Hanoi

April 20, 2012 in Vietnam ⋅ 🌬 24 °C

Na een rustige nacht met weinig slaap veilig geland om 7,30 u. Het is bewolkt maar 27°. Aanschuiven voor het visum, een half uurtje. Aanschuiven bij de politie, nog eens een half uurtje. Aanschuiven voor de bagage en dan op weg naar de bus. Ondertussen maakten we kennis met Mi onze gids. Een klein vriendelijk meisje/dametje dat een beetje Nederlands verstaat maar het niet spreekt. Haar Vietnamees Engels is verstaanbaar. Op de weg naar het Silk Path Hotel, een 40' rijden, vertelde zij reeds over het leven van de vrouwen in Vietnam. Zijn moeten werken om het huishouden draaiende te houden, daarbij de ganse huishouding voor hun eigen gezin en dat van hun schoonouders! De mannen voeren zo weinig mogelijk uit omdat zij toch steeds erfgenaam zijn moeten zij de kost niet verdienen. Vrouwen erven niet, tenzij zij enige dochter zijn en er geen ooms in de familie voorkomen.
    De huizen zijn naar onze normen klein, en er wonen hele families in, ouders en gehuwde zonen, de schoondochters en de kinderen.
    In het hotel aangekomen kregen we eerst een fris handdoekje en een glaasje appelsap.
    Dan werden de kamers toegewezen, ik slaap met Marianne. We namen eerst een douche en verkleedden ons want het is behoorlijk warm.
    Tegen half een naar de lobby om naar het restaurant te gaan.
    We kregen een menu met soep, 2 starters, 3 hoofdgerechten en nagerecht.
    Een beetje op zijn Chinees.
    Daarna stonden de fietsriksjas al klaar, voor iedere persoon één. We reden een uurtje rond door de oude wijk en werden afgezet aan het meer van het Teruggegeven zwaard.
    De fietstocht was een belevenis op zich. Ik dacht dat Bangkok de drukste stad was maar dit is nog 5 keer erger. Verkeerslichten worden genegeerd, enkele richting bestaat niet voor hen, de voetpaden zijn benomen door de winkeliers of etensstalletjes, en verder toetert en belt men er op los. Ik heb het gefilmd want het is niet te geloven.

Aan het meer was een legende verbonden die ons uitvoerig uitgelegd werd door Mi, en die we bovendien nog eens op papier ontvingen. We bezochten ook de Jade Berg Tempel en zagen de Schildpad Pagode die in het midden staat.
    Een Tempel is voor de mensen die het geloof van Confusius aanhangen en diegenen die in meerdere goden en helden geloven. Hier staat nooit een Boedhabeeld.
    We wandelden daarna terug via de Joseph's church. En dan nog maar eens via de straten van de oude wijk naar het hotel terug.
    Weer een goede douche, wat bijpraten en naar beneden voor het avondmaal.
    Het leek erg op het middagmaal, toch was het een ander restaurant:
    Chickensalad met gember en citroengras
    Mushroomsoup
    Beef with gember, duck with soursweetsauce
    Battered fish
    warme groene groenten en aubergines Kleefrijst
    Fruit

Na 't eten was iedereen moe genoeg om te gaan slapen, het is nu 21.30 u