Las Vegas, Fremont Street

June 28, 2014 in the United States ⋅ 🌙 33 °C

Geslapen tot 7 u, we gingen ontbijten bij het Backstage Deli dat 24u open is. We namen een All breakfast club en kregen een warm broodje met roerei, bacon, tomaat, sla en een aardappelkoekje. Het was gemakkelijk want ze vroegen deze keer niets, je kreeg gewoon een warm broodje met alles tussen en je hapt dit weg, dat is dan je ontbijt.
    Naar de kamer om ons klaar te maken voor deze laatste volledige dag. Eerst met de bus helemaal naar Fremont Street waar Las Vegas in de jaren 1930 begon. Gangsters die hier een speelhol/hotel begonnen op indianengebied waar de wetten van de VS niet geldend waren. Je kent ze wel: Al Capone, Bugsy Siegel e.a. Veel later in de jaren 1950 werd de Strip geboren, nu is dat het hoogtepunt. Maar Fremont Street heeft nog enkele hotels met bekende namen zoals Golden Nugget. Het is een straat van +/- 500 m lang en helemaal overdekt. Maar de drukte van de Strip is hier niet, het is gewoon een uitgangstraat zoals in Gent of Oostende.
    Ik had mijn 24u ticket maar Dirk had een 2u ticket, dus meer dan een half uurtje konden we er niet rondwandelen. Op de bus kregen we controle van een gewapende veiligheidsagent, ik vroeg of hij politie was of controleur: Hij was een armed security! Er waren een viertal jonge gasten op de bus die juist opgestapt waren en nog geen ticket hadden, en de chauffeur zit afgesloten dus moet je op voorhand aan een automaat een ticket kopen, deze gasten werden van de bus gezet, niet zozeer voor het ticket maar omdat ze bier bijhadden en dat is ook verboden.
    Toen we bijna aan Fremont Street waren deed een man teken naar de bus om op hem te wachten en hij liep de ziel uit zijn lijf om de bus nog te nemen, toen hij opstapte vroeg de chauffeur of hij Medical care nodig had zo was hij buiten adem en vuurrood, een passagier gaf hem zelfs water! Probeer in deze hitte niet te lopen! Het was 110° F en zonnig.
    We namen de expres bus terug tot bijna aan ons hotel tot de MGM, waar ik nog een toegangsticket had voor een show, dacht ik! Na lang zoeken vonden we CBS studio en gingen inschrijven, het was een Opgenomen TVshow, ik dacht dat ik hem zelfs al gezien had op onze TV in België, en hij werd onderbroken door reclame voor: CSI New Orléans, The Secretairy, Stalkers. Wij dachten dat het over het programma was dat er vragen gingen gesteld worden maar het ging over voornoemde serie's. En de show was gewoon op groot TV scherm.
    Na eindeloze vragen op een touchscherm kregen we een envelope met coupons en we stonden weer buiten, byby live show!
    De coupons waren dan ook nog enkel geldig als je iets aankocht, het was zoals je op de Meir wordt tegengehouden door enquêteurs en dan een mini geschenkje krijgt waar je niets mee kan doen. Alleen de ervaring en het wandelen ernaar toe waren de moeite waard, en de tijdspassering uit de hitte. Volgens een inwoner/werknemer kan het in augustus tot 150° F worden, 'don't come in August!' Zei hij.
    We gingen terug naar ons hotel het was alleen maar de straat oversteken maar duurde wel een half uur, walkway op, tramway op, casino door en Dirk waagde een gokje, maar zonder resultaat en om half vijf waren we op de kamer waar we onze laatste fles wijn soldaat maakten, dat duurde ook niet lang. Om 7 u gaan we dineren bij Tender, met aangepaste kledij, geen short, mouwloze shirt of baseball pet, zoals de receptionist aanduide. En ik begrijp haar opmerking, na enkele mensen in badpak door het casino te zien lopen!
    'Tender' was de klap op de vuurpijl: vrij chic en vrij duur maar voor genieters als wij een mooie afsluiting van een mooie reis.
    Exotic Mushroom soup voor mij en Maine Lobster bisque voor Dirk.
    Allebei fluwelig en zacht maar met uitgesproken smaak.
    Black Agnus Omaha Beef, 8 oz, for the lady and
    Range fed bison, Durban Ranch from Wyoming, 14 oz, for the gents.
    Sukkulent mals met één maxi aardappel in de schil pp en drie mini gefruite uitjes en béarnaisesaus.
    Daarbij een Fat tire Pale Ale Belgian Stile voor mij, en een Siërra Nevada Pale Ale voor Dirk.
    Als afsluiter een American koffie, d.w.z. Gewoon een tas koffie zonder iets, geen suiker, melk of koekje, en een glas Bailey's voor mij en een Jack Daniels voor Dirk.
    Die gewoonte kennen ze nog niet want dat was niet gesoigneerd. Het glas kon even goed ons badkamerglas zijn om onze tanden te poetsen.
    En dan kont ineens de check, de rekening, als een koude douche op de tafel, wel met de opmerking: 'do it on your own time, when your ready'.
    Maar voor Amerikaanse normen was het heel goed. Als we niet getemporiseerd hadden waren we op een uurtje buiten geweest. We konden het trekken tot een anderhalf uur.
    Dan naar de kamer en als een blok ons bed in tegen 9 u lagen we beiden te ronken. Nu, terwijl ik dit tik is het 1,30 u, ik draai mij nog eens om en als ik waarschijnlijk in de vroege ochtend wakker word stuur ik dit door.