Mooie dag in Alesund Noorwegen

August 18, 2015 in Norway ⋅ ☀️ 22 °C

Na een nacht vol onderbrekingen werden we wakker dicht bij Alesund. Hier waren we een vorige reis al eens geweest en dat geeft altijd zo'n gevoel van herkenning. Het is stralend weer en we kunnen buiten ontbijten in het 'Retreat' normaal de enige rokersruimte op het schip. Maar in open lucht hadden we geen last van de weinige rokers om ons heen.
    Het wordt een beetje een feestelijke dag want er wordt een touwtrek competitie gehouden tussen de MS Rotterdam en de MS Ryndam, over de twee boegen heen. Omdat de MS Ryndam de vloot verlaat wordt ze ook nog feestelijk uitgezwaaid met veel vlaggenvertoon. Ze is opgekocht door P & O Australië en zal daar veerdienst doen. Ondertussen wordt de MS Koningsdam in de vaart genomen.
    De kade en omgeving was erg vergroot, met de MSC lagen we tegen de stad aan en nu was er een ringweg en een langere kade. Er waren ook nieuwe grote buildings bijgebouwd maar de art deco stijl houdt men wel aan. Deze was het gevolg van een grote stadsbrand begin vorige eeuw, de stad werd toen heropgebouwd in Art Deco stijl. En gefinancierd met wat men nu fundraising noemt.
    Het is prachtig weer het zonnetje schijnt en het is 21°. We wandelen de stad door en vinden hier en daar herkenningspunten b.v. Het Alesund Museum, de baai en enkele beelden die we voorheen ook fotografeerden. Wegens het mooie weer gingen we wat vroeger naar het schip en ik zocht een ligzetel helemaal achteraan in de Retreat, ik verwacht dat de MS Ryndam zeker voorbijkomt en dat we hem dan van hieruit kunnen uitwuiven. En dat was goed gegokt het was aandoenlijk, uitgevlagd en met de spuitboot van Alesund die haar de laatste eer bewijst, helemaal bevlagd en met alle passagiers en bemanningsleden aan dek en maar zwaaien.
    Een uurtje later was het onze beurt en konden we Alesund zien verdwijnen terwijl we de fjord indraaiden.
    Nog een klein hapje om 7 pm en naar de comic mistery show van een jonge Spaanse goochelaar. Daarna viel ik als een blok in slaap om om 11 pm terug wakker te zijn, en dan maar te lezen en de blog te schrijven.