Binh Duong, Hue

March 7, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Første dag ankom vi omkring kl 12 efter at have taget en tidlig bus fra Hoi An. Herefter gik vi en tur i byen og hen til Kongebyen og den forbudte by. Lige udenfor den forbudte by var der et lukket museum, der dog havde åbent indtil et par fly og tanks fra Vietnamkrigen. Selve den forbudte by var desværre blevet ret ødelagt pga. kampe først med Frankrig og senere med USA. Om aftenen stødte vi på danskerne fra Hoi An som vi endnu en gang fik en lille øl med. Øllen Huda er forresten startet på baggrund af danske investeringer og navnet er derfor Huda (Hue = Hu og Danmark = da).
    Dagen efter slappede vi af i byen og drak en masse iskaffe. Om aftenen fik vi seafood hotpot på et meget lokalt sted. Retten består af en suppe, hvor man selv putter alt godt fra havet ned i. Da klokken blev 12 fejrede vi Saras fødselsdag med et glas vand og et par kiks på hotellets balkon.
    På tredje dagen var vi oppe kl 06:30 for at komme på en bus nordpå, hvor vi skulle se adskillige seværdigheder. Bussen stoppede flere steder (nogle spændende steder og nogle knapt så spændende steder). Af de spændende steder var Khe San basen, hvor der under Vietnam krigen var et hårdt slag, som blandt andet resulterede i at området blev sønderbombet. Derefter så vi Vinh Moc tunnellerne som er nogle tunneller, der blev gravet under Vietnamkrigen af civile for at overleve diverse bombardementer. I tunnellerne var der blandt andet et fødselsrum, hvor der i alt blev født 17 børn. Om aftenen var vi ude og spise på en lækker italiensk restaurant, hvor vi fik lækker mad samt god vin for at fejre Saras fødselsdag offentligt.
    Dagen efter skal vi op og nå endnu en tidlig bus - denne gang mod Phong Nha-Ke Bang.

Da vi mangler et godt billede fra Hue kommer der et ekstra fra Hoi An.