• Day 24

Dag 6: Poor Man's Galapagos

September 21, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Ballestas Islands är öar cirka 30 minuter med snabbåt från Paracas hamn. Öarna ligger inom ett naturreservat och är hem åt sjölejon och tusentals fåglar, bland annat pelikaner, pingviner, tärnor och vadare. Öarna kallas även Poor Man's Galapagos vilket de verkligen lever upp till. På båtturen såg vi ett stort inristat märke i berget som liknar en kaktus. Märket har funnits jättelänge och man vet inte riktigt varför det existerar. Coolt!

Efter att vi besökt öarna åkte vi även på en busstur genom naturreservatet utanför Paracas. Liten besvikelse när vi insåg att turen bestod av att nästan bara se sten och sand (som man kan hitta överallt annars också). Höjdpunkten var när vi fick se flamingos (!) och vara med när de matade pelikaner och sjölejon. På kvällen kollade vi på solnedgången från stranden och Magdalena fotade entusiastiskt en strandskata.

Nu är vi på väg till staden Huacachina, en oas mitt i öknen, där vi ska åka "pulka" ned för sanddynerna.