Satellit
Vis på kort
  • Dag 96

En vecka i Tokyo

2. december 2016, Japan ⋅ ☀️ 14 °C

Trots att flygresan till Tokyo bara tog drygt två timmar från Shanghai så kändes det som att vi landade i en helt annan värld. Vi möttes av reserverade och mer serviceinriktade personer och mer strikta regler kring bland annat kösystem och trafik. Här ska man inte dra uppmärksamhet till sig genom att till exempel prata högt, spotta eller på något annat sätt sticka ut från normen om hur man beter sig (till skillnad från Kina där man spottar hej vilt och halvskriker till varandra). I tunnelbanan står man fint i kö och kliver först på när alla som ska gå av har kommit ut (i Kina får man kämpa sig igenom en ström av människor när man ska av). Här kör man på vänster sida och försiktigt. Bilarna stannar och släpper fram fotgängare både vid vanliga övergångsställen och rödljus (i Kina har bilar och mopeder alltid företräde, även vid övergångsställen). Röka får man sällan göra inomhus (i Kina var det mer eller mindre vedertaget att röka inomhus och överallt annars) och här får man inte ens röka utomhus på vissa gator, utan man hänvisas till rökrutor som finns i kvarteren. Språken är inte lika heller utan japanska låter mer som finska och tecknen skiljer sig mycket från Kinesiska. Här använder man tydligen inte deoderant, kanske för att man inte svettas (?). Vi har letat och letat i butikerna och tillslut hittade vi en roll-on för 60 kr! Vi har även fått berättat för oss hur jobbkulturen ser ut. Här finns otroligt många businessmän- och kvinnor som helt lägger sina liv i företaget. Från och med första dagen på jobbet förväntas man jobba över. Man går inte hem förän chefen går hem, oavsett om man är klar med sina uppgifter eller ej, och vill chefen gå på afterwork (vilket är väldigt vanligt här) så måste man följa med. Dagen efter förväntas man jobba som vanligt. På tunnelbanorna och tågen ser man alla dagar i veckan onyktra och sovande företagspersoner på kvällarna. Affärerna har massor av olika bakispiller och energdrycker. Man förväntas jobba på företaget resten av sitt liv, och att byta jobb är i princip uteslutet pga att det ger en dåligt rykte och det är otroligt svårt att få ett nytt jobb. Företaget sparkar väldigt sällan personer, utan är det nödvändigt så får de personen att säga upp sig själv. Vi har sorgligt nog hört att det är vanligt att dessa överarbetade personerna begår självmord för att de inte orkar mer. Ett väldigt uppmärksammat och hjärtskärande exempel är en 19årig tjej som hoppade framför tåget för några veckor sedan efter att ha jobbat 19 timmar per dag på sitt företag.

Fredag: Vi landade kl 5 på morgonen och passade på att sova några timmar på flygplatsen (jättesköna bänkar!) och tog oss sedan till hostlet. Eftersom att vi nu är i världens mest tätbefolkade storstadsområde på 36 miljoner invånare som dessutom är en metropolitan (flera områden som växt ihop) så är allt ganska utspritt och det finns flera transportsätt. Vanligast är tåg och tunnelbana. Vi har skaffat ett kort som fungerar på både och och som vi kan fylla på med pengar. Det är dock rätt dyrt att åka tyvärr. Vi snittar på ungefär 100 kr per person och dag på bara transport.
    På kvällen mötte vi upp Fredriks kompis Felix i en stadsdel som kallas Shinjuku. Vi promenerade runt både på större gator med stora köpcentrum och mindre bargator där barerna inte är större än ett litet rum.

Lördag: Vandrade upp på Takao-berget strax utanför Tokyo. Vi fick sällskap av Felix och tre vänner till honom. Berget var kanske mer som en kulle men vi fick fint höstväder och vacker utsikt högst upp. Vi kunde ana det kända Fuji-berget.

Söndag: Vi gjorde ett tappert försök att vara lite spontana, vilket misslyckades ganska stort. Vi hade redan gjort upp planer för dagen men när vi kom till en station så promotade de Japan Cup vilket är en stor galopptävling. Kul tänkte vi! Vi pratade med en av funktionärerna som berättade hur vi skulle ta oss dit och att tävlingen skulle starta om 50 minuter. Det tog oss drygt en timme att ta oss dit (hade räknat med en halvtimme) och vid stadion möttes vi av en ström av människor på väg därifrån. Två äldre herrar berättade att tävlingarna redan var över och det visade sig att funktionären hade sagt fel tid till oss med 20 minuter. Besvikna fick vi helt enkelt åka tillbaka. Dagen räddades dock med att gå på bio på kvällen. Vi såg den nya Harry Potter-filmen. Förutom spöregn och lite krångel med att ta ut pengar så blev kvällen lyckad. Filmen var bra och vi fick äta vanliga saltade popcorn för första gången sedan vi åkte hemifrån :D

Måndag: En riktigt turistig dag då vi gick i fina parker och besökte tempel. Strålande sol, jättefina höstfärger och massor av fåglar. Vi åkte även upp i en hög skyskrapa (gratis!) och fick se Tokyo från ovan. Vi besökte den kända Shibuya-korsningen som tydligen har varit med i ett flertal filmer. När det blir grönt för gångtrafikanter så korsar flera hundra personer korsningen samtidigt åt alla håll och kanter. Väldigt häftigt att se och vi gick över några gånger bara för att det kändes coolt. I Shibuya finns även en staty på den kända hunden Hachiko. Om ni inte har sett filmen om Hachiko så borde ni verkligen göra det. En riktig gråtfilm. På kvällen provade vi ett sushi-tåg, det vill säga där man har ett rullande band med sushi som åker förbi bordet. På en liten skärm beställde vi och när tallriken var framme vid vårt bord plingade skärmen. Det fanns allt mellan vanliga fisk-sushis och cheesburgar-sushis :)

Tisdag: Lika bra väder den här dagen :) Först på vår dagsplanering stod Kejsarpalatset. Tyvärr är själva palatset stängt för allmänheten men vi strosade runt i den otroligt vackra trädgården medţöstträd, blommor, fåglar och vattendrag. Vi gick sedan till ett shoppingområde som heter Ginza och sedan vidare mot en fiskmarknad. Vi hade dock helt missat att de bara har öppet på förmiddagarna (hehe) så vi fick vända. Vi har hört att de har tonfiskauktioner jättetidigt på morgonen mellan fiskhandlarna. Det finns hundra åskådarplatser som man kan köa till om man är sugen på en tidig morgon. Tokyo tower var sista turistgrejen för dagen. Det liknar Eiffeltornet fast aningens mindre. Vi fick några coola bilder på det när solen gått ned men vi åkte aldrig upp. Vid tornet fanns även ett fint tempel där de precis hade börjat meditera när vi kom dit. De sjöng och trummade på grodtrummor (trätrummor som ger ett grodaktigt ljud ifrån sig). Kvällsaktiviteten blev en efterlängtad tacomiddag. Vi hittade till och med en liten hylla med tacogrejer på affären! Det mesta var dyrare än i Sverige och värst var gräddfilen som kostade 60 kr för mindre än två deciliter. Syftet med kvällen var att visa vår Taiwanesiska vän hur en "svensk" taco ser ut och vi svenskar var otroligt nöjda med resultatet :)

Onsdag: Tempel och ännu mer fåglar fick starta dagen. Vi gick längs en sjö och hamnade vid en fågelmatning. Småfåglarna var så tama att de åt direkt ur en mans hand. När han såg Magdalenas förtjusta min så insisterade han på att även hon skulle försöka. En väldigt annorlunda känsla att ha tiotals småfåglar sittandes på handen samtidigt :) Vid ett tempel har de en eld brinnandes för alla offer efter atombombningarna mot Hiroshima och Nagasaki. En av höjdpunkterna i Tokyo var att åka till Skytree, en jättehög byggnad, men inte för att åka upp utan för att fika på Mumin-cafet längst ned. Cafét liknar muminhuset, fikat är mumininspirerat och de har stora muminfigurer. Det är inte varje dag man får fika med självaste muminfamiljen! :)

Torsdag: Väderprognosen sa regn så vi planerade en dag på nationalmuseet. Vi hade hoppats på mer detaljerad information om Japans historia gällande krig, dynastier, kejsare osv men vi hittade mest olika hantverk. Vi tröttnade ganska fort. Dock är det inte museets fel utan det beror nog på att vi känner oss mer än nöjda efter alla tiotals museum vi har besökt under resans gång. Vi får köra ett museum-uppehåll ett tag framöver.

Fredag: Vi började med att ta oss till Ryogoku där nästan alla sumo-stall (ja stall, sumobrottare är som hästar?) finns samt sumoarenan där det går flera stora sumoturneringar. Dessutom gick vi på ett litet sumomuseum! Med massa bilder på yokozunas (sumomästare). Efter det tog vi oss till Odaiba och promenerade runt där och sedan till Tokyo city keiba (gallopbana) där vi kollade på lopp och män som spelade bort sina förmögenheter.

Imorgon flyger vi till varmare breddgrader: Vietnam. Som vi har längtat efter sol och bad! :)