Satelit
Tunjukkan pada peta
  • Hari 4

Gellért Spa, koffiehuizen, boottocht

1 Mei 2014, Hungary ⋅ 🌙 11 °C

Lawaaierige nacht, om half drie stond er precies mannen onder ons raam te praten, heel vervelend, normaal hoor af en toe voorbijgangers maar deze bleven babbelaars bleven staan. Om half zeven de vuilkar we riepen met twee 'T is de eerste mei, een feestdag! Maar evengoed kwamen ze langs en waren we klaar wakker.
    Na het ontbijt wandelden we naar het bruggenhoofd van de Erzsèbet hid, in 'T Nederlands de Elisabeth brug om naar het standbeeld van Sissi te gaan kijken, we hadden er al verschillende keren met de bus voorbij gereden maar ze zit tussen de bomen dus nu wouden we zeker zijn. Daarna naar de Gellért Spa om ge gaan genieten van het baden en wat te zonnen. Het is vandaag 1 mei en er is veel autovrij gemaakt wegens de autokoers, een vliegevenement, de georganiseerde motortocht door Budapest enz.. Gelukkig is de Gellért Spa open van 6u tot 20u. Dus toen we er aankwamen tegen tienen konden we direct binnen. Wat minder volks dan Széchenyi Thermal Spa, ja 'T was ook aan een chic hotel, en nog zeer vroeg. Toen we gezwommen hadden ging ons Greta naar binnen want de zon kwam maar niet door de wolken heen, ik bleef zitten omdat zr wel blauw in de lucht zat. Rond elf uur ging het golfslagbad en daarna ging ik haar zoeken om nog on de zon te zitten. Toen begon de luchtshow en we konden toch regelmatig acrobatische vliegoefeningen zien, duikvluchten, loops en ook speciale vliegtuigen.
    We hadden vooropgesteld om vanmiddag te gaan fietsen op Margareta eiland maar de boten zouden maar na 2u varen, dus wandelden we via de Vatci Utca naar het hotel en namen onderweg nog een pauze met een sandwich voor ons Greta en een bananashake voor mij.
    Ons Greta kocht gisteren een mooi badpak en liet vandaag het oude achter in de Spa maar we moesten ons toch verfrissen en het mijne uitspoelen dus even langs het hotel. Een koffiehuis bezoeken kon niet ontbreken op ons programma dus we gingen naar het beroemde Gerbeaud koffiehuis. Gisteren op de hop on bus deed de gids daar zo lelijk over, dat je veel geld moest hebben of je creditkaart daar beter kon afgeven, maar wij aten een Dobos tota met thee (Greta) en een salted peanuts cake met koffie (Maria) in een zeer mooi omgeving voor 25€, tegen mijn principes is zaten we deze keer binnen want buiten kon je ook zitten maar dan had je niet dat mooie decor.
    Dan naar de boot want het was ondertussen drie uur en we zagen terug schepen op de Donau. Jammer maar helaas de boot legde vandaag niet aan op het eiland wegen de festiviteiten. We hebben dan nog geprobeerd met de Metro, de tram en nog een andere bus maar zelfs met de vriendelijk hulp van Budapestmensen geraakten we niet tot daar, de Metro reed niet de buslijn was omgelegd enz... Dus terug naar het hotel om even te pauzeren toen bleek dat ons Greta haar tweede klein teentje helemaal blauw zag en dat ze daarom zo slecht te been was.
    Na onze platte rust gingen we naar café Central, dit koffiehuis was de geliefde plaats voor de schrijvers en journalisten aan her begin van de 20e eeuw. Stamgasten konden er telefoontjes ontvangen en het papier om op te schrijven lag klaar. Het café Central is terug opgebouwd in zijn oude luister en was niet zo ver van ons vandaan.
    Daarna gaan souperen in de Vaca Utca waar we vanmiddag geluncht hadden. En terug naar de boot voor een tweede rondvaart, wegens de feestdag zat hij stampvol, ik vond nog een stoel voor ons Greta en zat zelf op twee baren waar de mensen hun voeten op konden zetten, met een jas onder mij en regelmatig rechtstaan om een foto te nemen ging dat juist. Gelukkig hadden we de avondtocht al eerder gemaakt want met al dat volk verstonden we niets van de gids en was het heel moeilijk om een mooie foto te maken.
    Rustig terug naar de kamer en ik maakte toch al mijn valies dan heb ik meer tijd om te douchen en te ontbijten. Om 9.20u moeten we op de hoek staan om de shuttle te nemen naar het vliegveld. Wedden dat we nu wel langer slapen!
    Baca lagi