Stadswandeling in Akureyri

August 16, 2015 in Iceland ⋅ ⛅ 15 °C

Vrij goed geslapen en rond 7 am naar dek omdat we Akureyri bereiken, onze laatste haven in IJsland. Een licht ontbijt moet mijn maag tot rust brengen en dan gaan we de stad in.
    Akuteyri heeft als bijnaam de hoofdstad van North Iceland te zijn. Hier zou reeds van in de 9e sporen van bewoning gevonden zijn, maar in 1562 werd het in officiële documenten een stad genoemd.
    Tegenwoordig is Akureyri een vooraanstaande haven en een economie gebaseerd op visvangst. Het is ook een basis voor bikers en backpackers. Verder is er een botanische tuin, de moeite waard. Een modernistische kerk gewijd in 1940 en één winkelwandelstraat.
    Het valt ons op dat het een groene stad is met veel bomen, in tegenstelling met de rest van IJsland waar bomen eerder schaars zijn. Mogelijk wegens slechte groei of omdat ze in vorige eeuwen werden gebruikt als bouwmateriaal voor huizen en schepen?
    Er is zelfs een herbebossingsprogramma lopende, je koopt een jonge boom met certificaat en hij wordt met jouw naam erbij in de natuur geplant.
    Na een goede wandeling gaan we terug aan boord tegen 1 pm. Even een beetje eten, voor mij alleen maar wat brood en Ibuprofen, Dirk geniet gelukkig wel van verschillende gerechten uit het buffet. Aan de achterkant van het schip kunnen we rusten en genieten van het uitzicht als we Akureyri verlaten en de Ejafjordur (naam van de fjord) doorvaren naar open zee.
    We verlaten de haven om 2.45 pm en de fjord zelf om 5.20 pm onderweg zagen we nog walvissen, geen grote potvissen maar een kleinere soort zoals in Canada.
    Het is licht bewolkt en zo'n 15°. Eens we terug op volle zee zijn voel je het deinen van het schip weer, de golven zijn 1 a 1,5 m hoog.
    Even langs het Lido voor een hap en dan naar de show van Iris Croes. Een Nederlandse muzikante die ook liedjes schrijft en enkele jaren geleden de talentenshow won in Nederland. De klank was niet zo goed maar ik denk dat het wel OK was gezien de enthousiaste reacties van de Nederlanders.
    Voor mij was de avond alweer voorbij, naar bed om 9 pm.