France
Les Verneys

Valloire, Savoie

September 9, 2023 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Det er vist heldigt, at vi i år ikke har planlagt at skulle køre og vandre os igennem Maurienne dalen, som vi gjorde sidste år, for efter at have kigget på Google map, og snakket med Serge, erfarer vi, at der har været sten- og fjeldskred flere steder i dalen, som dels gør vandring og især klatring farligt, men som også har spærret vejene flere steder fra Modane og opover, og sågar lukket Frejus tunnellen til Italien samt al togdrift!

Men vores plan er at køre mod byen Valloire og vandre et par ture før passet Col du Galibier de næste par dage. Så vi tanker op, køber ind, og spiser vores første pain au chocolat til formiddagskaffen. Tager det med ro og nyder siestaen i Valloire, hvor det er ret varmt, som i resten af Europa i disse dage. Og sidst på eftermiddagen kører vi så ud af byen og op i ca 1.650 meters højde, hvor vi holder langs med en lille bæk og med udsigt over til toppen le Grand Perron des Encombres på den anden side af Mauriennedalen, som vi var oppe på sidste år. Den ser meget imponerende ud her fra!

Og så må vi se, hvordan benene har det i morgen, som en cykelrytter ville have sagt! Og vi er jo netop i et af de klassiske cykelområder her på vejen til Col du Galibier.

Les Verneys