Satellite
Show on map
  • Day 340

    Zuid Colombia - 1/2

    August 8, 2019 in Colombia ⋅ ⛅ 23 °C

    Pasto, Popayan, Cali, Salento en Jardin.

    De eerste bestemmingen in het Zuiden van Colombia geven me na Valparaíso in Chili voor het eerste weer het gevoel bij het beeld wat ik vooraf van Latijns Amerika had. De muziek en geluiden op straat, de kleuren, het tropische klimaat. Het is wat rauwer, assertiever en exitriek dan de voortgaande landen in Zuid Amerika....

    Waar ik mensen en landen als Peru en Bolivia over het algemeen mild en temide ervaarde, is dat in Colombia anders.

    De kapsels, kleding, tatoeages, huidskleuren, lichaamsbouw, hoeden. Er zit veel variatie in. Vooral in een stad als Cali. Voor Zuid Amerika begrippen meer een mengelmoes. Prikkels en meeslepender. Alles staat hier aan.

    Colombia kent veel lokale talen en accenten en soms heb ik moeite het hier Spaans te verstaan. Alsof ik weer opnieuw begin. Zo gaat dat op reis. Het zet me weer in de leermodus.

    De ochtenden begin ik met verse koffie ergens op straat. En de middagen vaak ook. Colombianen houden van koffie. Van vroeg tot 's avonds laat. Authentiek en uit hun eigen land. Zeker in de regio rondom Salento en Jardin. Iedereen drinkt hier filterkoffie, van eigen bodem.

    Langzaam reis ik per bus naar het noorden en dat betekent ook meer de 'toeristische route' in. Waar ik in eerdere landen vooralsnog Fransen tegenkwam zijn dat in Colombia ook Nederlanders. In Salento wemelde het ervan - in de minibus naar Salento zaten er alleen al 7.

    Populaire plaatsen zoals Salento waren 20 jaar geleden slapende dorpjes, nu de uitvalsbasis van activiteiten. En Nederlanders pik je er zo tussenuit. Vaak niet gehinderd door het hardop uitspreken van hun mening over wat ze zien of zich hardop afvragen waarom of hoe sommige dingen gaan. Wat opvalt als je 11 maanden niet omringd bent door landgenoten :-).

    Na een hike door Valle de Cocora - met hoogste palmbomen ter wereld - en dag in Salento besloot ik om door te reizen. Salento is een prima plaatsje, maar mij te toeristisch, wat betekent minder authentiek. Met twee bussen in een volle dag doorgereisd naar het dorpje Jardin 'verderop', op 10 uur reizen. Dit ligt iets meer off the beaten track.

    Een bustocht door bergen, meer dan 1000 meter stijgen en dalen over geasfalteerde weg, met zelfs een kalf en honden van locals in de bus. In de avond kwam ik er net voor het donker aan....

    Jardin is een pittoresk dorpje omringd de bergen en in een belangrijke koffieregio. De mensen zijn enorm gastvrij, vriendelijk, de omgeving prachtig en doet me een denken aan Vilcabamba in Ecuador. Het ademt sfeer. Mannen met cowboyhoeden, heuptasjes, paarden, gekleurde huizen en gekleurde houten terrasstoelen van eenzelfde type. (Nog) niet overspoeld door toeristen, waarschijnlijk door de reis waarvan uren over over hobbelige wegen.

    In Jardin heb ik hardgelopen, een lokale koffiefarm bezocht, koffiebessen geplukt, paard gereden door de heuvels, véél Koffieapparaat gedronken en rondgestruind. Een heerlijk plaatsje in Colombia.

    Mijn backpack zit nog vol truien, themoshirts, drinkflessen en zelfs een gas voor trekkingen. Eén voor één laat ik spullen achter in de hostels. Colombia is qua klimaat een omschakeling... Hier is het tegenovergestelde nodig.

    Mijn volgende bestemming is Medellin. Na in totaal 35 reis (bus) uren in de afgelopen 10 dagen wil ik daar voor iets langere tijd neerstrijken. Ik kijk er naar uit....

    Zie meer foto's in post 2/2. Om in de sfeer te komen, zet even dit nummer op bij het bekijken van de foto's: https://youtu.be/4PcJOujg3_8

    Buenos Noches.
    Read more