衛星
マップで表示する
  • 日88

Hejdå Shanghai!

2016年11月24日, 中国 ⋅ 🌙 7 °C

Shanghai... Imponerade inte på oss som vi kanske hade förväntat oss. Xi'an var så himmelskt bra och vi hade hoppats på att Shanghai kunde erbjuda lika bra upplevelse. Men icke.
    Så varför var inte Shanghai lika bra enligt oss?

Allting var mycket dyrare jämfört med Xian. Dubbelt så dyrt att bo (fast "sämre" hostel). Aktiviteter dvs. inträdesavgifter blev mycket dyrare. Tempel of 8 immortals i Xian = 6¥ totalt medan Jingan tempel i shanghai skulle kostat 100¥ totalt. Dyrare med tunnelbana och mat. Färre möjligheter till billig (och god!!!) street food (som var galet fantastiskt i xian). Dyrare i supermarkets och få eller inga möjligheter att pruta på priset på diverse marknader (F blev mäkta besviken av stenhårda butiksägare som vägrade förhandla om priset). Dessutom var det relativt snålt med backpacker aktiviteter (om man inte vill supa, shoppa och spendera överdrivet mycket ur sin budget). Dessutom bjöd Shanghai på riktigt skitväder som gjorde det svårt för oss att följa vår planering varpå saker sköts upp eller struntades i helt :(.

Det fanns dock ett par höjdpunkter.
    Bra jäkla nattliv. Club Modu, gratis inträde, gratis alkohol, bra tryck, bra show. 'nuff said.

Imponerande arkitektur/byggnader. Som imponerade mer när det var mörkt.

Sista dagen räddade upplevelsen i Shanghai litegranna. I princip för första gången sen ankomst så var det behagligt och bra väder!
    På sista dagen (planet gick 01.25 på natten) hann vi med att klämma in massor av saker som inte hanns med tidigare. Vi gick till Fuxing park och såg "french concession" alltså de gamla franska kvartererna i SH. Vi hann med en jättegod middag on the go i från en lokal "street food" restaurang. Magdalena fick äntligen se "the bund" på dagtid (sett det två gånger kväll/natt innan). Vi fick tag i souvenirer för ett schysst pris (ej prutat även om F försökte). Vi åkte även upp i världens näst högsta byggnad för att se utsikten över shanghai i världens högsta publika observatory, och för att komma dit åkte vi världens snabbast hiss som åkte över 70kmh. Shanghai tower toppade vi med att åka världens snabbast magnet-tåg (som flyger i lyften mha magneter) till flygplatsen som åker upp till 431kmh. 3 mil gjorde vi på knappa 8 minuter.

Därefter chillade vi på flygplatsen med lite BK innan vi hoppade på flyget med nya förhoppningar på Tokyo!
    もっと詳しく