Kaapstad

December 19, 2006 in South Africa ⋅ 🌙 18 °C

Na 11u op een smalle plaats in het vliegtuig kwamen we aan in Kaapstad.
    De bediening was in orde voor de gewone zaken, een extra drankje vroeg meer tijd dan nodig.
    Een 22° was aangenaam na het winterse Europa.
    In de hall wachtte men ons op met onze namen op een bord, speciaal en geruststellend.
    In plaats van naar de trein bracht de chauffeur ons naar Kirstenbosch Botanische tuinen, waar de rest van het gezelschap reed aan de 1e uitstap begonnen waren.
    Jenny was onze gids, ze wachtte ons op maar de bezoektijd was bijna om zodat we beter even pauzeerden in de cafetaria om tot rust te komen na de lange reis.
    Jenny was vriendelijk maar ze ratelde maar door, Dirk kreeg er hoofdpijn van!
    Na de tuin, een bezoek aan Hout bay, waar een vloot van vissersboten ligt, verse zeevruchten zijn een specialiteit van Mariner's warf, maar daar kunnen we niet van genieten wegens geen vrije tijd.
    Chapman's peak drive is een van de meest spectaculaire sea cliff's routes ter wereld, hij is gebouwd tussen 1915 en 1922 en recent gemoderniseerd.
    We rijden tot Simon's town, vroeger een plaats waar de zeilschepen aanmeerden voor ze de Tafel baai in de winter konden aandoen wegens het gevaarlijke tij.
    Nu is het een marine basis sinds 1814. Dan bezoeken we het uiterste punt van ZA, Cape of good hope nature park.
    Daarna naar de Boulder's pinguïn kolonie, hier kwamen in 1983 enkele paren Jackass pinguïns aan en nadat zij er eieren legden is de kolonie steeds sterk gegroeid, ze vergroot ieder jaar met 60% en in 1997 waren ze met 2350.
    Het word nu stillaan tijd om naar de trein te rijden.

Na aankomst bij de trein stonden onze valiezen al in de coupe en konden we ons eindelijk verfrissen. In de lounge/bar werden we uitgenodigd om meer uitleg te krijgen over de trein, de excursies en eventuele vragen.

Daarna uitpakken een beetje zoals in een caravan en om 20u werden we verwacht voor het diner in de 2e wagon/eetzaal, alles in het donker maar mooi met kerstlichtjes versiert.
    Een fris slaatje
    lekkere soep
    rijst met vleesragout, onbekend dier?
    bread & butter pudding, een bleke broodpudding met saus

Onze eerste indruk: de trein is een beetje uitgeleefd, onze (luxe)wagon is van 1953 en was toen het neusje van de zalm! Nu eerder het kneusje van deze tijd.

We zijn gestationeerd naast de zee, de mensen zijn vriendelijk, alles is proper en het eten was goed dus: we redden het wel.