Hai Van Pass

April 29, 2012 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

De eetzaal zat vol Chinezen, pardon Vietnamezen, waarschijnlijk door de feestdag morgen: bevrijdingsdag en dan 1 mei. Hué is een geliefkoosde stad om te bezoeken zei Mi, er zijn hier ook opvallend veel grote hotels.
    Om half negen de bus in naar Danang, over een bergpas met mooie uitzichten.
    In de dorpen zagen we nogal wat oude huizen met water ervoor, a pond, Mi vroeg waarvoor dit water zou kunnen dienen? We raden, als versiering, voor verkoeling, met vissen in, als reservewater.... Ze vond dat wij een zuiver gedacht hadden, blijkbaar ging men in de vroegere jaren naar toilet in dat water!
    Eerst kwam de Phuoc Thuong pas, een voorbereiding op het echte werk.
    Daarna de Phu Gia pas. En dan de Hai Van pas, de top ligt op 495m hoogte en men het is de bergpas van de wolken van de zee. Dikwijls is het hier nevelig.
    Onze chauffeur is voorzichtiger dan die van Hanoi! Ik zit weer af en toe vooraan en kan het verkeer goed in 't oog houden.
    De pas is zoals alle bergpassen een kronkeling door de bergen. Bovenop de top (496km) stond een Frans fort dat later omgebouwd werd door de Amerikanen omdat zij van daaruit een volledig overzicht hadden op de baai. Danang was de toevoerhaven voor de Amerikanen. Aan het einde van de 19e eeuw nam Danang de havenactiviteiten over van Hoi An waarvan de rivier dichtslibte, een beetje zoals bij ons Brugge in de middeleeuwen dichtslibte.
    Wij stapten uit voor een fotostop en na een half uurtje terug naar de bus, ik had mijn klokje met temperatuurmeter mee buiten genomen en het was 33°.
    Na ongeveer vier uur rijden kwamen we aan in Danang en we gingen meteen eten in het Apsara restaurant: Grilled clamps with green onions, Grilled beef pochend in coconut juce, sauted chicken with lemon grass & chili, steamed pink fish with soja sauce, sauted water spinitch with garlic, fried rice with Lotus seed en als dessert watermeloen & dragonfruit. In het restaurant zagen we al de invloed van het hindoeïsme, een Shiva beeld en een tempeltje en teksten die wij toch niet konden lezen maar ze gingen wel over de Indische goden.
    We reden een beetje verder naar het Cham-museum. Later in de reis zullen we My Son bezoeken maar hier staan de sculpturen die daar gevonden zijn. Echte Hindoekunst met Brahma, Vishnu en Shiva. Het vroeg wat uitleg om deze kunst te begrijpen en dat gebeurde door Hilde die hiervan wel een en ander afwist.
    Toen we buiten zaten te wachten spraken we over de verschillende steensoorten in Vietnam, in het noorden Limestone in het midden marberstone en in het zuiden vroegen we aan Mi: no stone repliceerde ze al lachend.
    De trip werd verder gezet door een vrij modern Danang, men is de stad volop aan het uitbreiden met hotels en overal vind je de plakkaten hoe het er in de toekomst zal uitzien met sandy beatches. Zuiver gericht op het toerisme, als dat maar goed komt?
    We stopten nog eens aan een marmerbedrijf, weer een winkel, hier kocht ik mijn Boedha afgeboden van 900.000 V.dong tot 400.000 V.dong+5 dollar. Het was de laatste mogelijkheid om dit nog te doen want de waren verschillen van regio tot regio. Toen we verder reden zag het landschap eruit als de Kempen bij ons, zanderige bodem en pijnbomen. Daarna heel veel rijstvelden waar men aan het oogsten was, een typisch zicht van hier, de mensen dubbelgebogen en dan met die konische hoed!
    In Hoi An bezochten we nog een zijdebedrijf, waar we eens te meer mogelijkheid hadden tot aankoop. Heel Hoi An hangt aaneen van de winkels waar men kledij op maat maakt in 1 à 2 dagen. Het was wel interessant dat we ook de zijdewormen te zien kregen.
    Aangekomen in het hotel konden we niet vlug genoeg aan het zwembad zijn, het was nog 30° alhoewel het overtrokken was.
    Een paar uurtjes vrije tijd om het hotel te verkennen, en het is mooi en goed verzorgd. Alle faciliteiten in aparte chalets, kamers met balkon die uitgeven op het zwembad.
    Ons souper was ter plaatse en het was weer veel te veel. Daarna ging ieder zijn eigen weg, wandelen, rusten of meteen slapen.