Mountain View Hotel, Phong Nha

March 10, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 31 °C

Vi ankom til Phong Nha efter 5 fantastiske timer i bus fra 06:30 til 11:30. Det første vi gjorde var at få noget frokosten og nyde det dejligt kolde vejr, der dog hurtigt blev værre. Vejret gik fra 21 dejligt vindstille grader til 18 grader med regn og blæst. Vi løb derfor hjem og hentede hver vores regnponcho og fandt derefter en båd mod Phong Nha Cave. Grotten var utroligt flot og man tænkte af gode grunde ikke over vejret udenfor. Da vi havde set grotten (vi brugte 3-4 timer på det) tog vi hjem på hotellet for at få varmen, da vi alle var taget afsted i shorts og derfor havde det en smule koldt. På vej hjem fra grotten kom vi sågar ud for at båden gik i stykker og vi fik derfor lov til at sidde stille og roligt i båden imens blæsten og regnen passede på os. Det endte med at vi blev trukket af en anden båd, der kom forbi. Om aftenen mødtes vi med to af danskerne fra Hoi An og Hue og fik noget god mad.
    Dagen efter lejede vi scootere og kørte derefter mod Paradise Cave. Turen til Paradise Cave var desuden utroligt flot, da landskabet er helt fantastisk og noget af det flotteste vi endnu har set på turen. Vi ankom til Paradise Cave efter en meget blæsende og ret kold tur på scooterne. Da vi først kom ind i grotten var turen dog heldigvis det hele værd. Grotten var utroligt stor og enormt smuk. Da vi havde set grotten susede vi hjem til den lokale café for at få en kop kakao og en kaffe vi kunne varme os på. Aftenen gik endnu en gang med lækker lokal mad inden vi faldt om overraskende tidligt.
    Den tredje dag lejede vi igen scootere. Denne gang gik turen dog til dark caves. Turen i dark caves var utroligt sjov og vi oplevede en masse ting vi aldrig før havde oplevet. Til at starte med skulle man zip-line 200 meter ned til grotten, og inde i grotten var vi i mudderbad, der var så tykt at man næsten ikke kunne bevæge sig. Efter turen i grotten skulle vi sejle i kayak på en flod, inden vi var tilbage, hvor vi startede. Om aftenen fik vi noget god mad, der kunne holde os med et minimum af energi på busturen til Hanoi, som begyndte kl 22 om aftenen. Bussen var en stor sovebus, hvor sæderne var helt op til 1,5 meter lange, og vores sæder var op ad hinanden, så vi kom dejligt tæt på hinanden.