Van Rüdesheim naar Keulen

November 27, 2014 in Germany ⋅ ⛅ 7 °C

Heerlijk geslapen, ik vond een oplossing voor mijn kussengevecht, en we werden wakker om 6u omdat het schip vertrok. Min of meer rustig de aanlegplaats verlaten, een bocht naar links waardoor we een romantisch uitzicht kregen op nachtelijk Rüdesheim, met de torens en het Denkmal allemaal verlicht, heel de nacht door, hier geen dreigend electriciteitstekort.
    Terug wat soezen tot het tijd werd om te gaan ontbijten. We zijn wat vroeger dus is het rustiger aan tafel, wij zitten naast een tafel met luidruchtige mensen. Soms wel leuk maar vermoeiend.
    Het is bewolkt en fris op het zonnedek, we maken er een promenadedek van want zon zien we niet. We zijn hier op het meest romantische stuk van de Rijn, mooie vakwerkhuizen en regelmatig zien we burchten of ruïnes en beseffen dat taxen en belastingen van alle tijden zijn, vele burchten zijn eigenlijk tolburchten en je kon geen 20 km varen zonder drie keer tol te betalen! Hoe dat in de praktijk ging weet ik niet maar duur was het wel.
    Nog wat gepraat met Aline en Monique, moeder en dochter en de eerste stappen van Wordfeud uitgelegd, Aline krijgt van haar kinderen een IPad en leert nu de eerste les.
    Dan nog wat in de kajuit waar het landschap aan ons voorbijdrijft. Het is druk op het water en regelmatig spatten de golven over de ruit, eerst is het verschietachtig maar dan is het plezant, water spatten zonder nat te worden.
    Om 12,30u aan tafel voor:
    -pompoencrèmesoep met geroosterde pompoenpitjes (Dirk zal dat willen proberen te maken)
    -Saladebuffet
    -Wildgoulash met jeneverbessaus, groentenmix en wilde rijst
    -Crème Brûlée.

We zijn meer dan een uur te laat in Keulen, volgens Edgar de Hotel-manager omdat het heel druk was maar er blijkt toch ook een defect aan de stuurboordmotor te zijn want de manier waarop we aanleggen is helemaal niet zoals het zou moeten zijn, de matrozen hebben alle moeite om het schip aan de kade te krijgen. De motor die het schip opzij moet aandrijven doen dit niet zodat we heel traag afdrijven tot we tegen de kademuur botsen (zachtjes weliswaar). Het is 7° en hier en daar een flintertje blauw in de lucht toen we vertrokken. Twee kerstmarkten hebben we bezocht, jammer genoeg begon het te regenen, dus gingen we maar stillaan terug naar het schip. De stad hebben we al uitgebreid gezien en voor het gala diner moeten we ons toch even optutten hé. Het vieruurtje in het salon missen we natuurlijk weer.
    Gala - Diner:
    -Eendenmousse met mango sherry tomatenchutney
    -Cappuccino van kastanjes met truffelolie
    -Shooter met cassissorbet en sekt
    -Angus ossenhaas met rode uimarmelade en portsaus, wortel en prei in vanilleboter en aardappelkoekjes
    -Baked Alaska, zijnde omelet Siberienne met bosvruchtenragout.

Na het diner gaan we naar de bar om nog een gezellige avond door te brengen, we nemen de cocktail Rhein Prinzessin, en Edgar kwam zingen zodat het extra gezellig werd en we nog een tweede namen. Spijtig dat het dansen niet goed gaat door Dirk zijn pees want anders waren we niet om elf uur naar bed gegaan!