Dagje zwembad Captain's Peak Garden

September 3, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 31 °C

We zetten de wekker vroeg vandaag, we hebben gemerkt dat het eiland dagritme wat anders is dan we gewend zijn. De mensen staan hier erg vroeg op maar na 18 uur gaat vrijwel alles dicht. Dus we zitten na een ontbijt van geroosterd brood en gebakken eitjes al om 8 uur op de scooter richting het zwembad! Onderweg stoppen we nog even langs een rivier waar met de hand allerlei werk wordt verricht. Het water is erg helder en we kijken even hoe de locals hier grind en zand zeven op grote bamboe vlotten, de was doen in de rivier, dametjes maken, zich wassen en een aantal kinderen met harpoenen en duikbrillen op aan het vissen zijn. Waarschijnlijk waren hier nog nooit toeristen geweest want de mensen vonden ons maar eng en durfden geen gesprek aan te gaan of dichterbij te komen.

We zijn lekker op tijd op de plaats van bestemming en terwijl we 's morgens de enige zijn, is het rond 12 uur volle bak en worden we verzocht om te verkassen (of te betalen). Het is een bewolkte ⛅ ochtend maar zodra we afscheid nemen van onze parasol omdat een ander gezin het wel de moeite waard vindt om ervoor te betalen, begint de zon volop te schijnen. We zoeken verkoeling in het bad en hebben wat aanspraak met de locals. Erg grappig, de stoerste van het stel komt naar ons toe, een oma in dit geval, en stelt ons wat vragen. De rest van de familie roept wat vragen naar oma, oma stelt ze aan ons en schreeuwt de antwoorden weer door. Even later is Lynn omringd door een groep meiden en langzaam komt ook de rest van de familie dichterbij om dit wonderlijk uitziende kind van dichtbij te bekijken. Er wordt enorm hard gelachen om alles wat Lynn zegt en doet, en ze geniet met volle teugen (en wij natuurlijk ook!) dit zijn echt die mooie momenten waarvan we gehoopt hadden om ze mee te maken op reis, heel waardevol. Even later zit Lynn in het familie huisje en krijgt een glas 'red coconut wine 🍷, donuts, spaghetti en gebakken banaan. De wijn is vrij heftig spul maar ze werkt het glas weg als een echte Pullen. Daarna nog een fotoshoot met alles en iedereen en Lynn is een hoop Facebook en Insta vrienden rijker.

Als we terug gaan om de scooter in te leveren blijkt het niet helemaal goed te zijn gegaan met de communicatie. Ze verwachten ons pas een dag later, maar komen er direct aan. Intussen worden we aangesproken door een Amerikaan die samen met zijn Filipijnse vrouw een pizzeria heeft en vraagt of we wat komen eten. Dit lijkt perfect in de planning te passen en even later zitten we aan (ik citeer Lynn) 'de lekkerste pizza die ik ooit op heb'! Als we gegeten hebben gaan we naar de bushalte om terug te gaan maar....de bussen rijden niet meer want het is 18 uur geweest. Na wat rondvragen komt er ineens een jongen aan die precies weet waar we naartoe moeten, dit heeft hij via via gehoord en na stevig onderhandelen over de prijs brengt hij Annika en Lynn naar het dorp 30km verderop, ik rijd er op de scooter achteraan om ze in de gaten te houden. Als we terugkomen hebben we wel weer een liter fles red horse verdiend en genieten we na van deze topdag!

De keerzijde van vandaag is helaas dat we flink verbrand zijn, helaas Lynn het ergst en vooral in haar gezicht.

Morgenochtend weer inpakken en wegwezen richting het eilandje Siquijor!