San Francisco by foot

May 25, 2014 in the United States ⋅ 🌙 15 °C

Rond 12 u werd ik wakker door het geruis van het verkeer op de Hwy, de vensters toe en de airco aan, jammer genoeg bleek hij even veel lawaai te maken als een stilstaand draaiende truck. Omdat dit geluid eentoniger is viel ik toch terug in slaap.
    Gaan ontbijten in de lobby, ik nam mijn reuze Frans brood van gisteren mee want bagels hebben ze niet en alleen die zoete koeken dat is voor ons om vier uur met een tas thee op te eten, niet als ontbijt. Wel cottage cheese en Corn flakes, fruit en fruitsap en zelfs lekkere warme koffie.
    We reden naar de haven van Sauselito waar de Ferry naar San Francisco vertrok. De parking was nogal duur: 2$ per uur en op voorhand te betalen, dat was ook niet gemakkelijk want hoelang zouden we weg zijn? Allé 7 u dat maakt 14$ en dan zouden we tot half 5 kunnen staan. Toen we bij de Ferry kwamen bleek dat de eerste al om 8,30u vertrokken was en de volgende pas om 11.20u dus waren we verplicht om nog anderhalf uur tijd te doden. Gelukkig waren er veel winkels, kunstgalerijen en restaurantjes, dus dat was geen probleem. Het maakte wel onze tijd in SF korter.
    De Ferry zette ons af pier 1 en daar starten we onze wandeling die ik thuis al voorbereid had. Langs Levi's plaza, waar het hoofdgebouw van Levi's jeans is, kris kras door de straten naar de Filbert Steps 446, treden omhoog. Naar de Coit Tower een van SF best zichtbare herkenningspunten, gebouwd met giften in 1933 en door verschillende artiesten voorzien van fresco's die het leven in Californië uitbeelden in de jaren van de depressie. Allemaal in dezelfde opgelegde stijl zodat er een eenheid zit in de murals ( fresco's). We moesten 40 min aanschuiven om met de lift naar boven te kunnen, vooral omdat er maar 6 personen inkonden. Maar dat gaf ons ruim de tijd om de fresco's te bewonderen. Boven heb je een verbijsterend panorama over de stad en de baai.
    Terug beneden moesten we wat zoeken om de juiste richting te vinden naar 'the crookedest street in the world', ttz de kromste straat ter wereld. Een serpentine die aangelegd werd omdat de helling van 27% terug te brengen tot 16%, en dat is nog steil. Gisteren zagen we op Tv dat men de straat wil afsluiten voor het verkeer omdat het niet te doen is van drukte. Inderdaad boven en onder staan iedere keer 2 agenten om het verkeer wat in goede banen te leiden, als men alleen de voetgangers, fietsers en segways zou toelaten dat zou al gek genoeg zijn.
    Daarna wou ik met een cable car terug richting haven rijden maar daar stond men ook al aan te schuiven en men hing tot buiten op de trede om nog mee te kunnen dus gingen we maar tevoet terug. We hadden nog maar 3/4 u eer de Ferry vertrok dus probeerden we weer kris kras te gaan maar eens aan de haven bleek dat het nog te ver was dus hielden we een taxi aan om ons tot pier 1 terug te bregen, en al goed want dat hadden we nooit tevoet gehaald.
    Nog een half uurtje dwalen door de nu wel geopende winkeltjes van Sauselito en dan terug naar ons hotel in Mill Valley 12 km ver. Oef weer een prachtige dag het was 29° maar door de frisse zeewind was het best te doen. We zijn blij dat we gisteren toch maar doorgereden zijn en nu heel de dag uitgetrokken hebben.
    Rustig op de kamer leg ik mijn hiel in 't ijs en Dirk gaat nog wat in de zon zitten. Dan eten we de rest van onze kip op en spelen UNO tot we met de TV aan in slaap vallen.