Satellit
Visa på kartan
  • Dag 346

    Vibes en zon in Medellín

    14 augusti 2019, Colombia ⋅ ⛅ 27 °C

    Beeld: https://youtu.be/oJgvv393Hjs

    Viva Medellin. 'De stad van de eeuwige lente'. Ooit de gevaarlijkste stad ter wereld, nu een moderne stad met kleuren, zon, groene parken, muziek én vibes. Zelden in een stad zo'n energie gevoeld.

    Wat bijzonder is gezien de transformatie die de stad heeft doorgemaakt in de afgelopen 20 jaar. Toen ik opgroeide kon je hier never nooit zo lopen. Van binnenlandse oorlog naar innovatie. Het land is er nog lang niet, maar de verandering is in dit soort steden zichbaar.

    Om hierover wat meer te weten te komen ben ik de eerste dag gestart met een Free walking tour. Iets wat ik normaal niet doe. En eigenlijk nooit heb gedaan. Ik houd van ruimte en flexibiliteit, ben er te ongeduldig voor en vind het niet chill met een groep toeristen achter elkaar aan te lopen. Verken liever zelf. Deze walking tour wordt echter gegeven door mensen opgegroeid in de stad. Een ochtend met informatie en verhalen. Het schetst een context. Bijzonder te horen hoe de conflicten, aanslagen en narcobendes het leven van iedere Colombiaan in de jaren 80 en 90 heeft geraakt. Toen vijftien autobommen of 150 moorden per dag geen uitzondering waren.

    In het land dat pas de laatste tien jaar meer en meer open is gegaan voor toeristen. Een beschadigd kunstwerk op een plein herinnert nog aan een bomaanslag tijdens een festival. Een plein waar de lokale mensen om die reden niet graag komen. Veel meer zie je er in deze stad niet van.

    Zodra je een beetje van de gebaande af paden gaat ervaar je ook direct het rauwe karakter van de stad. Huizen met golfplaten daken op soms onmogelijke plekken tegen heuvels gebouwd, mensen die zich wassen in een rivier of eten uit een vuilnisbak. En waar je op sommige stukken met openbaar vervoer, de metro cable, overheen kan zweven en zo een bijzondere blik krijgt op deze wijken waar je als toerist niet snel zelf gaat rondlopen. Het verschil tussen arm en rijk is groot.

    Medellín is een indrukwekkende stad. Ik verbleef in een privekamer Airbnb bij Colombiaan Juan en Zwitserse Julie. In eerste instantie drie nachten geboekt en uiteindelijk een week in deze stad verbleven. Hier wil je eigenlijk niet weg. Alleen al het heerlijke klimaat is reden om langer te zijn. Warm en zwoel in de avond. Hardlopen in de ochtend in een van de parken, daarna een kop Colombiaanse koffie met vers lokaal fruit op het balkon. Blij dat ik niet na 3 dagen hoef door te reizen in verband met een strak reisschema. Alles relaxed ontdekken. Het grootste voordeel van een grote reis en zelf organiseren. Ik plan per dag. Herinneringen maken.....

    Een van die herinneringen was een bezoek aan een Colombiaanse voetbalwedstrijd. Toevallig kon ik vanuit mijn Airbnb lopend naar het stadion en toevallig stond er een een klassieker (derby) op het programma: Medellín - Cali. In Buenos Aires had ik zo van de Zuid Amerikaanse voetbalsfeer genoten dat ik zoiets graag nog een keer wilde meemaken. Ik ga niet zozeer voor het voetbal, maar voor de sfeer. In zo'n stadion word je ondergedompeld in local life en cultuur.

    Tientallen trommels, vlaggen, spandoeken en zelfs trompetten op de tribune. Er komen nog honderden mensen ruim na het fluitsignaal binnen (Latijns Amerika time) en tijdens de wedstrijd lopen er tientallen mensen door het publiek om drinken en eten te verkopen. De volle 90 minuten zang, muziek en aanmoedigingen. Maken er een feest van. Ik ben twee keer van plaats gewisseld om dichterbij het sfeervak te komen - kaartjes worden niet echt gecontroleerd, ieder kiest willekeurig een plekje. Beide wedstrijden waren een hoogtepunt in deze reis.

    Verder was er het weekend dat het jaarlijkse Flower Festival. Dacht je dat dit alleen in Nederland was heb je het mis. Colombia is de tweede grootste bloemenexporteur ter wereld. Een week in het teken van bloemen met veel mooie parades, feest en activiteiten. Wat nog in het nieuws was door een tragisch ongeval van twee soldaten die vanuit een helicopter aan een vlag hingen waarvan het touw knapte.

    Een ander hoogtepunt was het rondstruinen in de Comuna 13 wijk. Twintig jaar geleden de gevaarlijkste volkswijk van Medellín met 130.000 bewoners. Voordat duizenden militairen de wijk in 2002 uitkamden met troepen, helicopters en tanks. Na transformatie is het nu mogelijk om er als toerist rond te lopen. Veel graffiti, steegjes en onafgebroken golfplaten huizen tegen een heuvel opgebouwd. Dit zag in ook op een andere dag op weg naar een hoger gelegen park Arvi aan de andere kant van de stad. Het blijft indrukwekkend hoe mensen daar wonen. Een rijtjeshuis in Nederland is een villa vergeleken met dit.

    Nightlife is Salsa. Op een avond ook naar een salsa bar gegaan en genoten van de live muziek en sfeer. Waar Chicago Jazz is, kan je hier je hart ophalen met de Salsa melodieën.

    De 'Pablo Escobar tour' heb ik overgeslagen. Idemdito het museum wat gerund wordt door zijn neef en broer ergens in de stad. Drie keer raden hoe het beeld daar over hem wordt neergezet. Wel kwam ik er toevallig achter dat de plek waar hij is doodgeschoten zich in dezelfde wijk als mijn Airbnb bevond. Tijdens het hardlopen even langs gelopen. De historische plek is niet veel meer zichbaar dan een Spaanse taalschool. Het blijft een bijzonder hoofstuk in de historie van de stad.

    Tot slot bezocht ik de botanische tuin in het midden van de stad en ben ik per lokale bus een dag naar Guatape gereisd, op twee uur van Medellín. Een stadje omringd door water. Erg kleurrijk, mooie huizen en een heuvel beklommen. En aan het einde van de dag met een kop Colombiaanse filterkoffie op het plein het straatleven bekijken waar oudere mannen met hoed het straatbeeld sieren.

    Colombia op z'n best....

    Voor mijn week Medellín in 2 minuten zie:
    https://www.youtube.com/watch?v=oJgvv393Hjs (incl. geluid)

    Hasta luego!
    Läs mer