Angkor Wat

November 19, 2022 in Cambodia ⋅ ⛅ 31 °C

Kambodja!! Turen in i Kambodja gick från Nakasong i Laos in längs den allra södraste gränsövergången. Tyvärr är just den gränsövergången väldigt korrumperad. De laoitiska gränsvakterna tar en avgift på 2 usd/person för att bli utstämplad, och de Kambodjanska tar en på 2 usd/person för att bli instämplad. Dessutom satt det män även utanför den Kambodjanska gränsen och påstod att man var tvungen att betala för att få ett hälsointyg för att få gå över. Denna "station" gick vi helt sonika förbi, det är inget officiellt intyg, utan bara ett sätt att lura folk på pengar. Däremot känns det svårare att argumentera med gränsvakterna, även om dessa avgifter till 100% också är scams. Ingenstans står det på någon officiell sida att detta är avgifter som ska tas ut, och går man via andra gränsövergångar tas denna avgift inte ut. Hur som helst, förutom irritationen över detta gick det fint och snabbt att ta sig över.

Resan sen mot Siem Reap tog längre tid än planerat, 3 timmar längre, mycket på grund av att vi fick vänta 2 timmar i en liten stad, Stung Treng, innan nästa buss kom. Vi var också lite irriterade för enligt bokningen skulle vi bara byta buss 1 gång, men det blev totalt 4 byten... Till slut checkade vi i alla fall in på vårt hotell ganska mitt i smeten I Siem Reap vid 22-tiden på kvällen (efter att ha varit på resande fot sen kl 9 på morgonen..). Vi beslöt oss för att sova tills vi var pigga för att orka med.

Första dagen av två i det flera hundra år gamla tempelområdet Angkor ägnade vi åt de mindre templen runt områdets centrum, Angkor Thom. Tempelområdet är stort, ungefär 24 kilometer från öst till väst och ungefär 8 kilometer norr till söder, plus några ruiner en bra bit därifrån. Totalt finns där 72 större ruiner, samt ett tusental mindre lämningar. Angkor är inte inhägnat bakom några nya murar/staket utan Siem Reaps vägar går rätt in i området, men man köper dagsbiljetter för att få ta sig runt. Dessa visar man dels vid änden av vägarna som leder in i området, samt inför att man går in i varje tempel. Lokalbefolkningen behöver dock inte betala, så man sållas ut av vakterna när man passerar, imponerande att de lyckas hitta alla turister eftersom bilar och moppar far förbi i ganska hög hastighet på de stora vägarna. Vi hyrde en moppe och tog oss runt själva, men många betalar för att bli körda runt i tuktuk. Vi gillar dock friheten att själva bestämma var och hur länge, så vi hade dagen innan tittat ut hur tuktukförarna brukar ta sina gäster, och så kopierade vi därefter. Man kan också hyra guider, vilket kan bli väldigt dyrt, och det var bara inne i själva Angkor Wat vi lite ångrade att vi inte tagit en guide för att förhoppningsvis fått ut mer av besöket.

Vi gjorde en loop österut och runt, och försökte välja ut de tempel som verkade mest intressanta (för att hinna med allt behöver man minst en vecka). Templen är delvis lämnade som de är, och delvis har man lagt ner mycket resurser på att restaurera. Ibland har man bara "städat upp" bland fallna murar och väggar så att man tydligare ser hur det kan ha sett ut, och i vissa fall har man helt rekonstruerat gallerier och väggar, dock alltid med orginalstenarna. Överallt längs väggar, tak och pelare har texter och vackra och otroligt detaljerade figurer och mönster ristats in. Vissa tempelinristningar berättar historier, som tex på stora templet Bayon i Angkor Thom, centrumområdet, där inristningar från kinesernas intåg i Angkor finns illustrerade. Många tempel, av de vi besökte, har tillåtits tas över av naturen, och enorma, säkert ett par hundra år gamla träd står ståtligt, många meter höga mitt i ruinerna. Så mäktigt!
    Mitt på dagen är värmen otrolig, man får bara acceptera att man dryper av svett, så stora mängder vatten konsumeras. Moppeturerna mellan tempelen är otroligt sköna, äntligen lite fläkt mot den annars så stillastående luften.

Dag två var det framför allt centrum av Angkors tur att upptäckas, detta inklusive Angkor Wat, det största och mest kända templet. Dessa stora, och till viss del väl restaurerade tempel är väldigt mäktiga - på håll! Vi konstaterade att när vi väl var inne i dem så såg man inte skogen för alla träd, vi var liksom för nära. Det är ju en av de fräcka grejerna med Angkor, att man får gå in i nästan allt, problemet blir dock när det är så stort och restaurerat som Angkor Wat, inne i de stora korridorerna så förstår man inte riktigt grandiositeten. Dessutom gillade vi väldigt mycket det vilda och övervuxna, som tex templet Ta Prohm som vi besökte på morgonen dag två eftersom vi inte hunnit med det dagen innan. Där har stora träd tagit över och omsluter och "äter upp" tex flera av de stora portarna in i olika delar av templet.

Efter ännu en varm men häftig dag så tog vi tillslut vår moppe tillbaka till hotellet, där vi redan hade checkat ut samma morgon, men lämnat våra väskor. Hotellpersonalen var så snälla, och lät oss låna ett rum helt gratis för att duscha och byta om från våra svettiga kläder! Vi kan verkligen rekommendera Side Walk hotell i Siem Reap om någon ska besöka Angkor. Centralt, fina rum, en ren och fräsch pool att svalka sig i efter en lång dag, enkel men god frukost och väldigt trevlig personal.

Innan nattbussen mot Sihanoukville gick, där vi skulle ta båten ut mot Koh Rong Sanloem, åt vi för andra gången middag på restaurangen precis bredvid, Try Me. Vi gick dit första dagen för att den hade fått väldigt fina recensioner, och det var så gott och så bra service att vi åt där även dag två.
    Sen var det alltså dags att ta sig mot kusten för att äntligen få kasta sig i havet igen!