Een laatste Makkara

March 10, 2023 in Finland ⋅ ☀️ -7 °C

Voor de laatste keer steken we de kachel aan. We genieten van de warmte en eten onze laatste portie havermout op. Rond elf uur gaan we op pad.

We vervolgen onze route richting Levi. Ongeveer halfweg slaan we rechtsaf en gaan we de opnieuw de bergen in. We besluiten een korte maar steile klim te doen om vervolgens aan de andere kant van de heuvel uit te komen aan een kota waar we iets kunnen eten. Op de kaart staat dat stukje gemarkeerd als zwarte piste. We hebben dit nog niet gedaan en ik ben benieuwd. Het is inderdaad bijzonder stijl en pittig, maar gelukkig duur het niet al te lang. Nadien glijden we wondermooi in de middagzon richting onze picknickplaats. We eten onze laatste stukjes brood, bakken een laatste Makkara en sluiten af met een pannenkoek met cloudberry jam. Heerlijk!

Nadien is het een lange rechte lijn door het bos en voor we het weten staan we opnieuw op het meer van Levi. We arriveren iets te vroeg en kunnen nog niet inchecken in onze AirBnb dus gaan we maar iets drinken in een cafeetje aan de oever het meer. We gaan voor chocomelk met muntlikeur, het is een lokale specialiteit en smaakt een beetje naar de after eight chocolade. Niet slecht, maar ook niet wauw.

Nadien wordt het tijd om de ski’s te retourneren en onze pullka terug te brengen. Het voelt een beetje vreemd om alles af te geven. Dit was alles wat we hadden de afgelopen acht dagen.

’s Avonds gaan we lekker eten op restaurant en nadien ontspannen we op onze kamer. We gaan nog twee keer in de sauna en vallen na een prachtige reis voldaan in een diepe slaap.