Satellite
Show on map
  • Day 3

    Vandaag Sisi dag!

    August 23, 2017 in Austria ⋅ 🌙 17 °C

    Om 12u lichten uit en dan slapen gelijk de muizen in 't meel tot ik om 3.30u het raam dicht deed tegen het straatgeluid, ik wil het geen lawaai noemen maar mijn kamergenoot is hipper gevoelig aan geluid en beweging. Jammer genoeg zou ik daarna, uit gerustigheid waarschijnlijk, gesnurkt hebben als een os :-}
    Na een uitgebreid ontbijt met spek en eieren op stap. Greta stipte uit om eerst Schönbrunn verder te bezoeken dus richting Swedenplatz en de Ubahn naar Schönbrunn. We verwachtten een speciale Sisi toer maar het was eigenlijk de gewone Grand Tour, dus vooral over Maria-Theresia die 200 jaar voor Sisi leefde! In de museum shop kocht ik een boek voor Annie en we waren benieuwd naar de familie verhouding tussen Franz Jozefs moeder Sophia en keizerin Marie-Theresia dus vroegen we naar een 'Geslachtsbaum' van de Habsburgers? We schoten in de lach dat het ook een :Stammbaum' was in 't duits. Blijkt dat er wel 4 generaties verschil zijn tussen de twee genoemde dames! Rond de middag terug de Ubahn in naar de Naschmarkt waar we lunchten met een Wiener Snitsel, boeren art, dus met varkensvlees i.p.v. kalfsvlees. Hij smaakte ons toch voortreffelijk en deze keer was het genoeg. We maakten de planning op om langs het Session gebouw door te steken tot het Sisimuseum in de Hofburg. Het was +/- 25° in de schaduw maar tussen die hoge witte gebouwen lijkt het warmer. Eerst was er het zilvermuseum en daarna de Keizerlijke Appartementen waar vooral Keizer Frans Jozef maar ook Elisabeth leefden en werkten. Het was zeer de moeite waard maar je mocht niet fotograferen en daar erg ik mij enorm aan, dus stiekem trok ik toch enkele foto's en ik was niet alleen! Greta ging wat vluchtiger over het zilveren vaatwerk en porselein maar we spraken af in het Hofburg Café dus moest ik daar geen rekening mee houden en kon ik rustig blijven staan tot het foto veilig was!
    We troffen elkaar in het café en besloten een taxi te nemen naar het hotel om in de tuin wat te rusten en dan daarna wel of niet naar de Stefansdom te wandelen.
    Het werd dus maar tot aan de Swedenplatz waar ik een dürum nam en Greta een hotdog. Terwijl we zaten te eten passeerden er verschillende trams en omdat onze 48u kaart ook daarvoor dient besloten we de tram te nemen naar het Prater park zodat we eens konden zitten en rijden. We deden een wandeling langs de grande allee, heel breed maar verkeersvrij, maar het prater rad en attracties zagen we niet. Dan maar terug en na nog een echte Italianischer Eis verorbert te hebben gingen we hotel waarts om nu eens op tijd te gaan slapen.
    Read more