Japan
Minamiikebukuro

Here you’ll find travel reports about Minamiikebukuro. Discover travel destinations in Japan of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Akihabara

January 1 in Japan ⋅ ☀️ 9 °C

Den ersten Tag des Jahres nutze ich, um ins Elektroviertel Akihabara zu fahren. 3 Stunden reichen aus, um mich völlig überdreht und reizüberflutet zu fühlen. Überall ist so... viel! Besser lässt es sich kaum beschreiben. Ganze Läden voller Figuren, Technikspielzeug, Nerdsachen. Aufgrund jahrelanger Beeinflussung stöbere sogar ich relativ lange durch die riesige Abteilung eines Elektronikkaufhauses voller Starwars und Marvel. Was ich letztendlich kaufe? Hallo Kitty!
    Ich beschließe, an einer kleinen Garküche todesmutig etwas zu probieren, das wunderbar riecht, von dem ich aber keine Ahnung habe, was es ist. Letztendlich stellt es sich als Takoyaki heraus, Oktopusbällchen. Oktopus rangiert ungefähr auf der gleichen Ebene wie Misosuppe, trotzdem schmeckt es wirklich gut.
    Am Abend machen wir uns zu Viert auf den Weg in einen kleinen Sushi-Laden mit Sushiband in Ikebukuro, den I. entdeckt hat. Der Laden ist furchtbar schmutzig und versifft, das Sushi aber göttlich. Ich würde gerne viel mehr essen können und freue mich riesig über die „Teezapfanlage“ direkt an meinem Platz.
    Dass an den Gerüchten, Japaner sprächen nur schlecht Englisch, etwas dran ist, zeigt sich dann später im Karaoke-Kan. Schon das Mieten einer Kabine für uns 4 gestaltet sich schwierig, die Getränkebestellung ist fast schon abenteuerlich Allein M. hat das bestellte Bier tatsächlich auch bekommen.
    Zum Ausgleich dann einen Gin Tonic in der Hotelbar.

Till Tokyo

March 16, 2018 in Japan ⋅ 🌧 7 °C

Efter en tidig frukost, tog vi T-bana till stationen där Shinkansen skulle avgå. Häftigt trångt men bara vänliga ansikten. Resan till Tokyo gick fort och landskapet visade många te-odlingar. Shinkansen var imponerande!

Slut Tokyo

March 17, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 7 °C

Slutligen åkte vi till Ginzadistriktet, ett exklusivt shoppingområde där världens alla kända märken är representerade. Vi passerade även stadsdelen Akihabara där mycket telnikutrustning o manga o,animettetecknade serier görs. Märkligt att se att även kattor fått små fik! Hem, byts om till middag o god natts sömn!Read more

Tokyo forts.

March 16, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 7 °C

Sedan fortsatte vi med tbana till ett besök i Japans största shinto helgedom, som var en stor kontrast till stadens puls. Vi gick genom en enorm tarii-port, vidare genom fridfull skog, planterad som gåva från folket till kejsarens helgedom när den byggdes .

Mer Tokyo

March 16, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 6 °C

Sedan ner på Takeshita street, som är en ungdomens gatukvarter. Proppat med ungdomar klädda i i Mangastil. Kul. Därpå tbana igen, men nu flr incheckning på hotellet dit bagaget körts från Nagoya. Sen ut på egen hand ned nyfunnen vännina o middag på genuin suchi- restaurang. Trötta men nöjda ser vi nu fram mot morgondagen.Read more

Första dan i Tokyo

March 16, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 7 °C

Under tågresan pt vi vår medhavda ”o-bento” , inköpt matsäck, för att kunna gå vidare snabbt när vi kommit fram.
    Väl framme gick vi vidare till tbanan för förd till Shibuya, som är Tokyos pulserande mittpunkt med gatukorsningar där folk strömmade i alka riktningar, reklamen dånade på fasaderna och dör den berömda hundstatyn Hachi för dagen fått sällskap av några kattor.Read more

Mer sista dan i Tokyo

March 17, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 7 °C

Sedan vandrade vi vidare till den stora Hamarikkyu trädgården som ligger i centrala stan o anlades som rekreationsplats för kejsaren o var stängd för allmänheten då. Numera är det en stor publik anläggning, som ett vattenhål flr ev stressade japaner. Det är slående dock vilket lugn, vänlighet o värdighetalla tokyobor utstrålar.Read more

Sista dagen i Tokyo

March 17, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 7 °C

Hels dagen har vi antingen gått eller åkt tbana. Började med besök på fiskmarknaden, ett myller av fiskare, olika fisksorter o en o annan krydda, bla den gröna wasabin man ser på bilden. Tyvärr missade vi när det var auktion kl 06.00, men många vanliga människor kan också komma hit o handla till sina suchis.Read more

Tsukemen

October 23, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 17 °C

גרסא קצת שונה של ראמן, בה המרק מרוכז יותר, והנודלס מוגש בנפרד.
    טובלים את הראמן במרק ושותים.
    מתברר שאיקבוקורו זה מקום מוצלח מאוד של ראמן וטסוקמן. יאמי.

Minamiikebukuro, 南池袋