Eerste dagen in Moskou

September 7, 2018 in Russia ⋅ ☀️ 20 °C

Maandagavond arriveren we laat in de avond in Moskou. Een Europese stad maar niet met de reisvoorbereiding van een doorsnee stedentrip.

Het is prachtig nazomerweer. Genieten geblazen. De eerste indruk van Moskou is: grootst, elegant, modern, bijzonder schoon en veel pracht en praal. Rijkdom met een vleugje geheimzinnigheid.

Soms wanen we ons in Parijs, dan weer in Praag, Londen en dan komt het besef dat we in Rusland zijn: zesbaanswegen door de stad, fonteinen, metrostations als kleine paleizen, statige gebouwen, politiek georiënteerd, dure (geblindeerde) zwarte auto's en geen vriendelijke glimlach bij het ontbijt.

We bezoeken het Kremlin, het Rode Plein, mooie grootse parken, uitkijkpunten, wijken en de Saint Basil's Cathedral. De dagen vliegen voorbij.

En zo vormen wij ons tussen al het pracht en praal langzaam in de backpacking-modus. Met gedeelde badkamer en dagelijks op zoek naar goedkope flessen water (geen terrasjes), bananen, voorverpakte broodjes en in de avond een Stolovaya, een typische Russische budget keukenkantine.

Vanavond vertrekken we om 23:45 met de Trans-Siberian Express, die ons in ruim 3 dagen en 4 nachten non-stop naar de eerste bestemming in Siberië zal brengen.