Satellite
Show on map
  • Day 354

    Punta Gallinas - End of the continent!

    August 22, 2019 in Colombia ⋅ ☀️ 29 °C

    Een reis naar het meest Noordelijke puntje van het continent

    Beeld: https://youtu.be/BBdG2kcQJWg

    De dag na Tayrona NP startte ik mijn reis naar Punta Gallinas. Dit is het meest Noordelijkste puntje waar je op dit continent kan komen. Waar woestijn en duinen in de zee over gaan. Ik had er 3 reisdagen voor uitgetrokken, liet mijn grote backpack in het hostel en ging in de vroege ochtend op pad. Het kost tijd om er te komen en er weer vandaan te komen. En het is vrij primitief en off the beaten track.

    De eerste stap was een reisdag van Santa Marta naar de Noordelijke plaats Cabo de La Vela. Een reis van 9 uur met vier verschillende transportmiddelen. Een taxi, bus, collectivo en 4x4 jeep. Vervoer is in dit land is zonder veel organisatie wel heerlijk effectief en Zuid Amerikaans georganiseerd. Bij de eerste busterminal zonder te weten hoelaat bussen gaan opgevangen door een bus-mannetje, loopt mee, geeft me over aan iemand anders, geeft me weer door en we lopen 5 minuten naar de hoofdweg. Koop een ticket en binnen 1 minuut kan ik instappen. Vamos.

    Bij het volgende busstation hetzelfde. De eerste persoon wijst me ergens naar een plek, praatje met de bus mannetjes en 20 minuten later komt er een auto aan rijden. De collectivo, niet meer dan een afgedankte auto naar de volgende plaats.

    Vervolgens een laatste anderhalf uur per jeep kom ik in de namiddag aan in Cabo de Vela . De groene heuvels zijn inmiddels overgegaan in zanderig landschap, woestijngebied. Mensen veranderen. Een heel andere omgeving. Een beetje alsof je over de steppe in Afrika rijdt...

    Cabo de Vela is een basic woestijndorpje. Achterop een motorbike verken ik de omgeving in de namiddag en ben voor het donker terug. Er is geen electriciteit en geen stromend water. Wel heeft iedereen heeft hier een boot om verse vis te vangen, en dat is dan ook wat je in de avond eet.

    Na een korte nacht in de meest basic kamer deze reis (een Nederlandse cel is luxer) word ik om 5.00 in de ochtend door een jeep opgehaald voor transport richting Punta Gallinas.

    Een rit van drie uur door de woestijn, hobbelige wegen inclusief een stuk met een boot. Over eindeloze vlaktes. Waar locals op tientallen punten een touw over de zanderige woestijn weg spannen voor de vraag voor koekjes of koffie. Waar de chauffeur van te voren een grote zak van heeft ingekocht. Rond 11.00 komen we aan bij Punta Gallinas. Een prachtig uitzicht met strakblauwe lucht, duinen en kustlijn die overgaat in Carribische zee.... Het uiterste puntje van het continent. Verder kan je over land niet komen. Het is ver weg van alles. Ver weg van de bewoonde wereld. Een bijzonder gevoel.

    En een reis-mijlpaal. Eind februari ben ik vanuit Ushuaia, Patagonië (het uiterste Zuiden) de reis in dit continent gestart en in 6 maanden naar het meest Noordelijke puntje gereisd. Zuid-Amerika met veelal lokale bussen doorkruist. Meer dan 12.000 kilometer over land.

    Zoveel gezien en zoveel herinneringen. Wat een journey....

    Rondom Punta Gallinas verkennen we de woestijn en hebben we tijd een duik in zee te nemen. Door de grote afstanden breng ik de nacht door in de enige accommodatie in de buurt. In wederom in een hangmat. En als je zelfs in een hangmat in de buitenlucht kan slapen, zonder gemakken om je heen, voelt alles daarna als luxe...

    De volgende dag om 7.00 per jeep, een boot en bussen weer terug naar Santa Marta. Een reis met hetzelfde aantal vervoermiddelen (4) van meer dan 9 uur terug....

    En terwijl ik met de terugreis bezig ben besluit ik niet naar Santa Marta, waar mijn backpack nog is te gaan maar naar Minca, een bergdorpje op zo'n 45 minuten van Santa Marta. Bij het uitstappen van de bus ontmoet ik een backpack stel die hier toevallig ook heen gaat en we delen een taxi. Ik heb geen reservering of voorbereiding en loop met hun mee naar een eco-hostel accommodatie op een heuvel in de natuur. Er is nog een dormbed in de bamboehut beschikbaar waar ik in-check.

    Na bijna 10 uur reizen kom ik precies met de zonsondergang aan. Een prachtig uitzicht over de Sierra Nevada Santa Marta bergen in de verte. De avond valt. Veelal backpack reizigers, sinds maanden een glas rode wijn, live muziek en een hut in de natuur.....

    Go with the flow

    De reis van Santa Marta naar Punta Gallinas van 3 dagen in 2.5 minuut zie: https://youtu.be/BBdG2kcQJWg
    Read more