Malaysia
Ayer Itam

Here you’ll find travel reports about Ayer Itam. Discover travel destinations in Malaysia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Penang - Kek Lok Si Tempel

November 20, 2017 in Malaysia

Heute haben wir den Kek Lok Si Tempel besichtigt - angeblich der größte buddhistische Tempel in Südostasien. 🏯
    Es gab auch einige Treppen zu überwinden (mit Muskelkater in den Beinen nicht so witzig😂) und eine Bergbahn hat einen noch nach ganz oben befördert, um den Ausblick über die Insel zu genießen. 😊

Kek Lok Si-Tempel

April 12, 2017 in Malaysia

Ein Shuttle bringt uns zur Bahnstation zurück und mit der Drahtseilbahn kommen wir wieder hinunter in die Stadt.
    Schon von oben haben wir den in der Nähe liegenden Tempel gesehen und da wollen wir nun hin. Eigentlich ist es eine ganze Tempelanlage, die sich in mehreren Terrassen einen Hügel hochzieht. Die größte und angeblich auch die schönste Tempelanlage Südostasiens, Kek Lok Si-Tempel - bedeutet übrigens in etwa Tempel des höchsten Glücks.
    Ein etwa 500 m langer Fußweg, dicht gesäumt von etlichen Souvenierständen, führt zum Eingang. Die bunt geschmückten Bauten, Gärten und Teiche sind durch Treppen miteinander verbunden. Ein Aufzug (das ist witzig) bringt uns zu Füßen der über 30 m hohen Bronzestatue der Göttin der Barmherzigkeit. Glanzstück der mehr als 100 Jahre alten Anlage ist aber die siebenstufige Pagode, auch Pagode der 1.000 Buddhas genannt. Der untere Teil ist im chinesischen, der Mittelteil im thai-buddhistischen und die Spitze im birmanischen Stil erbaut. Uns gefällt es!
    Die Anlage wird ständig erweitert bzw. instand gesetzt. Ein ständiger Pilgerstrom sorgt für die dafür notwendige solide Geldgrundlage. Der kleine Hügel ist schon fast komplett zugebaut.
    Wir schauen noch nach den Schildkröten im Teich, denn sie sind ein Symbol für langes Leben, und dann rufen wir uns wieder einmal ein Grab Taxi, das uns nach Hause bringt.

Penang Hill

September 10 in Malaysia

Rustig aan vandaag. We gaan met de bus naar Penang Hill. Op zich geen probleem zou je denken. Vijf minuten lopen naar de halte, wachten op bus 204 en gaan. Kosten RM2. En gaan betekent dus bijna bij elke halte stoppen, om de paar meter op de rem vanwege de drukte (ondanks dat er soms 3 banen zijn). De bus zigzagt door Georgetown en komt na zeker vijf kwartier aan bij Penang Hill station.
    En dan denk je in de rij te gaan staan voor een kaartje. Nou dat gaat 'm niet worden, chaos overal en een wachttijd geschat van ruim 1,5 uur. Dan met je ticket weer in de rij om in de kabelbaan te mogen. We zien ervan af en gaan de uitdaging aan om naar boven te lopen. We worden vreemd aangekeken want het naar boven lopen zou tussen de 2,5 en 3 uur duren. We nemen eerst iets te drinken en gaan dan op pad. De top ligt op 833 meter hoogte. Dus best een uitdaging.

Meer dan eens denk ik eraan om op te geven. Wat is dit zwaar. Onmogelijke traptreden, de warmte, het bospad wat wel iets weg heeft van Mossy Forrest en de laatste zigzag 800 meter. Grrrrr, wat een wandeling. Boven aangekomen tikt de klok kwart over drie aan. We hebben er inderdaad drie uur over gedaan. Hier horen we ook waarom het zo waanzinnig druk is vandaag. De Maleisiërs hebben twee nationale feestdagen!

Na een half uur beginnen we aan de terugweg. Het advies is om de Jeeps trail te nemen. Wat we op dat moment nog niet goed beseffen is dat vijf kilometer downhill een aanslag op je knieën is. Stukken met meer dan 30% helling is zwaar. De brillangoeren onderweg kunnen het afzien bijna niet compenseren. Even voor zes uur staan we beneden bij de Botanische tuin. Hier gaan we op zoek naar een bus richting Komtar (winkelcentrum). Te moe om er vanavond nog op uit te gaan nemen een snelle hap van Mc Donalds, zelfs dat gaat niet op, te moe.

Ayer Itam