France
Col de Serres

Cantal Auvergne

June 28, 2022 in France ⋅ ☀️ 10 °C

Auf der Fahrt durchs Zentralmassiv machen wir Halt im mittelalterlichen Salers, das ganz aus schwarzem Vulkangestein erbaut ist. Viele Künstler und Handwerker haben hier ihre Ateliers. Auch wir machen noch einige Einkäufe da wir in ein paar Tagen wieder zurück in der Schweiz sein werden. Dieses Mal können wir, den im Frühling noch geschlossenen, Pas de Peyrol befahren, zwar leider im Nebel versteckt. Der etwas tiefere gelegene Pas de Serre ist nebelfrei und wir finden einen traumhaften Platz zum Übernachten. Am nächsten Tag glänzt die ganze Kette der Puys im Sonnenschein und wir frühstücken mit einer Aussicht wie KönigeRead more

Mod Auvergnes vulkaner

October 30, 2023 in France ⋅ ☁️ 6 °C

Vi har før kørt igennem Auvergne med tanke på at komme ud og vandre på de gamle vulkaner. I 2014 med lille bil og i 2019 på vores første tur med Passepartout. Begge gange blev det ikke til nogle vandreture på grund af sne, men det var også i december og november måned! I dag er det den 30. oktober, og det er ikke fordi vejrudsigten for de næste dage, er specielt opløftende, men nu giver vi det endnu et forsøg!

Vi kører fra Le Puy-en-Velay næsten stik vest på små veje. Det går lidt op og ned gennem små pas, men det meste af dagen er vi oppe på et plateau i over 1000 meters højde. Vi er i den del af Frankrig der hedder Massif Central (Centralmassivet), og om vinteren er det noget af det koldeste. Beliggende langt fra kysten, inde midt i landet på et højt plateau, hvor vinden rigtig kan få fat.

I nogle af de lidt lavere områder er der meget skov. Granskov og store savværker. Brændestabler ved alle huse og gårde. Der er grønne græsmarker og får. Huse, kirker og stendiger er bygget af de sorte og mørkerøde vulkanske sten. Himlen skifter mellem at være mørkegrå og næsten blå, men vi kører også igennem et massivt regnvejr. I landsbyen Murat gør vi stop, køber et vandrekort over området Monts du Cantal og besøger det lille museum Maison de Faune, der har udstoppede dyr og fugle fra området samt en stor sommerfuglesamling!

Endelig når vi op i et åbent, bakket landskab, med græs og køer i alle farver og racer, der står i ly for regn og blæst under de spredte træer. Lange bakkekamme med små bjergtoppe (de gamle vulkaner). Vi parkerer i passet Col de Serre og pakker Passepartout ind med isoleringstæppe på ruderne for natten.

Col de Serres