A short but fine adventure by Mariatche Read more
  • 924kilometers

Midweekje Wenen door twee Sisi fans

August 21, 2017 in Austria ⋅ ⛅ 18 °C

Heel vroeg uit bed om de files naar Zaventem te vermijden, dat maakte wel dat we langer moesten wachten. De check-in thuis leverde tijdswinst op die we eigenlijk niet nodig hadden! De security ging vlot want het was daar nog niet druk. En dan wat wandelen, zitten, wachten tot we onze gate 7min voor ons vertrek (maar) kregen.
    Na 1,25' u vlucht landden we in een zonnig Wenen.
    Zonder grote bagage waren we redelijk snel buiten, via de info wisten we direct welke bus en welke halte dus 20' later waren we aan Swedenplatz en dan de brug over en ons hotel ligt binnen redelijke afstand! Behalve als je naast de Donau begint te stappen en na een tijdje merkt dat je van het stadsplan afgevallen bent :(
    Terug tot bijna aan de brug en dan eindelijk rond half 3 konden we onze kamer innemen:)
    Even verfrissen en naar de Karmelieten markt om een hapje te eten. In een beenhouwerij die ook eethuis is, zoals bij ons de bakkers die ook ontbijt geven.
    Dan de Hop on/off bus en we lieten ons rijden eerst de rode lijn en een uurtje later de blauwe lijn. Een overzicht van de stad alvorens we ze tevoet te lijf gaan!
    Een sachertorte in het draaiend restaurant van de donauturm en de laatste bus tot aan 't Mak, het Modern Austrian kabinet-museum, en overstapplaats. In redelijk wandeltempo naar het hotel en nog een theetje en rustig op bed lezen en bloggen. We deden 16567 stappen.

Grinzing en de Schönbrunn tuinen

August 21, 2017 in Austria ⋅ ⛅ 20 °C

Beiden goed geslapen en om 6u wakker, beetje straatlawaai maar dat heb je gemakkelijk. Eerst ons turnoefeningen, Greta voor het bekken en ik mijn Thai Chi.
    Tegen 7 u aan het ontbijt, alles wat je wensen kan en in de tuin!
    Om half 10 op stap, eerst naar de Karmelietenmarkt om bananen en dat naar tevoet naar het Stadhuis, das Rathaus, om de bus naar Grinzing te nemen. Bleek deze groene lijn maar een uurtje later om 11u te vertrekken.
    Das niet erg we wandelen dan door het stadspark langs de rozentuin naar Sisi haar denkmahl maar we moesten ernaar vragen want het ligt een beetje uit zicht. Nog even naar het Rathaus zelf en na overleg kochten we onderweg van twee verklede heren (Mozart style) een ticket voor de Koninklijke opera. Vandaag komen de Weiner Sangerknapen en het is de voorstelling van het nieuwjaarsconcert, wij direct verleidt natuurlijk.
    De Hop on/off bus naar Grinzing zat meteen vol en wij bleven dan maar beneden zitten. Een 3/4u rijden en wij dachten dat we beneden geen commentaar kregen, tot we uitstapten en tussen de twee stoelen de aansluiting voor de oortjes zagen, ja met onze dikke billen hadden we dat niet gezien!
    Lunchen op de Khalenberg met mooi panorama uitzicht, heel lekkere crémesoep en ik had ravioli gevuld met paddestoelen, vegetarisch, Greta had rundvlees met polenta maar dat was een beetje weinig voor haar.
    Gelukkig had ik nog wat over en dat was vlug verorbert door mijn zus!
    En wat we al dikwijls ondervonden gisteren en vandaag: het eten wordt hier niet heel warm geserveerd!
    Dan terug de bus op om terug naar 't centrum te rijden en de gele lijn naar Schönbrunn te nemen, ons ticket zou nog maar een half uurtje geldig zijn.
    We namen een Sisi bezoek ticket maar besloten het vandaag nog niet te gebruiken want het was al vrij laat en om 6u sluit het museum. Dan maar de tuinen bezoeken en wandelen tot aan de Gloriette helemaal bovenaan, prachtig uitzicht en aangenaam weer zo'n 24°.
    We gingen niet meer langs het hotel vóór we naar de opera gingen dus hadden we ruim tijd om nog een stuk Esterhazy taart te eten aan de Zoo van Schönbrunn. Om 6u vlogen we daar buiten en wandelden we dan maar naar de Ubahn, de metro dus om te gaan genieten van Mozart. De muziek was goed en we waren heel content, de Wiener Sangerknapen waren een (goed) koor maar wel wat ouder dan de verwachte engelenstemmen. Het kon de pret niet drukken en we lachten maar eens met ons zelf, 2 naiëve oude dames verleidt met een mooi praatje door de verkopers ;-)
    Door een drukke stad met de metro naar het hotel ging heel vlot en met 19837 stappen hadden we vandaag genoeg gewandeld, om 11 thuis.

Vandaag Sisi dag!

August 23, 2017 in Austria ⋅ 🌙 17 °C

Om 12u lichten uit en dan slapen gelijk de muizen in 't meel tot ik om 3.30u het raam dicht deed tegen het straatgeluid, ik wil het geen lawaai noemen maar mijn kamergenoot is hipper gevoelig aan geluid en beweging. Jammer genoeg zou ik daarna, uit gerustigheid waarschijnlijk, gesnurkt hebben als een os :-}
    Na een uitgebreid ontbijt met spek en eieren op stap. Greta stipte uit om eerst Schönbrunn verder te bezoeken dus richting Swedenplatz en de Ubahn naar Schönbrunn. We verwachtten een speciale Sisi toer maar het was eigenlijk de gewone Grand Tour, dus vooral over Maria-Theresia die 200 jaar voor Sisi leefde! In de museum shop kocht ik een boek voor Annie en we waren benieuwd naar de familie verhouding tussen Franz Jozefs moeder Sophia en keizerin Marie-Theresia dus vroegen we naar een 'Geslachtsbaum' van de Habsburgers? We schoten in de lach dat het ook een :Stammbaum' was in 't duits. Blijkt dat er wel 4 generaties verschil zijn tussen de twee genoemde dames! Rond de middag terug de Ubahn in naar de Naschmarkt waar we lunchten met een Wiener Snitsel, boeren art, dus met varkensvlees i.p.v. kalfsvlees. Hij smaakte ons toch voortreffelijk en deze keer was het genoeg. We maakten de planning op om langs het Session gebouw door te steken tot het Sisimuseum in de Hofburg. Het was +/- 25° in de schaduw maar tussen die hoge witte gebouwen lijkt het warmer. Eerst was er het zilvermuseum en daarna de Keizerlijke Appartementen waar vooral Keizer Frans Jozef maar ook Elisabeth leefden en werkten. Het was zeer de moeite waard maar je mocht niet fotograferen en daar erg ik mij enorm aan, dus stiekem trok ik toch enkele foto's en ik was niet alleen! Greta ging wat vluchtiger over het zilveren vaatwerk en porselein maar we spraken af in het Hofburg Café dus moest ik daar geen rekening mee houden en kon ik rustig blijven staan tot het foto veilig was!
    We troffen elkaar in het café en besloten een taxi te nemen naar het hotel om in de tuin wat te rusten en dan daarna wel of niet naar de Stefansdom te wandelen.
    Het werd dus maar tot aan de Swedenplatz waar ik een dürum nam en Greta een hotdog. Terwijl we zaten te eten passeerden er verschillende trams en omdat onze 48u kaart ook daarvoor dient besloten we de tram te nemen naar het Prater park zodat we eens konden zitten en rijden. We deden een wandeling langs de grande allee, heel breed maar verkeersvrij, maar het prater rad en attracties zagen we niet. Dan maar terug en na nog een echte Italianischer Eis verorbert te hebben gingen we hotel waarts om nu eens op tijd te gaan slapen.

Hunderwasserhaus & centrum

August 24, 2017 in Austria ⋅ ⛅ 23 °C

Na allebei een ongestoorde nacht te hebben doorgebracht tot 7u !, namen we een uitgebreid ontbijt in de tuin en maakten een minder vermoeiende planning op.
    Vanaf de Swedenplatz onze vertrekbasis, 10' van het hotel verwijderd, namen we tram 1 tot de Rudolfplatz vanwaar we naar het Hunderwasserhaus konden wandelen. Dat was niet ver had ik gisteren gezien. De kleurrijke zuilen, de groene terrassen en de ongelijke vloeren deden ons ook aan Gaudi denken die in Spanje en natuurlijk in Barcelona zulke fantasierijke bouwwerken neerzette. Het echte Hundertwasserhaus is niet publiek toegankelijk maar er is aan de overkant een soortgelijk gebouw gezet met alle winkeltjes waar je alle mogelijke kleurrijke toeristische spullen kan kopen.
    Na een ochtendkoffie en een beetje rust terug de tram op tot aan Urania zodat we naast Wien, een bijriviertje of waterafleidingskanaal, naar het stadtspark konden wandelen. Strolend tussen de standbeelden van componisten en natuurlijk van Strauss die ter plaatse zijn kursaal had, waar tot op heden bals gehouden worden, bereikten we de binnenstad waar praktisch geen openbaar vervoer meer is.
    We vroegen de weg naar Kapuziner-gruft waar de Habsburgers begraven liggen. Een echte Wienerin, maar wel een sjieke dame, nam ons op sleeptouw tot we in de Himmelfortgasse gemakkelijk de weg konden vinden. Daar stapten we toevallig een antiquariaat binnen om een origineel souvenir te kopen, wat een hoop fotomateriaal daar binnen stond??? Maar in de wanorde had de eigenaar direct wat ik wenste!
    De crypte van de Kapuzinerkirche was vlug gevonden en sinds verleden jaar lagen ze nog allemaal hetzelfde ;-)
    Een broodje met een sapje uit deJuice-factory en een uurtje gezellig aan een tafeltje gaf ons de rust om in de drukke winkelstraat de Kärntnerstrasse de warmte te trotseren tot aan de Stefansdom waar we ons in alle bochten moesten wringen om de kerk in zijn geheel te fotograferen.
    De Roteturmstrasse bracht ons naar de Swedenplatz terug en vandaar naar het hotel was maar een boogscheut.
    We namen een siësta in de tuin onder de bomen met een kop thee en we waren niet de enigen. Het was 29graden.
    Rond 5u maakten we ons klaar om richting Karlskirch te rijden, we zouden met de Ubahn gaan maar ik zag dat er een bus met eindhalte Schwartzenberg platz was en daar staat het Russische herdenkings monument. Verleden jaar stond daar een enorme tent voor en konden we het niet goed zien maar nu stond het vrij en in al zijn glorie te blinken. Echte Russische heldenverering zoals we in St Petersburg ook gezien hadden! Ik vind dat wel mooi en tenslotte hebben die gewone soldaten hun leven in de waagschaal gegooid voor de Westerse vrijheid, die zij uiteindelijk zelf niet hadden!
    Ervoor Hostrahlbrunnen ttz een heel hoge fontein.
    De Franse ambassade die echt art deco is werd door de Weners uitgemaakt voor een vergissing zij zou zogezegd bedoeld geweest zijn voor Turkije gezien de krullen en ronde versieringen.
    De Karlskurche achter de hoek was ook verlost van de tenten die ervoor stonden vorig jaar en was in al haar glorie te zien. Aan een van de kiosken dat omgebouwd is tot café dronken we nog een pint en een gin om het af te leren en lieten we de avond de dag overnemen.
    Met tram 1 naar de Swedenplatz en naar het hotel voor onze laatste nacht in Wenen. We deden 15.844 stappen.

Aan alles komt een eind!

August 25, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 21 °C

Iets na zeven, na een onrustige nacht, maakten we ons stilaan klaar om huiswaarts te keren. Eerst de valies inpakken, gelukkig alleen handbagage want er was weer een staking geweest op Brussel-AirPort en dan weet je niet of de ingecheckte bagage wel doorkomt! Maar het nadeel is dat je goed moet uitkijken waar je je spullen steekt want de security is heel streng!
    Bij het ontbijt werd er regelmatig naar een dienblad gevraagd maar die zijn er niet, de zaalverantwoordelijke zei dat dit verspilling in de hand werkt, als je meer moet terug naar het buffet gaan neemt men minder in één keer en verspilt men minder eten, dat is eigenlijk goed gezien.
    We hadden nog ruim de tijd om naar de Kapittelmarkt te gaan om een banaan te kopen, Greta eet iedere dag een banaan tegen krampen, en omdat dat het enige was moest ze niets betalen. Auf wiederseehn, zei de verkoopster maar dat kan natuurlijk niet, we gaan naar huis.
    Na het afrekenen verlieten we de kamen en zaten we nog tot 11u in de tuin, je voelde al dat het een warme dag ging worden maar onder de bomen is het aangenaam zitten.
    Daarna de gewone procedure: airportbus aan Swedenplatz, inchecken via de snel incheck kiosk, goed geleerd op de heenreis, security passeren en wachten op het vliegtuig.
    Omdat het midden in de spits was toen we landden namen we de bus tot Mechelen en lieten ons daar afhalen door Dirk.