France
Besse-et-Saint-Anastaise

Plomb du Cantal 1.855 m.

November 1, 2023 in France ⋅ ☁️ 6 °C

Vi fik vist så meget ud af dagen i dag, som vi kunne! Det skulle begynde at regne kl. 11.00, og det passede næsten på minuttet. Så selvom det var overskyet og blæsende i morges kørte vi op til passet; Col de Prat de Bouc og skyndte os mod toppen Plomb du Cantal, der er den højeste i området Monts du Cantal. Det er slut med de vandredage, hvor vi sidder og nyder madpakken på en top, kikker efter dyr med kikkerten, og har kaffe med på termokanden. I stedet gik vi “let”, bare med lidt vand og en energibar, næsten som en trail-løber men dog med lidt mere tøj på, og kom op på toppen i kraftige vindstød og vandrende skyer, men akkurat med udsigt til de omkringliggende vulkantoppe, som vi ikke havde kunne se i går. Og fem minutter senere tog vi regntøj på i læ af en skihejs, og så gik det ellers i silende regn ned over pisterne til Passepartout og varme og tørrevejr!

Om eftermiddagen klarede det lidt op, og på vores køretur videre på småveje fik vi et lille glimt af det flotte Auvergne. Store vidder med bakker, græsmarker og levende hegn. Små landsbyer - tit med et lille kapel liggende højt oppe på en klippeknold. De flotte røde køer med lange horn (racen Salers, der stammer her fra Cantal), som ikke rigtig lader sig gå på af regn- og blæsevejret. Det er bestemt et spændende og flot område af Frankrig, men man får nok mere ud af det forår, sommer og tidligt efterår!

Vi holder i den lille landsby Besse en Chandesse for natten, men har ikke været ude og se på byen, da det har regnet og blæst siden vi kom frem. Og vi fortsætter nok mod nord i morgen udenom Mont-Dore vulkanerne.

Besse-et-Saint-Anastaise, Beça e Sant Anastasi, Bessa e Sant Anastasía, ベス=エ=サンタナステーズ, Бесс-е-Сент-Анастез, Bessa, Бес е Сент Анастез, 贝斯和圣阿纳斯泰斯