In vier dagen met de tent de Dutch Mountain Trail lopen Read more
  • 84kilometers

Dutch Mountain Trail en de Seven Summits

May 27, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 9 °C

De komende vier dagen ga ik de Dutch Mountain Trail lopen, met daarin de Seven Summits. Het is een tocht van in totaal 101 km door Limburg, Duitsland en België. Ik neem mijn tentje mee en ga overnachten op campings. Vandaag loop ik van Eygelshoven naar Vaals, ongeveer 30 km. Ik parkeer de auto bij station Eiygelshoven en om 8:30 begin ik te lopen.Read more

De eerste beklimming

May 27, 2021 in Germany ⋅ 🌧 10 °C

Het is nog een beetje regenachtig, maar gelukkig regent het niet hard. Ik loop al vrij snel door de bossen waardoor je niet in de gaten hebt dat je door bewoond gebied loopt. Dan begint de beklimming van de Wilhelminaberg, een kunstmatige steenstortberg. Daarbij zitten wat pittige stukken tussen, vooral ook omdat het nog behoorlijk modderig is. Even een stukje door Heerlen en dan duik je de Anstelvallei in. Een prachtig stukje natuur waar je regelmatig langs de Anstelerbeek loopt. In het begin is het nog wat parkachtig, maar meer richting Duitsland heb je een prachtig pad dat kronkelend langs het beekje loopt. Ongemerkt loop je Duitsland binnen langs een mooie kasteelhoeve.

Het landschap wordt wat opener en over landweggetjes loop je door akkers en weidevelden. Je kunt mooi ver weg kijken. Ook zie je in een weiland drakentanden liggen, onderdeel van de Westwall, een verdedigingslinie van Duitsland. Een stukje bij de A76 is wat minder mooi. Ik volg de route verder langs een oud spoorlijntje en op een grote rotsblok ga ik even uitrusten en wat brood eten.

Via de Schneeberg naar Vaals

May 27, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 13 °C

Ik loop verder langs de Duits-Nederlandse grens richting Vaals. Het pad gaat wat later over een helling met mooie uitzichten. Ik zie Vaals en de camping al liggen, maar eerst moet de Schneeberg nog beklommen worden. Het is een modderig en steil pad, maar de beklimming is maar kort. Daarna met een grote boog naar Vaals. Ik ga daar van de route af en loop door het dorp naar de camping. Bij de supermarkt koop ik een salade en bij de bakker koop ik broodjes en een stuk rijstevlaai.

Ik overnacht op Camping De Gastmolen net buiten Vaals. Het ligt mooi aan een beekje en heeft een trekkersveldje. Ik zet de tent op en eet soep en een salade. Na het douchen drink ik koffie met mijn welverdiende rijstevlaai. Die is erg lekker.

Naar de top van Nederland

May 28, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 15 °C

Vandaag loop ik naar Heijenrath. Omdat dit weekend de campings in Gulpen helemaal vol zaten, moet ik vandaag wat verder lopen. Het is wel een erg mooie tocht. Eerst loop ik door Vaals terug naar de route in Duitsland. Door een heel mooi beukenbos loop ik naar het hoogste punt van Nederland, de Vaalserberg. Deze telt niet mee omdat het niet zo’n moeilijke beklimming is. Het is rustig op de Vaalserberg, maar ik loop toch meteen door.

De tocht gaat verder door het grensgebied met België. In eerste instantie vooral door bossen, wat soms wat eentonig is, maar de uitzichten zijn prachtig. Na een tijdje wordt het landschap wat opener en loop ik door velden met mooie holle wegen. Het begint nu echt warm te worden en ik rits mijn pijpen van mijn broek en doe een t-shirt aan. Ik zoek een mooi plekje om te eten, maar de meeste bankjes zijn bezet. Uiteindelijk ga ik pauzeren bij de Eyserbeek, een klein beekje in de bossen. Ik eet de broodjes met een stuk droge worst en pindakaas.

Nog een lang stuk naar Heijenrath

May 28, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Meteen na de lunch in het bos begint de beklimming van het Eyserbos, een mooie pad door het bos met wat steile stukjes. Ik daal weer af richting Gulpen en loop dan even samen met een man die al een tijdje in de buurt loopt en hetzelfde tempo heeft. We kletsen even en beklimmen samen de Gulpenerberg. Hier heeft het pad soms wat weg van een bergpad. De man gaat naar zijn overnachtingsadres in Gulpen, ik moet nog een aantal kilometers maken. Ik daal weer af en loop door de bossen naar Heijenrath. Een mooi pad langs de bosrand met mooie uitzichten. En regelmatig door bloeiende weiden, die echt wel iets van een bergweide hebben. Vanaf de route moet ik iets meer dan een kilometer naar Camping Heyenrade lopen. Het was een mooie tocht vandaag, maar ik ben nu wel moe. Met een volle rugzak 34 km lopen en daarbij geen enkele meter vlak is toch wel zwaar.

Bij de camping is ook een terras en ik ga dan ook meteen een biertje drinken. Dat heb ik wel verdiend. Ik blijf even lekker in het zonnetje zitten en loop dan naar mijn campingplaats. Het is allemaal strak geregeld op de camping met een super vlakke grasveld en precies afgezette campingplaatsen. Ik zet mijn tentje op tussen de caravans en maak het eten klaar. Daarna loop ik weer even naar het terras en drink nog koffie, natuurlijk met een stuk kersenvlaai. Vanwege Corona moet ik om 20:00 weer weg. Iedereen zit al in de caravan en het is er dus saai. Alleen een groep jongeren in het hoek van het veld maken een hoop herrie. Ik ga nog wat lezen en op tijd naar bed.

Vandaag door België

May 29, 2021 in Belgium ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag een wat kortere wandeling, dus ik doe het rustig aan. Op mijn gemak ontbijten en de tent inpakken. Het zonnetje schijnt al en ik probeer de tent zo droog mogelijk te krijgen. Om 8:30 vertrek ik vanuit de camping en ben al weer snel op de route. Het is vandaag een wandeling van 21 km van Heijenrath naar Noorbeek. Er zijn twee beklimmingen, de Hakkenberg en de Kattenroth.

Eerst loop ik door het Onderste Bosch en daarna al snel over een mooi pad langs een bosrand. Op het kronkelende pad heb je prachtige uitzichten op de weilanden en heuvels. Bij het Bovenste Bosch begint de beklimming van de Hakkenberg. Daar staat een grenspaal en loop ik België in. Soms over mooie holle wegen, soms langs bosranden. Op een heuvel waar verschillende wegen samenkomen, staat een bankje waar ik even ga uitrusten. Daarna volgt het pad verder door weilanden en wijngaarden. Ik hoop in het dorpje Sint-Maartens-Voeren een terrasje te vinden om wat te eten, maar helaas kan ik niets vinden. Dus ga ik maar eerst de Kattenroth beklimmen met een mooie ‘alpenweide’. Uiteindelijk vind ik een bankje in het bos waar ik even kan uitrusten. Ik eet mijn brood op terwijl er veel wandelaars en fietsers passeren.

Door het Noordal naar Noorbeek

May 29, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Het is nu niet meer zo ver lopen naar de camping. De route gaat nog door het prachtige Noordal, met mooi bloeiende weiden en een klein beekje. Daarna nog een laatste beklimming naar de heuvel waar Camping De Grensheuvel op ligt. De camping ligt net over de grens in Nederland. Er is nog één plaatsje vrij op het tentenveld en ik zet mijn tent op. Vanuit de tent heb je een prachtig uitzicht op de heuvels.

Als de tent staat, loop ik naar Noorbeek. Het is een mooi dorpje en ik ga op een terrasje zitten tegenover de bakker. Herberg Sint Brigida heeft een bijzonder terras met kroonluchters in de bomen. Ik bestel een koffie en neem natuurlijk weer een stuk vlaai erbij. Die is weer erg lekker. Daarna haal ik de broodjes op bij de bakker en loop weer terug naar de tent. Ik ga eten koken en zet koffie. Ondertussen zie ik Hannah arriveren, die ik op de eerste camping ook gezien heb. Omdat er verder geen plaats is, zet ze de tent in de buurt van mijn tent. Later klets ik nog wat met haar. Ik ga douchen en kan nog lang buiten in de zon zitten. Ik lees en geniet ondertussen van het mooie uitzicht.

Laatste dag van de DMT

May 30, 2021 in the Netherlands ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag alweer de laatste dag van de DMT. De tocht gaat van Noorbeek naar Maastricht, ongeveer 25 km met onderweg de beklimming van d’n Observant. Ik word wakker met een prachtige uitzicht vanuit de tent. De heuvels zitten nog een beetje in nevels en dat ziet er mooi uit. Nadat alles is ingepakt, vertrek ik vanaf de camping naar de route. Door een smal en rustig dal loop ik richting Eijsden. Het is nog heerlijk vroeg en je hoort veel vogels fluiten. Bij Eijsden wordt het landschap wat opener en zie je veel hoogstam fruitbomen. Het laatste stuk tot Eijsden is wat minder mooi. Ik neem koffie met eigen gemaakte appeltaart bij de Greune Mert op het zonnige terras midden in Eijsden.

Na de koffie loop ik naar de Maas en steek met het voet- en fietspontje de rivier over. De route volgt de Maas die daar nog mooi is. Je ziet er soort van lagunes met veel vogels. Tot je uitkomt bij het sluizencomplex van Ternaaien, daar wordt het minder mooi en ook saai. Het is een lange rechte weg langs de Maas. Gelukkig begint daarna de beklimming van d’n Observant. Eerst loop je een stuk over de heuvel met regelmatig mooie uitzichten over de Maas. Daarna duik je het bos in, waar het op een soort jungle lijkt. Over boomstammen heen, soms onder boomstammen door, en jezelf omhoog trekkend aan boomwortels naar boven. Heel bijzondere klim. Bovenop is niet veel te zien, maar ik eet daar toch mijn broodjes op.

Op weg naar Maastricht

May 30, 2021 in the Netherlands ⋅ ☀️ 21 °C

Ik daal de Observant weer af en loop richting de ENCI groeve, met onderweg uitzicht op de St.-Pietersberg. De route gaat door de mergelgroeve, die nu al een aantal jaren niet meer in gebruik is. Wel bijzonder om te zien, maar echt mooi vind ik het niet. Het is ook heel erg warm in de groeve, geen zuchtje wind en heel veel stenen. Met de ijzeren trap klim ik weer uit de groeve en daarna daal ik af naar de Maas. Die volg ik tot in Maastricht en ook dit stuk vind ik minder mooi. In Maastricht steek je de Maas weer over bij de voetgangersbrug, met mooi uitzicht op de Sint Servaasbrug en de stad. Ik neem nog een lekker ijsje en loop naar het station. Daar drink ik nog een biertje op het terras voordat ik de trein terug naar Eygelshoven neem.

Het was een erg mooie tocht, veel mooie paden door bossen en velden. En ook bijna geen asfaltwegen. De beklimmingen waren goed te doen.