Finlandia
Pyhäjärvi

Podróżnicy w tym miejscu
    • Dzień 2

Een eerste dag op de latten

3 marca 2023, Finlandia ⋅ ☀️ -2 °C

‘s Ochtends genieten van een laatste uitgebreid ontbijt, we kuisen het appartement en tegen 9u30 zijn we klaar om te vertrekken. Steven heeft het in het appartement koud… geen al te best teken, want buiten is het ongeveer -10°C.

In het begin sukkelen we even om de langlaufski’s aan te doen en als snel proberen we te glijden in de voorgemaakte sporen. Dat lijkt redelijk te lukken, maar echt behendig zijn we nog niet. De pullka trekt je soms achteruit of kan je juist onverwacht verder duwen. Eenmaal vertrokken is de omgeving echt prachtig, we genieten met volle teugen. Vijf minuten later verlaten we al de stad en steken we ons eerste meer over in de ochtendzon. Het is prachtig! Naast ons passeren enkele toeristen met de snowscooter. Zo kan het ook. Ze zijn makkelijk te herkennen aan de kleurrijke outfits die ze dragen van hun touringbedrijf.

Anderhalf uur later komen we aan het volgende grote meer waar we besluiten om te stoppen en te eten. We hebben geluk, in het seizoen is er een lokale hutjes geopend waar ze warme dranken en kleinigheden verkopen om te eten. We proberen ‘Makkara’. Het zijn typische worstjes die lijken op hotdogs en je mag ze zelf bakken op het kampvuur. Ze worden vaak gegeten met mosterd. Het is iets wat alle Finnen doen, en ze zijn lekker!

Na de lunch vervolgen we onze tocht. De omgeving blijft prachtig, we gaan van het meer de bossen in en finaal komen we tussen de ‘bergen’. Steven heeft het lastig. Hij zegt niks meer en is duidelijk aan het afzien. Na 17km komen we aan bij het Hirvikämppä, we plannen om hier de nacht door te brengen. Helaas is het een kleine hut en is er slechts plaats voor twee, hooguit drie personen. Met ons vieren gaat het héél krap worden. Gelukkig is er 3km verderop nog een grotere en pas gerenoveerde hut (Muusa). Ik neem de slee van Steven over en we besluiten daarheen te trekken. Een goede keuze want die ziet er inderdaad een stuk beter uit en we beslissen unaniem om hier te blijven. Steven steekt onmiddellijk de kachel aan en al snel wordt het lekker warm. In de buurt is er ook een riviertje dat bij wonder niet bevroren is. Met vloeibaar water bij de hand wordt koken op onze eerste dag wel heel gemakkelijk.

Binnen brandt de kachel op volle toeren en wordt het er erg heet. We eten rond enkele theelichtjes en zijn tevreden met onze eerste dag. Enkel Steven ziet er slecht uit. Hij kruipt meteen in zijn slaapzak en twijfelt om morgen terug te keren. We denken dat hij koorts heeft.

Voor we in onze slaapzakken duiken leggen we nog wat extra hout op de kachel zodat we zeker geen koud krijgen vannacht. Het is nu minstens 25°C binnen. Laura krijgt het zelfs zo warm dat ze plots uit haar slaapzak springt en naakt buiten in de sneeuw gaat staan. Als dat geen echte Finse is! Wij zijn iets minder extreem en blijven rustig liggen. Slaapwel!
      Czytaj więcej

• Dzień 8

Rendieren en verbrande wanten

9 marca 2023, Finlandia ⋅ ☁️ -6 °C

We slagen erin om het vuur de hele nacht te laten branden. Het vuur doet deugd en ’s ochtends kunnen we ons meteen verwarmen. Vandaag staat er een stevigere tocht op het programma (±20 km).

We beginnen vlak over het meer en zien enkele mensen die aan het ijsvissen zijn. Het lijkt me verschrikkelijk saai… Laura maakt een praatje en we begrijpen er niks van. Vervolgens gaan we verder de bossen in. Halverwege onze tocht passeren we een Kota, een Finse laphut die lijkt op een grote Tipi. Ze worden voornamelijk gebruikt om te picknicken en dat is ook wat wij in gedachten hebben. Centraal in de Kota kan je vuur maken en daar maken we gretig gebruik van. We eten wat brood met kaas en drinken chocomelk. Niet slecht! Tegen beterweten in droogt Héloïse haar handschoenen te dicht bij het vuur waardoor ze verbranden. Met een gat erin zal ze verder moeten. #Nothing we can do about it.

Het tweede deel van de route loopt wat meer door de bergen. Op de kaart is het een rode crosscountry route met wat hoogtemeters en na een 7-tal kilometer zouden we bij onze vertrouwde Muusa hut moeten aankomen. Het gaat vlot, al moet ik na één helling wel wat laagjes uitdoen met de nodige foto’s tot gevolg.

In Muusa voelt de cirkel compleet. Hier is het allemaal begonnen en hier hebben we Steven achtergelaten. Ik schrijf wat in het huttenboek en blik terug op een mooie week. Niet veel later ziet Laura een kudde rendieren langs het raam passeren. Voorzichtig gaan we naar buiten… vier stuks lopen weg, maar twee oudere exemplaren blijven rustig staan. Echt mooie beestjes! Héloïse zit op het moment suprême op het toilet,… we gaan haar vlug halen en ze kan de laatste ook nog zien. Wat een geluk!
      Czytaj więcej

Możesz znać też następujące nazwy tego miejsca:

Pyhäjärvi, Pyhajarvi

Dołącz do nas:

FindPenguins dla iOSFindPenguins dla systemu Android