Satelliitti
Näytä kartalla
  • Päivä 349

    Caribische kust en slapen in een hangmat

    17. elokuuta 2019, Kolumbia ⋅ ⛅ 29 °C

    Colombia is groot, ik wil meer zien....

    De afweging tussen doorreizen of ergens langer blijven hangen. Iedere reiziger kent het. Ik houd van een omgeving in me opnemen maar ook van tempo in mijn reis. En hoewel het vertrek van een fijne reisplek altijd een beetje pijn doet leert ervaring dat er altijd iets moois voor in de plaats komt. Travel goes on...

    Na een week in Medellín lag mijn volgende bestemming in het Noorden van Colombia en aan de Carribische kust. Van Medellín naar Cartagena.

    Cartagena begon met een aantal tropische buien. Waarbij hele straten veranderden in rivieren en ik een aantal keer moest omlopen. Op sommige punten zag ik jongens met lege bierkratjes een loopbrug maken en geld vragen aan mensen die wilde oversteken. Creatief omgaan met omstandigheden.

    De volgende dag scheen de zon en was het tropisch warm. Cartagena heeft een historische centrum met kleuren, beeldschone straatjes. En een haven die die in het verleden gebruikt werd door de Spanjaarden. Ik verbleef budget op zo'n 20 minuten lopen van dit centrum. Zodra je de stadsmuren verlaat zie je ook een andere kant van de stad. Vergelijk het met de Bijlmer in Amsterdam. Dat is ook anders dan de grachtengordel. Rauwer en meer local life. En druk.

    Zo liep ik elke dag langs een politiebureau waar zo'n zes gasten zonder shirt in een hok uit de tralies hingen. Soms communicerend met familieleden buiten het hek. In Nederland nog nooit meegemaakt. Verder krottenhuizen naast mooie shopping malls. Mensen met straatkarren en voetballen op een zandveld. Het doet me op sommige stukken een beetje aan India denken. De prikkels, mengelmoes, afval in de berm en krioelend straatleven. Het rauwe vind ik mooi in het reizen. Reizen doet je ook telkens beseffen hoe rijk we eigenlijk zijn ten opzichte van het merendeel van de wereldbevolking. Deze mensen hebben weinig. En het kantoorleven is al helemaal niet te vergelijken met het overgrote deel van hoe deze mensen leven.

    Vanuit Cartagena reisde ik per locale bus in vijf uur door naar Santa Marta. Nadat ik bij de terminal een buskaartje had gekocht en twee uur moest wachten liet ik mijn backpack daar en ging even op en neer het stadje in. Alleen werd ik op de terugweg bij een andere busterminal afgezet dan waar mijn backpack stond. De taxi was al weg en ik wist niet meer waar de eerste terminal was. En de mensen daar kende ook geen tweede terminal. Uiteindelijk de plaats door een toevallige foto die ik in de buurt had gemaakt achterhaald. De bus haalde ik net op tijd. Reizen is soms schakelen....

    Santa Marta is een plaatsje aan de kust en ideale uitvalbasis voor activiteiten in de omgeving. En een plaats waar rond het strand in de avond op iedere straathoek cocaïne, sigaren, wiet en/of vrouwen worden aangeboden ('psst, amigo'). Het zal de Caribische sfeer zijn. Over het algemeen heel veilig met hardwerkende mensen, maar wel een plaats waar je in de avonduren buiten de toeristen straten niet zomaar moet gaan ronddwalen.

    Het is ook de enige plaats in Colombia waar je in in het centrum niet met twee mannen op een motorbike mag rijden, een veiligheidsmaatregel.

    In Santa Marta verblijf ik in een mooi, modern en schoon hostel. Met zwembad en 24 uur receptie. Op 5 minuten van het strand en het historische centrum. Met een 4.9 uit 5 beoordeling op Google. Inclusief ontbijt en koffie. Voor 5 euro per nacht. Als je daarnaast voor een paar euro eet kan je hier ongelooflijk goedkoop reizen....

    Mijn eerste uitstap was een tweedaagse trek in het National Park Tayrona. Een populair beschermd natuurgebied met regenwoud en meerdere stranden. Twee dagen hiken en overnachten op het strand. Ik had besloten naar het strand te hiken waar de massa niet heen gaat. Waar je niet op een paard heen kan. Waar je drie uur uur naartoe loopt door jungle achtig omgeving met hoogtemeters. De meeste mensen kiezen ervoor om vanaf een andere ingang naar het meest populaire strand Juan Cabo te lopen. Handig want dat maakte de plek waar ik de eerste nacht verbleef bijzonder idyllisch.

    Er waren een handvol mensen en ik heb de avond met twee backpackende stellen doorgebracht. Een Belgisch stel die 6 maanden reizen en Nederlands stel die 3 weken in Colombia op vakantie zijn. Overnachten in een hangmat op het strand. In slaap vallen met geluid van de zee. Een bijzondere ervaring. Na het opstaan een binnen tien tellen een duik in zee en de hike verder vervolgen.

    Het waren mooie dagen met combinatie van steden, hiken en prachtige stranden.

    Beelden van Cartagena: https://youtu.be/4cwxWNcpUgU
    Beelden van Tayrona hike: https://youtu.be/wmNoe2fl6JA
    Lue lisää