Спутник
Показать на карте
  • День 6

Een klein gezellig hutje

7 марта 2023 г., Финляндия ⋅ ☁️ -16 °C

Na een uitstekende nacht in een lekker bed doen we ons tegoed aan het ontbijtbuffet. Er is gigantisch veel, maar op wat worsten en spek na hebben we toch het meeste geprobeerd, incl. een American pancake met aardbeien!

Het is pas 10u45 als we terug op de latten staan, maar vandaag is er geen haast want het hoort een eenvoudige dag te worden.

We volgen de rivier noordwaarts en verlaten Äkäslompolo. We stappen letterlijk op het ijs te midden van de vallei, het water stroomt 60 cm onder ons. Het is bewolkt vandaag en toch ook best frisjes (-20°C). Zonder de beschutting van de bomen doet de wind het flink afkoelen.

Wanneer we bijna aan de hut aankomen doen we nog een ommetje voor onze dagelijkse Makkara. Het begint traditie te worden.

Vervolgens glijden we door tot Kutujärvi. Het is een oude kleine hut (3 – 4 personen) die vroeger dienstdeed als rustplaats voor herders. Binnenin is het heel gezellig en onze kleren hangen overal verspreid aan nagels in de oude balken van het plafond. Helaas ben ik net iets te groot en kan ik binnen niet volledig rechtstaan. Laura vertelt ons ook nog dat veel van deze oude hutten initieel gebouwd werden zonder nagels. Gewoon massieve boomstammen die perfect op maat werden gezaagd en als een puzzel in elkaar passen. Best indrukwekkend.

’s Avonds stoken we terug tegen de sterren op. De deur sluit niet perfect dus reden te meer om een extra blokje hout op het vuur te leggen. Let’s burn it down!