France
Le Boréon

Refuge de Nice bis Lac Boréon

June 28, 2022 in France ⋅ 🌧 15 °C

Ein Steinbock nähert sich, als wir gerade dabei sind, das Zelt morgens um 5.45 Uhr abzubauen. Anscheinend stehen wir auf seinem Frühstückstisch. Und er lässt sich nicht von uns beirren und grast in aller Ruhe weiter.
      Ein steiler Anstieg auf den nächsten Pass wird recht leichtfüßig bewältigt. Die andere Seite eröffnet wieder eine neue Landschaft. Heute ist es kühler, windiger, wolkiger - das macht es uns wieder leichter und wir können uns häufiger unterhalten beim Gehen.
      Außerdem ist heute Tier-Tag. Neben den Steinböcken läuft direkt vor unseren Füßen ein Hermelin mit Beute über den Weg. Und an einem Kamm segeln plötzlich 11 Gänsegeier über, neben und unter uns vorbei. Mit wenigen 100 m Abstand einer nach dem anderen, schließlich zwei Minuten später ein letzter, um das Dutzend voll zu machen..
      Ein zufälliges Gespräch an einer Kartentafel brachte uns dazu, von der originalen GR52 Route abzuweichen. Oben am Pass brauen sich Gewitter zusammen, und so wählten wir einen fantastischen Weg zunächst an einem steilen Hang nur leicht ansteigend entlang, dann über den erwähnten Kamm und schließlich weiter durch einem Wald bis hin zum Stausee von Borléon. Die Gewitter holten uns ein und wir entschlossen uns zur Übernachtung in einem kleinen Hotel am See. Während des starken Dauerregens war Wäsche waschen angesagt und gemütliches Schreiben und lesen.
      Jeden Tag werden wir wieder mit neuen Eindrücken beschenkt. Doch dass die Natur auch anders kann, zeigen die heute entdeckten Überreste des Katastrophen-Sturms Alex aus dem Oktober 2020: Weggerissene Straßen, Muren, zerstörte Brücken und Häuser - selbst nach eineinhalb Jahren erahnt man die vernichtende Kraft der gewaltigen Wassermassen.

Le Boreon. Søernes dag. Vandring

September 30, 2020 in France ⋅ ⛅ 8 °C

Det er den sidste dag i september måned, og vi har talt, at vi har haft 20 vandredage (21 med i dag) siden vi forlod Danmark d. 28. august. Det er dejligt at føle sig i form, at tanken om at skulle gå 1.000 (eller mere) højdemeter opad fra morgenstunden ikke virker uoverskueligt, men bare som en fin start på dagen... “At vandre er menneskets oprindelige bestemmelse...”
      Vi nyder skovens kølighed og ro ad stien op mod Col de Salese. Derfra videre mod Col de Fremamorte gennem sten og med spredte grantræer som eneste vegetation. I passet, hvor vi kigger ned i Italien, beslutter vi lige at tage de sidste 130 højdemeter op til toppen (Cime de Fremamorte 2.731 m). Det sidste stykke er stejlt, og lige før toppen ser jeg et hoved med gevir rage op foran mig. Først tror jeg det er en chamois, men den bliver så roligt liggende, og det er en meget ung stenbuk - meget sød og med et meget lille gevir! Stenbukkene flygter ikke som chamoiserne. De er altid meget rolige og overlegne i deres bevægelser, når de flytter sig! På vej ned forlader vi stien (men finder en lille umarkeret sti), ned mellem en masse små søer. Det er et flot og vildt, stenet landskab, og sjovt når landskabet er til, at man bare kan finde sin egen vej at gå.
      Så vi er stadig i le Boreon. Det er en lille perle, vi har fundet en dejlig skov-parkering og måske får vi en dag mere uden regn!

Se rutebeskrivelse på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/vacherie-d…

La Madonne de Fenestre. Vandring dag 2

September 29, 2020 in France ⋅ ☁️ 8 °C

Dejligt at det er blevet lidt lunt igen, her hvor vi er nu, og man kan slappe af i pauserne, uden at skulle skynde sig for ikke at blive kold! Vores tur i dag skrev sig lige ind i top 4 af mine favorit-vandreture i Mercantour! Op igennem en hyggelig skov, mellem svampe og over sten og trærødder, ud af skoven på en fjeldryg, og så ellers videre hen over toppe på højderyggen, med udsigt hele vejen rundt. Ned til 5 små søer; sidst vi var ved dem, var der is på, og vi kunne gå på dem. I dag badede Jacky i den ene! Og endelig ned mellem enlige træer, en chamois krydser vores spor, og vi er tilbage til parkeringen. Vi kørte en lille tur tilbage til den lille landsby St. Martin, og er så flyttet op i en lille sidedal ved Le Boreon.

Se rutebeskrivelse på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-madonne…

Le Boréon, Le Boreon