• Day 13

Verrassend Bergen, Noorwegen

August 19, 2015 in Norway ⋅ ☀️ 25 °C

We werden wakker in Bergen het was een kalme vaart we wiegden niet eens.
    Eindelijk terug een deftig ontbijt: spiegelei, bacon en havermoutpap. Ik ben erdoor!
    We namen ruim de tijd voor we naar de stad gingen, voor 10 am is er toch niets open.
    We liggen opzij van de oude stad voorbij de Rosenturm die we nog kenden van vorig bezoek. De geklasseerde Briggen zijn nu allemaal winkeltjes oorspronkelijk in de 15e eeuw waren dit al handelshuizen met gedeeltelijk stenen onderkeldering. Bergen was dikwijls overvallen door piraten, het was een gewild doelwit voor overvallen, vuur en alle mogelijke ongelukken door zijn handelsrijkdom.
    We wandelden rustig naar de funiculaire omdat we deze keer een overzicht wilden hebben. Dat was een goed plan de Fløbanen zoals de funiculaire hier heet was gemakkelijk te vinden en we waren niet alleen maar iedereen kon mee dus aanschuiven was het ook niet.
    Bergen heeft de grootste haven van Noorwegen en is de tweede grootste stad, na Oslo. De stad ligt in het centrum van 'The zeven mountains' en heeft een overvloedig groen landschap omringd door de Noordzee, en doet mij daarom denken aan Rio de Janeiro zonder favella's.
    Boven hadden we een prachtig zicht over een geweldig grote stad zeker zo groot als Antwerpen maar dan verdeeld over verschillende baaien.
    Het is prachtig weer zo'n 26° en volop zon. We wandelden naar beneden via de wandelweg, bovenop de berg waren nog verschillende wandelingen die zeker de moeite zouden geweest zijn maar ja, tijd is kostbaar. Normaal zou de wandeling naar benden 45' tijd in beslag nemen maar we stopten zo dikwijls om te kijken en te fotograferen dat we er 1,5 u over deden. Bijna beneden volgden we gewoon de studenten die iedere verbindingstrap namen, wij dus ook en zo kwamen we terug aan de Fløbanen uit.
    De oudste vishandel, en grootste inkomensbron was gedroogde kabeljauw, zelfs tot in Portugal werd deze uitgevoerd. Nu is de vismarkt verworden tot een toeristisch eetkramen markt met meer en meer worstenkramen en de worsten die we proefden van walvis, mouze of rendier waren veel te vet. We zagen ook verse walvis liggen, het zag er uit als biefstuk die donker verkleurd was. De smaak was van rundvlees dat vetgemest was met vismeel, of wat je je daarbij kan voorstellen.
    Tegen tweeën waren we terug op het schip, we namen een ceasarsalad en wilden eerst buiten in 'The Retreat' gaan zitten maar dat was volzet en véél te warm in de blakke zon.
    Dan maar siësta tot we terug de haven verlieten, het schip draaide en gaf zo nog een prachtig zicht op Bergen en daarna vergezichten in de fjord.
    Om 6 pm ging Dirk een smorgasbord halen met vis, schaal- en schelpdieren. 'T was niet slecht maar het had verser gekund, het was allemaal ontdooit en dan is de pit eruit. Als je juist van een verse vismarkt komt dan verwacht je beter, het eerste minpuntje.
    We genieten nog van de fjord tot we op zee zijn en dan maken we ons klaar voor een laat diner in 'La Fontaine' om 8,30 pm.
    Dirk kiest voor 'Chilled sour cherry soup' en daarna 'Prime rib of beef au jus' in 't Nederlands: zure kersen soep en runderribeye met jus.
    Ik nam 'Crispy sweatbreads' en 'salmon Coulibiac' vertaald als knapperige zwezerik en zalm in deeg.
    De soep leek meer op een coulis voor op pannenkoeken en mijn zalm was te droog, ik denk dat ze de diepvries aan het leegmaken zijn. Ja, op de duur is men te verwend!
    De show achteraf was prima een muzikant/zanger die Dirk eerder al alleen had bezig gezien toen ik ziekjes was: Salvatore Hassard. Moe maar tevreden gingen we naar bed.