Doubtful sound 🏞️

January 6 in New Zealand ⋅ ☁️ 8 °C

Vandaag vroeg uit de veren voor een cruise door Doubtful Sound met de ruigste fjorden en ongerepte natuur van Nieuw Zeeland. Het is mooi weer maar wel erg koud! Als we wakker worden is het 3,5 graden! We starten met een mooie boottocht over Lake Manapouri en het zonnetje schijnt lekker. Daarna een busrit door de schitterende bergen met een erg leuke gids, hij verteld veel over de dieren die hier voorkomen en hoe het aantal in het verleden op en neer is gegaan met roofdieren vanuit Europa en Australië. Als we op de cruise stappen worden we gelijk beloond met een groep dolfijnen! We zitten pas 5 minuten op de boot dus dat is geluk hebben. Het zijn een stuk grotere dolfijnen dan we eerder gezien hebben en we hebben er goed zicht op vanaf de boeg. Helaas heeft er zich een dik wolkendek boven het fjord gevormd en zien we de zon niet meer. We varen helemaal naar de uitmonding in de zee en iedereen moet naar binnen vanwege de heftige golven. Even later zitten we achter een eilandje en mogen we weer naar buiten om een grote kolonie zeeleeuwen te bekijken! We kunnen ze goed zien maar na een paar minuutjes is het al zo koud dat we weer naar binnen gaan. Later zien we nog wat dolfijnen waarvan er eentje nog even langs de boot zwemt.
    Helaas geen blauwe lucht op de foto's maar al met al een mooie trip.

Op de terugweg dutten we een beetje in terwijl het buiten flink opklaart. De bus stopt weer op hetzelfde plekje als vanmorgen alleen het uitzicht is heel anders met een zonnetje erbij! We rijden weer terug naar dezelfde plek als gisteren maar nu op een ander plekje aan de beek. We moeten 2 hekken open maken waar op staat dat het een plek is voor vissers maar volgens mij mogen we hier gewoon staan en het lukt om Annika hiervan te overtuigen. Het blijft erg warm die middag dus we nemen nog een duik in de beek nadat we weer eens een workout hebben gedaan. Als we net aan een wijntje zitten komt er een auto aanrijden om te gaan vissen. Ik zoek ze even op langs de beek en het blijken 2 biologen die een poging komen wagen om wat avondeten te scoren. Ze vertellen dat ze aan een fokprogramma werken voor de bijna uitgestorven kakapo, een papagaai achtige loopvogel van ongeveer een halve meter hoog die wel 90 jaar kan worden. Leuk om even met ze te kletsen!