale lekkernijen en niet veel later is ze daar. We zijn compleet en onze vakantie kan nu echt beginnen.

Voor we gaan lunchen moeten we eerst nog een pullka (slee) huren. Héloïse en ik besluiten om er eentje te delen. Het gewicht dat we zullen moeten voorttrekken zal wel een stuk zwaarder zijn, maar het voordeel is wel dat we ook kunnen afwisselen en een halve dag gebruiken onze langlauftechniek te optimaliseren. Nadien gaan we een pizza met rendier en rode besjes eten in een gezellig restaurantje. Het is heerlijk!

Na de lunch is het tijd om de ski’s te huren en vervolgens gaan we richting onze AirBnb. We passeren nog even langs de supermarkt om wat brood in te slaan voor de volgende dagen en daarna maken we het gezellig in ons appartementje. In Finland zijn alle accommodaties voorzien van een sauna. Echt luxe! ’s Avonds maken we er ook gretig gebruik van. Steven is hoopvol dat hij er al zijn ziektekiemen kan uitzweten. We duimen mee met hem.

Een eerste dag op de latten

March 3, 2023 in Finland ⋅ ☀️ -2 °C

‘s Ochtends genieten van een laatste uitgebreid ontbijt, we kuisen het appartement en tegen 9u30 zijn we klaar om te vertrekken. Steven heeft het in het appartement koud… geen al te best teken, want buiten is het ongeveer -10°C.

In het begin sukkelen we even om de langlaufski’s aan te doen en als snel proberen we te glijden in de voorgemaakte sporen. Dat lijkt redelijk te lukken, maar echt behendig zijn we nog niet. De pullka trekt je soms achteruit of kan je juist onverwacht verder duwen. Eenmaal vertrokken is de omgeving echt prachtig, we genieten met volle teugen. Vijf minuten later verlaten we al de stad en steken we ons eerste meer over in de ochtendzon. Het is prachtig! Naast ons passeren enkele toeristen met de snowscooter. Zo kan het ook. Ze zijn makkelijk te herkennen aan de kleurrijke outfits die ze dragen van hun touringbedrijf.

Anderhalf uur later komen we aan het volgende grote meer waar we besluiten om te stoppen en te eten. We hebben geluk, in het seizoen is er een lokale hutjes geopend waar ze warme dranken en kleinigheden verkopen om te eten. We proberen ‘Makkara’. Het zijn typische worstjes die lijken op hotdogs en je mag ze zelf bakken op het kampvuur. Ze worden vaak gegeten met mosterd. Het is iets wat alle Finnen doen, en ze zijn lekker!

Na de lunch vervolgen we onze tocht. De omgeving blijft prachtig, we gaan van het meer de bossen in en finaal komen we tussen de ‘bergen’. Steven heeft het lastig. Hij zegt niks meer en is duidelijk aan het afzien. Na 17km komen we aan bij het Hirvikämppä, we plannen om hier de nacht door te brengen. Helaas is het een kleine hut en is er slechts plaats voor twee, hooguit drie personen. Met ons vieren gaat het héél krap worden. Gelukkig is er 3km verderop nog een grotere en pas gerenoveerde hut (Muusa). Ik neem de slee van Steven over en we besluiten daarheen te trekken. Een goede keuze want die ziet er inderdaad een stuk beter uit en we beslissen unaniem om hier te blijven. Steven steekt onmiddellijk de kachel aan en al snel wordt het lekker warm. In de buurt is er ook een riviertje dat bij wonder niet bevroren is. Met vloeibaar water bij de hand wordt koken op onze eerste dag wel heel gemakkelijk.

Binnen brandt de kachel op volle toeren en wordt het er erg heet. We eten rond enkele theelichtjes en zijn tevreden met onze eerste dag. Enkel Steven ziet er slecht uit. Hij kruipt meteen in zijn slaapzak en twijfelt om morgen terug te keren. We denken dat hij koorts heeft.

Voor we in onze slaapzakken duiken leggen we nog wat extra hout op de kachel zodat we zeker geen koud krijgen vannacht. Het is nu minstens 25°C binnen. Laura krijgt het zelfs zo warm dat ze plots uit haar slaapzak springt en naakt buiten in de sneeuw gaat staan. Als dat geen echte Finse is! Wij zijn iets minder extreem en blijven rustig liggen. Slaapwel!

Op naar de top

March 4, 2023 in Finland ⋅ ⛅ -6 °C

Na een warme nacht worden we rustig wakker. Het is nog relatief warm in de hut en er is geen nood om het vuur opnieuw aan te maken. We steken onze havermout naar binnen en maken onze pullka’s klaar om te vertrekken. Helaas gaat het niet beter met Steven en besluit hij om terug te keren. Het is jammer, maar we zijn ervan overtuigd dat hij de juiste keuze maakt. Hij ziet lijkbleek en heeft amper geslapen. Het is ongeveer 10km naar de stad en hij besluit alleen te gaan.

Laura, Héloïse en ikzelf gaan met ons drieën verder. We hebben een stevig dag voor de boeg. De zon schijnt en het is opnieuw relatief warm (-10°C). Tegen de middag stoppen we ergens aan een hutmidden in het bos. Een jong vrouw verkoopt er zelfgemaakte soep met een stukje brood. Heerlijk! Als afsluiter nemen we nog een stukje taart. De vrouw vertelt ons dat ze vorige week Richard Branson op bezoek had, maar dat ze dit pas besefte nadat de Britse miljardair met eigen ruimtevaartbedrijf(!)alweer vertrokken was. Ze leeft er van de kleine dingen en van een handvol toeristen die er verblijven om volledig los te koppelen van het drukke leven in de stad.

Wij vervolgen onze tocht en bij valavond moeten we nog een berg oversteken. Skiën is hier niet meer mogelijk dus we binden alles op de pullka. Het is een korte klim (±250 hm). Héloïse draagt haar rugzak en ik trek de pullka naar boven. We krijgen er snel warm van en dat is maar goed ook. De bomen verdwijnen en boven zijn er Arctische omstandigheden. De bomen zijn van kop tot teen bevroren en de wind waait stevig. De kou en de wind maken het héroïsch. Zeker nu de zon stilaan ondergaat en we prachtige kleuren in de lucht zien. Het is iets wat we niet snel gaan vergeten.

Aan de andere kant van de berg dalen we opnieuw af en niet veel later bereiken we onze volgende hut, de Aakenustupa. Het is hier mooi, gelegen op een bergflank met een mooi uitzicht. Héél afgelegen! De hut heeft opnieuw een uitstekende kachel en zelfs een dubbele deur om de warmte binnen te houden. Luxe! We smelten sneeuw, drinken thee, soep, nog thee, maken eten, en drinken nog meer thee. Na een prachtige dag van 25km vallen we snel in slaap.

Storm en noorderlicht!

March 5, 2023 in Finland ⋅ ⛅ -12 °C

Als we wakker worden ziet het er buiten niet al te best uit. Het is aan het sneeuwen, er staat een hevige wind en de zichtbaarheid is beperkt. Ze voorspellen echter beter weer tegen de middag en we hopen dat het wel zal meevallen als we opnieuw in de bossen zijn. We willen eigenlijk ook van het totaalpakket proeven dus we ontbijten en maken ons klaar om te vertrekken.

Door de sneeuwval en de wind is het spoor waarlangs we gisteren de hut bereikten volledig verdwenen. Na wat zoeken vinden we onze weg terug tot aan een kruising. Normaal gingen we van hieruit onze route vervolgen, maar er is nergens een skispoor te zien. Zelf een kilometerslang spoor trekken door diepe sneeuw met een pullka lijkt ons geen goed idee, dus we besluiten om opnieuw de berg te over te steken tot we op het brede pad van gisteren komen. Het is een omweg, maar het is het enige wat we kunnen doen.

De klim naar boven gaat vlot en die naar beneden eigenlijk nog vlotter. Eerst zakken we nog een aantal keer tot knie- of heuphoogte weg in de sneeuw, maar vervolgens besluiten we om op de pullka te zitten en de zwaartekracht zijn werk te laten doen. Het gaat snel en het is reuzeleuk!

Tegen een uur of één komen we aan bij de Tammitupa. We zijn vandaag veel tijd verloren met die heuvel opnieuw over te steken en na de kaarten eens goed bekeken te hebben besluiten we om hier te blijven. De Tammitupa is een hut om overdag even uit te rusten en ze is dus niet echt voorzien om te blijven slapen. Gelukkig kunnen we op de banken tegen de muur ons comfortabel installeren. Héloïse en ik hebben echter geen zin om de rest van de namiddag binnen te zitten dus we besluiten om nog een ommetje te maken zonder pullka. Laura blijft in de hut. We vragen ons af of onze Finse supervrouw misschien toch een beetje moe begint te worden… We langlaufen door de bossen en de moerassen, passeren een riviertje en genieten van de avondzon. Het weer is ondertussen ook opgeklaard en het is prachtig.

’s Avonds het gewone ritueel van sneeuw smelten, koken en thee maken. Héloïse heeft plots een buikgevoel voor noorderlicht. De hemel is helder en de voorspellingen zijn gunstig. Bij haar tweede poging heeft ze prijs. We stormen allemaal naar buiten en het is indrukwekkend. Dansende groene kleuren, eerst snel, dan weer traag. Plots paarse tinten. Echt fantastisch!

We staan zeker een halfuur buiten en krijgen het stilaan koud. De thermometer buiten aan de hut geeft ondertussen al -20°C aan. Binnen is het gelukkig nog lekker warm en na een fantastische dag vallen we snel in slaap.

Het is koud!

March 6, 2023 in Finland ⋅ ☀️ -27 °C

We worden wakker en de ruiten zijn bevroren aan de binnenkant. Het is -27°C buiten. Door de droge lucht, de eerste zonnestralen, en de afwezigheid van wind voelt het gelukkig minder koud aan.

Vandaag trekken we richting Äkäslompolo, een skidorp halverwege onze reis. Het eerste stuk van de dag glijden we door vlak terrein over wat in de zomermaanden een moeras lijkt te zijn. De vrieskou zorgt ervoor dat de sneeuw luid kraakt onder onze ski’s. Gisteren verkenden Héloïse en ik reeds de eerste 5km en onderweg passeerden we een riviertje waar we nu opnieuw naar staan te kijken. Het is prachtig en best indrukwekkend om te zien hoeveel extra ijs er op het water ligt.

Deze voormiddag komen we niemand tegen, het is zalig. Onderweg zien we nog sporen van een Lynx en een veelvraat. Laura herkent ze en blijkbaar leren alle Finnen dit op school.

Tegen de middag stoppen we opnieuw aan een hutje waar we soep met grote stukken zalm eten. Echt heerlijk. Uiteraard mag een Makkara niet ontbreken. Afsluiten doen we nog met een Munkki, dit is een soort Boule de Berlin die gevuld met confituur. We staan er weer sterk voor en we vertrekken voor nog een kleine 10km tot aan de stad. Het is vlak en we gaan vrij snel vooruit. Het is wel nog steeds ferm koud. Zeker aan de handen. In neem me voor om in Äkäslompolo een paar wanten te kopen. Hoe dichter we bij de bewoonde wereld komen hoe meer mensen we kruisen. Het is een mooie dag en velen willen nog even van het goede weer genieten door een toertje te gaan langlaufen.

In Äkäslompolo hebben we een hotel geboekt. We gaan erheen en installeren ons. Hoewel de kamer niks bijzonders is voelt het toch als grote luxe! Die avond koop ik nog wanten, gaan we nog naar de supermarkt en nadien gaan we rendier eten op restaurant. De grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten zorgen ervoor dat we snel moe worden. Op onze kamer drinken we nog een biertje en dan vallen we in slaap.

Een klein gezellig hutje

March 7, 2023 in Finland ⋅ ☁️ -16 °C

Na een uitstekende nacht in een lekker bed doen we ons tegoed aan het ontbijtbuffet. Er is gigantisch veel, maar op wat worsten en spek na hebben we toch het meeste geprobeerd, incl. een American pancake met aardbeien!

Het is pas 10u45 als we terug op de latten staan, maar vandaag is er geen haast want het hoort een eenvoudige dag te worden.

We volgen de rivier noordwaarts en verlaten Äkäslompolo. We stappen letterlijk op het ijs te midden van de vallei, het water stroomt 60 cm onder ons. Het is bewolkt vandaag en toch ook best frisjes (-20°C). Zonder de beschutting van de bomen doet de wind het flink afkoelen.

Wanneer we bijna aan de hut aankomen doen we nog een ommetje voor onze dagelijkse Makkara. Het begint traditie te worden.

Vervolgens glijden we door tot Kutujärvi. Het is een oude kleine hut (3 – 4 personen) die vroeger dienstdeed als rustplaats voor herders. Binnenin is het heel gezellig en onze kleren hangen overal verspreid aan nagels in de oude balken van het plafond. Helaas ben ik net iets te groot en kan ik binnen niet volledig rechtstaan. Laura vertelt ons ook nog dat veel van deze oude hutten initieel gebouwd werden zonder nagels. Gewoon massieve boomstammen die perfect op maat werden gezaagd en als een puzzel in elkaar passen. Best indrukwekkend.

’s Avonds stoken we terug tegen de sterren op. De deur sluit niet perfect dus reden te meer om een extra blokje hout op het vuur te leggen. Let’s burn it down!

A room with a view

March 8, 2023 in Finland ⋅ ☀️ -14 °C

Vandaag is er geen wolkje aan de hemel. De ochtendzon die door het bos schijnt maakt het fabelachtig. We nemen opnieuw ruim de tijd en vertrekken om 11u. Vandaag wordt nog korter dan gisteren en onze volgende hut ligt al 10 à 15 km verderop. Onze pullka wordt ook duidelijk lichter en we raken het langlaufen stilaan gewoon.

Vandaag kronkelen we tussen twee bergketens door en passeren we door een smalle kloof. De bomen zijn er beschut door de wind en zijn bezaaid met dikke pakken sneeuw. De zon krijg je hier amper te zien en dat is er ook aan te merken. Het is er ferm koud!

Onderweg drinken we soep met stukjes rendier en uiteindelijk komen we aan bij Phyäjärvi. De hut is prachtig geleden aan de rand van een groot meer. Héloïse en ik gaan nog een ommetje doen over het meer, maar helaas staat de zon al vrij laag aan de hemel en wordt het snel koud. Terug in de hut proberen we wat op te warmen, maar vandaag lijkt dit een stuk moeilijker. De hut is groot en ditmaal zonder kachel. Gelukkig is er wel een groot haardvuur, maar de meeste warmte verdwijnt onmiddellijk in de schouw. Laura stoot wat water om en dat bevriest onmiddellijk op de grond. We maken het ons toch gezellig en zitten de hele avond met ons drietjes voor het vuur.

Vlak voor het slapengaan gooien we nog een stapel hout op het vuur. Daarna gaan de slaapzakken helemaal dicht want echt T-shirt weer was het vanavond niet. Met zicht op de vlammen en luisterend naar het geknetter vallen we in slaap. Nachtelijke pipi pauzes worden gebruikt om nog wat extra hout op het vuur te gooien alvorens we opnieuw lekker warm in onze slaapzak kruipen.

Rendieren en verbrande wanten

March 9, 2023 in Finland ⋅ ☁️ -6 °C

We slagen erin om het vuur de hele nacht te laten branden. Het vuur doet deugd en ’s ochtends kunnen we ons meteen verwarmen. Vandaag staat er een stevigere tocht op het programma (±20 km).

We beginnen vlak over het meer en zien enkele mensen die aan het ijsvissen zijn. Het lijkt me verschrikkelijk saai… Laura maakt een praatje en we begrijpen er niks van. Vervolgens gaan we verder de bossen in. Halverwege onze tocht passeren we een Kota, een Finse laphut die lijkt op een grote Tipi. Ze worden voornamelijk gebruikt om te picknicken en dat is ook wat wij in gedachten hebben. Centraal in de Kota kan je vuur maken en daar maken we gretig gebruik van. We eten wat brood met kaas en drinken chocomelk. Niet slecht! Tegen beterweten in droogt Héloïse haar handschoenen te dicht bij het vuur waardoor ze verbranden. Met een gat erin zal ze verder moeten. #Nothing we can do about it.

Het tweede deel van de route loopt wat meer door de bergen. Op de kaart is het een rode crosscountry route met wat hoogtemeters en na een 7-tal kilometer zouden we bij onze vertrouwde Muusa hut moeten aankomen. Het gaat vlot, al moet ik na één helling wel wat laagjes uitdoen met de nodige foto’s tot gevolg.

In Muusa voelt de cirkel compleet. Hier is het allemaal begonnen en hier hebben we Steven achtergelaten. Ik schrijf wat in het huttenboek en blik terug op een mooie week. Niet veel later ziet Laura een kudde rendieren langs het raam passeren. Voorzichtig gaan we naar buiten… vier stuks lopen weg, maar twee oudere exemplaren blijven rustig staan. Echt mooie beestjes! Héloïse zit op het moment suprême op het toilet,… we gaan haar vlug halen en ze kan de laatste ook nog zien. Wat een geluk!

Een laatste Makkara

March 10, 2023 in Finland ⋅ ☀️ -7 °C

Voor de laatste keer steken we de kachel aan. We genieten van de warmte en eten onze laatste portie havermout op. Rond elf uur gaan we op pad.

We vervolgen onze route richting Levi. Ongeveer halfweg slaan we rechtsaf en gaan we de opnieuw de bergen in. We besluiten een korte maar steile klim te doen om vervolgens aan de andere kant van de heuvel uit te komen aan een kota waar we iets kunnen eten. Op de kaart staat dat stukje gemarkeerd als zwarte piste. We hebben dit nog niet gedaan en ik ben benieuwd. Het is inderdaad bijzonder stijl en pittig, maar gelukkig duur het niet al te lang. Nadien glijden we wondermooi in de middagzon richting onze picknickplaats. We eten onze laatste stukjes brood, bakken een laatste Makkara en sluiten af met een pannenkoek met cloudberry jam. Heerlijk!

Nadien is het een lange rechte lijn door het bos en voor we het weten staan we opnieuw op het meer van Levi. We arriveren iets te vroeg en kunnen nog niet inchecken in onze AirBnb dus gaan we maar iets drinken in een cafeetje aan de oever het meer. We gaan voor chocomelk met muntlikeur, het is een lokale specialiteit en smaakt een beetje naar de after eight chocolade. Niet slecht, maar ook niet wauw.

Nadien wordt het tijd om de ski’s te retourneren en onze pullka terug te brengen. Het voelt een beetje vreemd om alles af te geven. Dit was alles wat we hadden de afgelopen acht dagen.

’s Avonds gaan we lekker eten op restaurant en nadien ontspannen we op onze kamer. We gaan nog twee keer in de sauna en vallen na een prachtige reis voldaan in een diepe slaap.

Terug naar huis

March 11, 2023 in Finland ⋅ ☀️ -7 °C

We worden wakker en het is een aangename 21°C in de kamer. Buiten aan het venster hangt een thermometer en geeft exact het omgekeerde -21°C aan. Brrrr!

Vandaag pakken we onze rugzakken om terug te vliegen. We hebben nog wat tijd over en lopen nog eens door de zonnige straatjes van de stad. In de namiddag nemen we de bus naar de luchthaven. Laura zwaait ons uit en zal nog een dagje blijven om wat te snowboarden. Morgen neemt ze de nachttrein terug naar het zuiden.

Op de luchthaven is het superdruk. Het is even wennen om al die mensen terug te zien. Terwijl we staan te wachten om onze bagage in te checken raken we aan de praat een meisje naast ons. Op haar rugzak zijn 10-tallen Aziatische vlaggen gestikt en ze heeft een tent en ski’s bij. Ik vraag haar wat ze heeft gedaan en ze zegt dat ze 14-dagen door de wildernis heeft getrokken en twee nachten in de tent sliep. We vertellen dat wij ongeveer hetzelfde hebben gedaan, maar steeds in de hutten hebben geslapen. Plots vraagt ze of wij die groep zijn die Steven hebben moeten achterlaten :-o! Wat een toeval! Gisteren sliep ze in Muusa en ze heeft mijn tekstje in het huttenboek gelezen! We babbelen wat verder en uiteindelijk blijkt ze uit Riga te zijn. Op het vliegtuig geeft ze ons enkele tips zodat we morgen efficiënt de stad kunnen bezoeken. Meer nog, we mogen zelfs meerijden met haar zus die ons in de oude stad wil afzetten. Wat een geluk!

Het is al donker als we landen in Riga en met onze lift worden we op vijf-minuutjes wandelen van onze AirBnb afgezet. Er ligt een vers laagje sneeuw over de stad en we zijn benieuwd om alles in daglicht te zien. In het centrum is er een klein street festival aan de gang, het ziet er leuk uit maar het is ook een schril contrast met de rust van afgelopen dagen.

’s Avonds gaan we nog eten in oude wijnkelders onder de stad waar livemuziek speelt. Nadien vallen se snel in slaap in onze AirBnb. Morgen verkennen we de stad en in de namiddag vliegen we terug naar Brussel.