Sjukdagar i Cusco

September 26, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 13 °C

Cusco = 3400 meter över havet = tunn luft/lågt tryck = höjdsjuka.

Under de senaste tre dagarna har vi varit ganska förstörda och inaktiva här i Cusco. Hög puls, andfåddhet (en trapp känns som 100 m sprint), feber, huvudvärk och värst av allt opålitliga magar.

Vi har mest tagit det lugnt. Läst bok, suttit på toa, sovit och lyssnat på vad de andra på hostlet har hittat på för kul.

Igår vågade vi oss ut lite längre och gick på en gratis guidad tur i gamla delen av cusco (centro de historico) i ett par timmar. Vi fick lära oss att på alla ställen där det står katolska kyrkor har det ursprungligen varit religiösa monument för inka-folket som spanjorerna har rivit. Vi kan nu även skilja på spanskt kolonialt bygge från 400 år sedan och urbefolkningens bygge från 1000 år sedan. Vi fick prova några olika instrument också, bland annat en skallra gjord av alpacka-naglar (!). Guiden försökte lära oss några ord på ursprungsspråket quechua, men vi kommer inte ihåg ett enda hehe. Samtidigt som vi gick vår tour så var det en stor parad på plaza de armas (stora torget) med militärer, barn och orkestrar bland annat. Det höll på i 2-3 timmar och tydligen så är det en sådan parad varje söndag året om. Peruanerna gillar nog pompa och ståt på sina lediga dagar 😆

Efter turen bestämde vi oss att på egen hand ta oss upp till en jesus-staty som blickar över staden. Påvägen dit blev vi för första gången lurade på pengar. Vi betalade 100 svenska kronor för en liten bilfärd som skulle kostat max 20 kr där personen i fråga krånglat fram och tillbaka med vad som ingick i överenskommelsen, men som inte stämde till fullo. Fredrik påstår att hans cusco-resa är förstörd nu (skämt o sido).