Koh Rong Sanloem

November 25, 2022 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Vårt andra och sista stopp på vår förhållandevis korta tur i Kambodja var på paradisön Koh Rong Sanloem i sydvästra Kambodja. Kambodja har inte så mycket öar, men dessa två är populära resemål. Vi valde den mindre, Sanloem, som ska vara lite mer orörd. Och ja, ön var så vacker, men vi hade sån otur med vädret. Googlar man Koh Rong-öarna är det bilder på ett paradis som dyker upp, vita stränder, turkost vatten etc. Även om vi hade lite solglimtar de fem dagar vi stannade där, så var det regnigt och stundtals blåsigt. Vi hade rejäl otur, för vi träffade folk som var där både innan och efter oss, och de hade haft betydligt bättre väder.

Dagarna på Koh Rong Sanloem spenderade vi i alla fall så mycket som möjligt med sol och bad, väldigt efterlängtat efter en vecka i norra Vietnam, därefter direkt till Laos och sedan några dagar i storstad, vi törstade efter havet!!

Vi bodde vackert precis vid havet, lite åtskiljt från resten av stranden där restauranger och andra hotell fanns. Vi hade som en egen strand, och dessutom en naturlig pool, eftersom de dämt upp vattnet som kom ner från ett litet vattenfall några tiotal meter in i skogen. Poolen "läckte" långsamt in i havet, så vattnet i poolen var alltid fräscht och svalt. Skönt, eftersom havet var så varmt att det knappt svalkade!
    Första kvällen bjöd hotellet in till BBQ på stranden, men precis innan de skulle börja laga mat bröt ett otroligt åskväder ut. Det regnade helt makalöst mycket, så vi alla hotellgäster plus personal satt och tryckte ute på den pir där restaurangen låg. De beslöt sig ändå för att försöka laga mat. Det blev väl en sådär kulinarisk upplevelse. Helt ok grillad mat, men inte mycket tillbehör, och inte särskilt kryddat.

Resten av dagarna spenderade vi antingen vid vår bungalow eller på utflykt över ön till någon av stränderna på andra sidan. Till det ena stället, Lazy Beach, gick det en behaglig stig genom djungeln, men till Sunset beach var det tyvärr en trist väldigt brant stig, som var svårklättrad. Vi hade sett på solnedgången på Sunset beach och skulle ta oss hem, det var inte jättekul genom djungeln, och dessutom var det fullpackat med enorma myggor som festade på oss. Tur att solnedgången hade varit så vacker!! (vi hörde dock att den var lika fin på Lazy Beach..). Lustigt nog var det på den bra vägen till Lazy Beach som jag (Jojo) slog upp en gammal skada på tån. Det låg en ensam sten på vägen, ocj just den råkade jag förstås sparka till så att det började störtblöda..

Efter några avslappnade dagar på Koh Rong var det alltså sedan dags att ta sig över resans sista landövergång till Thailand! Det blev en intressant resa.. Mer om det i nästa inlägg!