Via Rusland vliegen we naar China

May 5, 2016 in Russia ⋅ 🌙 11 °C

Wegens de verhoogde veiligheidsmaatregelen gaan we met het openbaar vervoer naar de luchthaven, we willen niemand van de familie vragen want we willen het niemand aandoen om de evt checkpoints te trotseren er is trouwens ook geen kiss & ride zone meer wegens de veiligheidstenten!
    Tevoet naar de bus 180 van 7,55u, dan tram 6 aan de olympiade, de trein naar Brussels AirPort reed juist voor onze neus weg. Dan maar een cappuccino in Le Royal tot de volgende trein van 9,17u. Deze deed zijn diabolotoeslag eer aan want we volgden inderdaad de E19 tot in de luchthaven. Gelukkig wegen onze valiezen slechts 9 en 7 kg!
    Dan richting departures 2 via een tent met voorscanning van alle bagage en dan richting checkin maar ook daar was de checkin in twee gedeeld, eerst een wachttijd in andere grote tenten tot de echte checkin begon en dan pas waren we in de gebouwen zelf. In die voortenten moesten we zo'n half uurtje wachten tot Hainan airline zou beginnen inchecken om 10.45u.
    We herkennen niets! Geen richting geen enkel herkenningspunten.
    Weer aanschuiven om in te checken en de bagage werd niet gewogen want het was slechts een tijdelijke balie. Dan moesten we wel 50 trappen doen om aan de normale veiligheidscheck te komen en weer geen clou waar we juist waren, ondertussen hadden we wel een met zwarte plastiek afgesloten gedeelte gepasseerd. Waarschijnlijk de plaats waar de bommen ontploft waren.
    Nog wat gangen door, ruwe afwerking en betonnen trappen en ineens waren we bij de dutyfreeshops en het normale gedeelte!
    Dan was het simpel en zoals gewoonlijk, gate zoeken, vliegtuig bewonderen en wachten tot we in konden stappen.
    Men begon goed op tijd, gelukkig maar want 172 passagiers dat kan ook niet op vijf minuten.
    Zeker de helft Chinese mensen of zelfs meer! Hier en daar nog een zetel vrij, gelukkig hadden wij twee plaatsen naast elkaar aan het raam, in 't midden met drie is minder leuk op een lange vlucht.
    Eens we opgestegen waren kregen we een avondmaal, Belgische catering, daarna de Sky Shop wagen en dan gingen de lichten uit want dit is metteen een nachtvlucht. Eerst keek ik nog naar een film 'Marguerite' over een zangeres die niet kon zingen! Voor ons is het nog maar half vijf, en we zitten boven Sint Petersburg, maar de meeste mensen zijn al onder zeil!
    Dus oogjes dicht en snaveltjes toe ;-)
    We vliegen 9,17u en doen 7900 km, de gemiddelde snelheid is bijna 1000 km/u best snel!