Boedapest, Hongarije 2014

A short but fine adventure by Mariatche Read more
  • 0kilometers

Citytrip naar Boedapest

April 28, 2014 in Hungary ⋅ ⛅ 12 °C

Eerst een vroeg middagmaal thuis, om 11 u zaten we al aan tafel.
    Dan naar de luchthaven van Zaventem omdat we rond 15u opstijgen moeten we er al tegen 13u zijn. Zoals gewoonlijk zijn we altijd goed op tijd dus om 12,30u zetten Dirk en Freddy ons aan de inkomhal af. We moesten zelf online inchecken, eigenlijk had ik dat thuis ook kunnen doen maar ik wist niet goed hoe dat ging, onze bagage zelf op de loopband zetten met kleefpleister en hup weg ermee.
    Rustig naar de gate, onderweg even geprobeerd om in een van de lounges wat te relaxen maar dat ging niet we waren tenslotte geen VIP's, dan maar in de gewone harde stoelen nog twee uur doorbrengen.

Het was een rustige vlucht. We landden om 17.23u, het was 17° en een nog beetje zonnig.
    De AirPort shuttle service, aangeraden door Danny, was OK.
    We kwamen aan het hotel dat niet echt een hotelingang heeft, een heel groot Oostblok gebouw met een statige trap omhoog en daarna de receptie, een vriendelijke heer hielp ons in het Engels maar sprak in full speed de hele dosis informatie, dat moet nog even bezinken.
    Om kwart voor zeven waren we op de kamer op de tweede verdieping, er was gelukkig een kleine lift. Onze kamer was bereikbaar via een binnenplaats die helemaal omringd was, 7 verd hoog met art deco smeedwerk.
    Als je dokter Jivago gezien hebt kan je je dit huis,city hotel Matyas, voorstellen. Een koffietje op de kamer, alles uitladen en op stap.
    We beslisten om morgen de hop om hop of bus te nemen dus gingen we op zoek naar de vertrek halte. Natuurlijk eest de verkeerde richting heel de winkelwandelstraat Váci utca af om op een verkeerde plaats aan de Donau te komen. Dus terug en de Váci utca naar de andere kant het was een hele wandeling, onderweg een stuk gedraaid gebak gegeten en tegen 10u waren we terug op de kamer.
    We liggen samen in een lang redelijk smal tweepersoonsbed. Nog even lezen en morgen beginnen we eraan.

De Burch en Citadella

April 29, 2014 in Hungary ⋅ ⛅ 12 °C

De kamer op zich is rustig, gelegen in een zijstraat, we sliepen redelijk vlug in.
    'S nachts werden we wakker van de warmte: 26° ! We konden niet anders dan het raam openzetten en dan is er natuurlijk het verkeer dat van de brug afkomt in golven van lawaai. 'S ochtend de vuilkar om 4u en het dagelijks verkeer dat op gang komt. Een beetje soezen tot zes uur en dat was het dan. Het is hier vroeger licht dan bij ons, niet veel maar omdat er geen rolluiken zijn ben je wel wakker. En de WiFi geeft nog steeds geen verbinding.
    Om zeven uur waren we al gepakt en gezakt om te gaan ontbijten, beneden in restaurant Mathias. Het ontbijt was uitgebreid maar er hing een fel puttekensgeurtje, als je kan eten zonder te ruiken dan gaat dat maar morgen gaan we toch eens buiten het hotel op zoek.
    Linea directa naar de hop on hop off bus, omdat we de weg al kennen waren we natuurlijk veel te vroeg, daarom wandelden we even de brede straat op en af. Ik ging rond de Estevan basiliek om foto's te nemen ons Greta ging al naar de bus.
    De nummer van de halte was 10 dus richting Buda, van 1 tot 10 is de reisweg Pest.
    Onze eerste afstap was de kabelbaan, een funecolare, allé voor mij ons Greta reed een halte verder en ging rechtstreeks naar de Burcht. De kabelbaan was met twee treintjes die elkaar in evenwicht houden en als de ene opstijgt gaat de andere naar beneden. Boven gekomen even wat mooie zichten fotograferen en op zoek naar mijn zus die al gezellig met een taartpuntje en koffie in het zonnetje zat. Even erbij met een ice koffie en op weg naar het vissersbastion.
    Mooie vergezichten maar een beetje een artificiele burcht, te gekuist. Dan dwalen door de straten van de burcht, het was wel veel ruimer dan de burcht van Praag.
    Terug de bus op naar de citadelle waar we een kop Goulach(soep) kregen met de voucher van de hop on bus, we vroegen er een stuk brood bij en een pintje en cola en we hadden ons middageten binnen. Even rond de citadelle met het Vrijheidsbeeld, zo groot als de Christus van Rio bijna niet op foto te krijgen.
    Dan naar het schoenen monument, even zoeken want het ligt wel buiten de normale wandelpaden, indrukwekkend door zijn eenvoud.
    Onze voeten lieten zich voelen en we hopten weer de bus op maar nu naar de Széchenyi Thermal Spa, waar we uitgebreid konden zwemmen in water dat achtereenvolgens 30° daarna 28° en achteraan waar de schakers zaten zelfs 36° was.
    Terug het beginpunt om bij Café Anna een Cob salad en een gebraden met appelsien te eten, met onze bon kregen we een gratis koffie.
    Op wandel naar het hotel om ons te verfrissen om de avondcruise te doen over de Donau. We waren goed op tijd voor de boottocht van 20u, gelukkig want ze was afgelast en we konden nog mee om 19,30u. Mooie zonsondergang, en toen de lichten aansprongen aan de bruggen en de mooie gebouwen verlicht waren werd het sprookjesachtig mooi.
    Na een uurtje terug aan wal en naar Vaci Utca, de winkelwandelstraat, want ons Greta spreekt al heel de tijd over lekkere Tokayer wijn uit Hongarije. We vonden Paul's bar en bestelden een zoete Tokayer, toen viel haar euro dat ze eigenlijk herinneringen had aan Lacrima Christy uit Italië, we hadden de slappe lach, en toen we vroegen om een foto te nemen moesten zelfs de uitbaters en de klanten meelachen. Rond tienen naar huis, en toen we over de binnenkoer liepen begon het te regenen, juist op tijd terug. 's Morgens hadden we hetzelfde voorgehad, her begon te regenen op de binnenkoer, wij terug om onze paraplu en tegen we hem open hadden was het voorbij.

House of Terror en stadsverkenning

April 30, 2014 in Hungary ⋅ ⛅ 11 °C

Na de Tokayer hebben we beiden goed geslapen, tot 4,30u dan de venster dicht gedaan, en nog wat verder gesoesd.
    Je moet ons zien liggen ik lig bovenaan rechts met mijn hoofd tegen de bovenkant, en ons Greta onderaan links met haar voeten aan het benedeneind. Maar omdat het een bed is van meer dan twee meter lang komt zij maar bijna tot aan mijn middel. Een mini funiculaire, een op en een down.
    Tegen 9u op zoek naar een ontbijtcafé, een beetje voorbij het hotel was er een zaak open maar dat waren alleen panceta's en te zwaar als ontbijt. Een beetje verder was er geen kaas en geen fruit(sap), dan maar verder weg een kleine zaak waar breakfast/diner stond en daar had men dan croissants en broodjes met beleg, eieren en omelet en fruitsapjes. Het was een jonge pas geopende zaak en we konden kiezen van de kaart maar vers fruit had men niet en de broodjes waren te zoet en te hard. De thee daarentegen was heel vers en lekker. Morgen terug naar het buffetontbijt van het hotel, gemakkelijk en veel keuze.
    Ik ging op weg naar het 'house of terror' in de Andrássy Ut. Tevoet nogal ver weg dus met de green hop on bus. Het museum verhaalt de geschiedenis van het gebouw: eerst als hoofdkwartier van de pijlkruisers, een politieke partij die hard aanleunde bij de nazi's. Onder de oorlog Gestapo gebouw, daarna de KGB tijdens de bezetting door de Russen. Een gruwelijke geschiedenis.
    Ons Greta ging terwijl op zoek naar een patchworkshop die iemand aanbevolen had, een hele tijd op zoek maar tevergeefs.
    We kwamen bijeen aan Bali café waar we een gratis pintje kregen met onze voucher en waar we dan ook een belegde broodje aten. Daarna bezochten we de synagoge langs buiten want het kostte teveel om binnen te gaan, allé dat vonden we het niet waard, we hebben beiden al synagoges bezocht en de gruwelen van de holocaust zijn ons ook bekend.
    Daarna namen we de pink bus, hop on/off, een beetje de meer gevorderde versie want de gids gaf uitleg vie de micro en niet via een bandje maar er werd dan ook verwacht dat we braaf zwegen, of ze stopte haar uitleg en je kreeg een vuile blik toegeworpen. Onze bedoeling was om zo gemakkelijk mogelijk aan de Gellért Spa te geraken, om ons te verpozen want we beginnen te voelen dat we geen 20 meer zijn. Her was al half vijf eer we daar waren en het was vandaag maar open tot zes uur, en we gingen niet binnen want je betaald voor een hele dag. Morgen zijn ze open en dan moeten we onze voormiddag een beetje invullen wegen het één mei feest is veel dicht of te druk. Er is o.a. Een formule 1 evenement georganiseerd door Red Bull en men verwacht Sebastián Vettel en Luis Hamilton en nog andere coureurs. We zagen de bolides al staan.
    Bij toeval bezochten we een grotkerk, waar een heilige kluizenaar in een grot gewoond had. Daarna op terugweg even langs de overdekte markt, en dwalend door de straten terug naar het hotel om ons te verfrissen.
    Daar waar we gisteren Tokayer wijn gedronken hadden gingen we nu dineren. Toen we buiten stapten begon het te donderden, even later de eerste druppels. We gingen binnen zitten en de ober herkende ons nog als de lachende dames. We namen nu terug een Tokayer wijn deze keer dry i.p.v. sweet. Greta Goulach stew met een soort qinoa, ik duck met smach potatoes and cabage. En de cabage was superlekker klaargemaakte rode kool. Na een uurtje nog een koffie met sponge cake. De regenbui en onweer was over en we konden droog terugwandelen. Vandaag een beetje vroeger gaan slapen om onze voeten en ons hoofd uit te laten rusten!

Gellért Spa, koffiehuizen, boottocht

May 1, 2014 in Hungary ⋅ 🌙 11 °C

Lawaaierige nacht, om half drie stond er precies mannen onder ons raam te praten, heel vervelend, normaal hoor af en toe voorbijgangers maar deze bleven babbelaars bleven staan. Om half zeven de vuilkar we riepen met twee 'T is de eerste mei, een feestdag! Maar evengoed kwamen ze langs en waren we klaar wakker.
    Na het ontbijt wandelden we naar het bruggenhoofd van de Erzsèbet hid, in 'T Nederlands de Elisabeth brug om naar het standbeeld van Sissi te gaan kijken, we hadden er al verschillende keren met de bus voorbij gereden maar ze zit tussen de bomen dus nu wouden we zeker zijn. Daarna naar de Gellért Spa om ge gaan genieten van het baden en wat te zonnen. Het is vandaag 1 mei en er is veel autovrij gemaakt wegens de autokoers, een vliegevenement, de georganiseerde motortocht door Budapest enz.. Gelukkig is de Gellért Spa open van 6u tot 20u. Dus toen we er aankwamen tegen tienen konden we direct binnen. Wat minder volks dan Széchenyi Thermal Spa, ja 'T was ook aan een chic hotel, en nog zeer vroeg. Toen we gezwommen hadden ging ons Greta naar binnen want de zon kwam maar niet door de wolken heen, ik bleef zitten omdat zr wel blauw in de lucht zat. Rond elf uur ging het golfslagbad en daarna ging ik haar zoeken om nog on de zon te zitten. Toen begon de luchtshow en we konden toch regelmatig acrobatische vliegoefeningen zien, duikvluchten, loops en ook speciale vliegtuigen.
    We hadden vooropgesteld om vanmiddag te gaan fietsen op Margareta eiland maar de boten zouden maar na 2u varen, dus wandelden we via de Vatci Utca naar het hotel en namen onderweg nog een pauze met een sandwich voor ons Greta en een bananashake voor mij.
    Ons Greta kocht gisteren een mooi badpak en liet vandaag het oude achter in de Spa maar we moesten ons toch verfrissen en het mijne uitspoelen dus even langs het hotel. Een koffiehuis bezoeken kon niet ontbreken op ons programma dus we gingen naar het beroemde Gerbeaud koffiehuis. Gisteren op de hop on bus deed de gids daar zo lelijk over, dat je veel geld moest hebben of je creditkaart daar beter kon afgeven, maar wij aten een Dobos tota met thee (Greta) en een salted peanuts cake met koffie (Maria) in een zeer mooi omgeving voor 25€, tegen mijn principes is zaten we deze keer binnen want buiten kon je ook zitten maar dan had je niet dat mooie decor.
    Dan naar de boot want het was ondertussen drie uur en we zagen terug schepen op de Donau. Jammer maar helaas de boot legde vandaag niet aan op het eiland wegen de festiviteiten. We hebben dan nog geprobeerd met de Metro, de tram en nog een andere bus maar zelfs met de vriendelijk hulp van Budapestmensen geraakten we niet tot daar, de Metro reed niet de buslijn was omgelegd enz... Dus terug naar het hotel om even te pauzeren toen bleek dat ons Greta haar tweede klein teentje helemaal blauw zag en dat ze daarom zo slecht te been was.
    Na onze platte rust gingen we naar café Central, dit koffiehuis was de geliefde plaats voor de schrijvers en journalisten aan her begin van de 20e eeuw. Stamgasten konden er telefoontjes ontvangen en het papier om op te schrijven lag klaar. Het café Central is terug opgebouwd in zijn oude luister en was niet zo ver van ons vandaan.
    Daarna gaan souperen in de Vaca Utca waar we vanmiddag geluncht hadden. En terug naar de boot voor een tweede rondvaart, wegens de feestdag zat hij stampvol, ik vond nog een stoel voor ons Greta en zat zelf op twee baren waar de mensen hun voeten op konden zetten, met een jas onder mij en regelmatig rechtstaan om een foto te nemen ging dat juist. Gelukkig hadden we de avondtocht al eerder gemaakt want met al dat volk verstonden we niets van de gids en was het heel moeilijk om een mooie foto te maken.
    Rustig terug naar de kamer en ik maakte toch al mijn valies dan heb ik meer tijd om te douchen en te ontbijten. Om 9.20u moeten we op de hoek staan om de shuttle te nemen naar het vliegveld. Wedden dat we nu wel langer slapen!

Ochtendwandeling en thuisreis

May 2, 2014 in Hungary ⋅ ⛅ 12 °C

Ja wadde, om 4u was ons Greta wakker, ik hield het uit tot 5.30u.
    Valiezen pakken was niet nodig dat deden we gisteren al dus douchen nog wat rommelen en om 6u stonden we al buiten om een wandeling te gaan maken, tot aan de Donau waar de zon opkwam en waar we toch nog enkele mooie vergezichten konden fotograferen. Daarna tegen 7u naar het hotel om uitgebreid te gaan ontbijten. We hadden ervaren dat je naast de koffiemachiene het minste last had van de puttekensgeur. Wat langer blijven zitten af en toe flink geeuwend.Naar de kamer voor een toiletje en nog wat lezen of patience spelen op de IPad tot het negen uur was om naar de shuttle te gaan.
    Daar konden we nog even in het zonnetje zitten tot stipt op tijd de ASM kwam nog twee stops om andere reizigers mee te nemen en om 10u stonden we aan de check in balie. Verder geen problemen alles liep vlot en rond half vier was ons Greta afgezet in Boom en ik thuis.