Indonesia
Kukulbatu

Tibu Sampi Waterfall

November 12, 2023 in Indonesia ⋅ 🌩️ 28 °C

Eine kurze Fahrt und ein kleiner Spaziergang durch schöne Reisfelder und vorbei an Blumen und verschiedensten Obstbäumen sowie Kaffe-, Kakao- und Baumwollbäumen bringen uns zum Tibu Sampi Wasserfall.

A short drive and a short walk through beautiful rice fields and past flowers and various fruit trees as well as coffee, cocoa and cotton trees take us to the Tibu Sampi waterfall.

Lovina - Eco Lodge Selemadeg

March 17, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

In etappes geslapen vannacht. Om 01.00 uur wakker geworden van een geluid alsof een kraan lekt... Proberen dat buiten te sluiten, maar na een uurtje draaien, toch op onderzoek uitgegaan. De boosdoener bleek onze boiler te zijn die direct onder mijn bed staat. Waarom ie zo'n geluid maakt, geen idee! Ik heb even een tijdje het warme water aangezet en dat lijkt de truc te doen.... Snel weer terug naar de mand en proberen te slapen. Maar helaas, voordat ik in slaap val, heeft de boiler het irritante geluid alweer opgepakt.... grrr.... Ben uiteindelijk toch in slaap gevallen, want ik werd om 8 uur door de wekker gewekt! Talin was er om 06.30 uur al uit! Zij heeft de tijd nuttig besteedt met yoga en een paar baantjes zwemmen.

Helaas moeten we deze prachtige en supervriendelijke plek weer gaan verlaten. We nemen ons ontbijtje en kletsen nog even wat met Rosi de serveerster. Met haar doen we ook de financiële afwikkeling. Ondertussen ook een retour ticket geboekt voor de veerboot naar de Gili eilanden waar we vanaf de 21e zullen zijn. Hartstikke handig dat internet! Op de scooter gestapt en lekker gaan rijden. Via Lovina stad (druk) uiteindelijk linksaf geslagen het binnenland in. Weer erg mooi sturen, maar de lucht betrekt op zorgvolle wijze. We spreken af door te rijden tot het gaat regenen en dan zien we wel. Op een gegeven moment voelen we de eerste grote druppels, juist op t moment dat we een Warung/winkel voorbij komen. De scooters toch maar aan de kant gezet en.... het begínt te storten!! De weg verandert in korte tijd in een rivier. Het komt werkelijk met zwembaden tegelijk uit de hemel! Niemand in de Warung spreekt Engels, tot moeders de vrouw op een scooter aankomt. Ze heeft gelukkig een poncho aan en daaronder blijkt ook nog een kind verscholen te zitten! Bij haar maar wat te eten besteld. Was lekker, maar niet zo goed als alle andere dagen dat we bij deze kleine tentjes hebben gegeten. De regen wordt wat minder en het verkeer neemt weer wat toe. Vanaf de berg komt een merkwaardig tafreel op ons af... Een rijdende scooter, met daarop een vrouw (stuurt), daarachter een kind en daarachter een man die een Triplex plaat van 2 bij 3 meter vasthoudt. Dit hele gebeuren rijdt voorbij alsof het de normaalste zaak van de wereld is! De man en ik wisselen een blik uit en ik steek beide duimen in de lucht, dat met een grote grijns wordt beantwoord.

Inmiddels is het wat gaan miezeren en besluiten we de regenjassen aan te trekken en het er maar op te wagen. Dat gaat de eerste kilometers goed, maar dan begint t weer harder te regenen. Niet zo hard als net, maar hard genoeg om alles wat niet is bedekt, in de kortst mogelijke tijd zeiknat te maken (geen enekel mogelijkheid om te schuilen)... We besluiten maar door te rijden, want we zijn toch al nat... Rosi van het hotel had ons al aangegeven dat in dat gebied van Bali het relatief vaak regent. Was wel weer een mooie route! Maar uiteindelijk moesten we toch van de hoofdwegen af. Die kleine weggetjes waren erg slecht en sommige stukken dan weer prima, maar we deden er behoorlijk lang over. Opeens een piepklein bordje met Eco Lodge! We moesten onze scooters over een stenen paadje van zo'n 30cm manouvreren! Links een soort rijstveld, rechts een greppel. Uiteindelijk konden we gewoon niet verder en dus maar gaan zoeken naar de receptie. Die hebben we niet gevonden, maar de keuken wel en een dame bracht ons naar onze kamer. De scooters zouden door een collega wel ergens anders worden geparkeerd...

Wat we toen kregen te zien overtrof alle verwachtingen! Het is een heel "huis" alleen voor ons. Je komt binnen en links een joekel van een hemelbed en vervolgens zijn er geen muren! Alles is open en je kijkt zo op rijstvelden, jungle en (wat later bleek) ónze waterval!! Er is ook weer een prachtige openlucht badkamer en onder de boomhut is nog een hele verdieping (ook zonder muren, maar hetzelfde uitzicht) waar je kunt relaxen. Of je dat in de kamer zelf al niet geweldig kunt doen! Het resort is Eco en we lezen in het boek dat bij de kamer hoort dat veel eten hier zelf wordt verbouwd, dat je geacht wordt hun zeep voor t douchen te gebruiken, omdat dat biologisch afbreekbaar is én het water uit de kraan is van hun eigen bron en is ongelofelijk puur. Zij beweren, nóg puurder dan het flessenwater dat je in de winkels koopt!

Nadat we van de schrik zijn bekomen, hebben we een kleine wandeling gemaakt, waarbij we de moestuinen en waarschijnlijk de kip van dienst hebben gezien. Tevens de volgende dagen maar volgepland. Morgenochtend een wandeling van 3,5 uur met een gids, Talin doet 's middags een Balinese kookcursus en de dag daarna worden we gemasseerd!

Rond 18.15 uur aangeschoven bij het diner. In het restaurant aangekomen was er precies één tafel gedekt. Blijkt dat we de enige gasten zijn!! Morgen komen andere mensen wordt ons verteld... Heerlijk gegeten: rode rijst met gewokte mix van groenten en cashewnoten. Lekker, lekker!! Strakjes nog lekker een beetje lezen en dan maffen. Ben benieuwd hoe dat gaat met alle jungle geluiden om ons heen!

Eco Lodge Selemadeg

March 18, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Vannacht geslapen in onze prachtige villa. Wel ff wennen met de "herrie" van de waterval en de dieren om je heen! Plus, ik was "in gevecht" met de deken. Ziet eruit als een patchwork deken die je vaak bij Oma's zag. Voelt zwaar aan en beweegt niet soepel mee... Maar ik waag het niet om hierover te klagen, gezien de rest van de omgeving en de kamer!

Om 8 uur opgestaan en na een openlucht douche naar het ontbijt gegaan. Pannenkoeken met palmsuikersiroop. Yummie, maar niet zo lekker als de pannenkoeken van mijn moeder! Om 9 uur kennis gemaakt met onze gids Keput, waarmee we een wandeling van 3,5 uur gaan doen. Keput is een kerel van 24 jaar en heeft als hoofdberoep houtsnijwerk. Maar werkt ook als gids en als tuinman op ons resort. Hij spreekt uitstekend Engels en al snel babbelen we er lustig op los met hem! Hij leidt ons door een paar dorpjes, waar we o.a. met de plaatselijke (geuniformeerde) schooljeugd kennis maken. Later lopen we door de prachtigste rijstterrassen. Je blijft foto's maken! De groenheid van dit eiland is ongekend! De wandeling is bloedheet en we zweten ons een slag in de rondte. Keput verteld ons veel over de rijst en de manier van telen en oogsten en laat ons ook vele bijzondere (fruit)bomen zien.

Hij vertelde onder andere dat tot een aantal jaar geleden men in deze streek veel cacao produceerde. Toen is er op een gegeven moment een ziekte gekomen in de cacao bomen en daardoor rotten 90% van de vruchten al voordat ze rijp zijn. Hij laat ons een paar voorbeelden zien uit de bomen langs de weg. Tijdens de wandeling vinden we toch een minder aangetaste boom een een onaangetaste bijna rijpe vrucht. Keput breekt het open en erin zitten "zaden" zo groot als flinke cashewnoten, die worden omhuld door een witte slijmerige massa. Dit is te eten en dat doen we ook! Het witte spul smaakt zoet, maar de "noot" zelf smaakt maar flauwtjes naar cacao. Komt omdat na de oogst er nog behoorlijk wat behandelingen gebeuren voordat t echte cacao is.

Ook een kruitnagel boom aan inspectie onderworpen. De bladeren smaken inderdaad zo, hoewel de vruchten de echte nagels zijn natuurlijk. Bij de inspectie stond ook een aftans vrachtwagentje dat een lading kokosnoten had. De chauffeur liet het barrel handig achteruit de steile heuvel afrollen. Ik zei nog: goede chauffeur! Onder aan de heuvel echter liet de chauffeur de oude diesel tot angst aanjagende toeren aanzwellen, om vervolgens volgas in zn 1e versnelling dezelfde heuvel weer op te denderen! Het ouwe gebakkie had gewoon een aanloop nodig! Hij stoof langs, ons in een dikke wolk uitlaatgassen achterlatend. Voor zover we t konden zien, heeft ie de top gehaald!!

De wandeling is zoals gezegd bloedheet, maar niet bijzonder zwaar. Het voert langs kleine paadjes en over de rijstterassen, heuvel op, heuvel af. Na inderdaad 3,5 uur zijn we weer bij de lodge en bedanken we Keput met een leuke fooi. Snel ff onder de douche want de lunch staat alweer (bijna) klaar! Ik heb Mie Goreng met kip en Talin Spring Rolls met een salade. De Mie Goreng is superlekker met heerlijke groenten. De Spring Rolls zijn gevuld met een soort Spinazie of Paksoy en geitenkaas. Als dipje een pindasausje. Heul errug lekker!!

Terug op de kamer lekker ff relaxen met een boek. We zijn allebei best moe! Talin heeft nu een Balinese kookcursus en maakt haar eigen gerecht voor het diner. Ik verwacht overigens wel dat we het gewoon moeten betalen.... 😎

Inmiddels gegeten en het was bijzonder lekker wat Talin had klaargemaakt! Ook zijn er nu 2 andere gasten in de lodge gearriveerd. Weten niet of t buren zijn, of dat ze verderop op t resort zitten.... Terug naar onze bungow dan maar en nog effies lezen en dan slapen! Trusten!

Eco Lodge Selemadeg (dag 2)

March 19, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Beter geslapen vannacht! De geluiden zijn wat gewend en Oma's deken draait nu ook goed... Vandaag hebben we niets op het programma, alleen een massage om 16 uur. Een echte Lazy Sunday dus!

Na ons ontbijtje, lekker in de boeken gedoken. Uiteraard moeten we voordat we hier weggaan een keer onder onze eigen waterval hebben gestaan! Dus de zwemkleding aangetrokken en de trap af naar de waterval. Het water is erg helder en niet heel koud. Na wat geklauter over de rotsen kunnen we eronder staan. Das wel een apart gevoel. Heel dicht bij de natuur! Na wat gespetter blijven we nog een tijdje staren naar het klaterende water. Dat is namelijk net zo fascinerend als een kampvuur.

Teruggekomen is alweer tijd voor de (lichte) lunch! Het is wederom heerlijk. Inmiddels is het ook gaan regenen. Onder ons restaurant zijn 4 mensen het rijstterras met de hand aan het omploegen. We krijgen toch een gevoel van schaamte als we eraan denken dat wij hier in alle luxe een lunch zitten weg te eten, terwijl daar beneden die mensen gekleed in lompen (tis ook nog eens heel vies werk) zich uit de naad staan te werken.....

Desalniettemin worden we bijzonder vriendelijk door het viertal begroet als we langs hen teruglopen naar onze kamer. Het regent: dus gaan we weer lezen! Om vijf voor 4 de kimono van het huis aangetrokken. Die zijn "one size fits all". Dat geldt wellicht voor de Balinezen, bij mij ziet het eruit als een bijzonder sexy babydolletje.... We worden opgewacht door 2 dames. Talin krijgt een hot stone massage en ik een "gewone". Mijn dame heeft alle massage commando's in het Engels uit het hoofd geleerd, zonder daarbij aandacht te besteden aan de uitspraak... Dit leidt tot ongemakkelijke situaties als ik verzoeken als: "leedowonabeee" (lay down on the bed) en "plee tu ouwd ostomaaa" (please turn around on your stomach) moet opvolgen.... Maar het is heerlijk! De hot stone van Talin is ook heerlijk wordt mij door haar verteld!!

Het diner vanavond bestaat uit een inheemse vis met rijst en groenten. Best lekker, maar eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we lekkerder hebben gegeten. Na het diner komt een grijze, "over de houdbaarheidsdatum surfer dude" naar ons toe en stelt zich voor als John. Hij blijkt de eigenaar van dit resort te zijn! We babbelen een tijdje met hem en hij verteld ons dat de "Waterfall lodge" waar wij verblijven een jaar geleden is gebouwd en de mooiste is op het resort (dat wisten we al, maar fijn om dat bevestigd te zien...) Verder vertelt hij o.a. hoe de kippen de compost maken voor de groenten dat dit werkelijk een zegen is voor het resort! Leuke vent! We hebben overigens al 3 avonden hetzelfde toetje gegeten (en we eten haast nóóit toetjes!) Twe bolletjes huisgemaakt vanille ijs en iets dat bekend staat als "Eileen's sticky date" een caramelgebakje met een room-caramel saus.... Zooooooo lekker!!!!

Voor het eten hebben we de rugzakken weer ingepakt en, op briljant idee van Talin, verdeeld in 1 rugzak die we in Sanur kunnen achterlaten en 1 rugzak die we kunnen meenemen naar de Gili eilanden. Morgen ongeveer 3 uurtjes sturen naar Sanur.... Straks nog wat lezen en dan: "lights out!"

Kukulbatu