Durban

December 27, 2006 in South Africa ⋅ ⛅ 22 °C

Vannacht was het verschrikkelijk warm op de trein. In onze coupé hebben we dan nog een kleine ventilator, alleen in de lounche en de barwagon is er airco.
    Omdat Durban slechts 106km afstand was waren we 's avonds al op onze bestemming dus verkoeling via het raam was ook niet mogelijk.
    'S nachts werd ik wakker van benauwdheid en opende het raam, maar dat gaf dan weer mogelijkheid om de malariamug binnen te krijgen en dat is ook niet wenselijk.
    Na een goed en welkom ontbijt op naar Durban, onze gids was deze keer Alain. Gelukkig kende hij Durban goed en hij gidste ons veilig door de 3e grootste stad van Zuid Afrika. Je hoorde aan zijn uitleg dat dit zijn habitat geworden is. Het is een mooie moderne cosmopool, alle godsdiensten leven hier naast en door elkaar. Een Hindu tempel met ernaast een moskee en een christelijke of anglicaanse kerk het kan allemaal. Zelfs ten tijde van de apartheid bleef de vrijheid van godsdienst gelden.
    De meeste Indiërs die hier nu verblijven zijn Hindi, zij werden ten tijde van de suikerriet productie rond 1850 met contracten overgebracht. De Zulu's wilden niet op de velden werken maar de Indiërs wel. Zij kregen een 5-jaar contract met gratis terugreis naar India, maar velen bleven in Zuid Afrika. Zij zijn nu de grootste Indische populatie buiten India.
    Eerst bezochten we de mooie botanische tuin, maar het blijft een kunstmatige opstelling en overal eenbeetje hetzelfde, de echte natuur is indrukwekkender!
    Na het bezoek aan een overdekte markt waar Dirk kruiden kocht werden we naar de 'gouden mile' gebracht, een boulevard aan zee. We gingen sushi eten de anderen Indisch of pizza. We verkenden een stukje strand en waren blij verrast door de grote moeite die Durban doet om alles proper te houden.
    Durban wordt geleid als een bedrijf en is genoteerd op de beurs, blijkbaar werkt dit goed.
    Het was een hete dag en we reden nog even langs de haven, hier was niet veel bedrijvigheid te zien.
    Om half 4 werden we aan Ushaka Marine World afgezet, tenminste Dirk en ik, de anderen hadden geen zin om naar het strand te gaan. De zon was ondertussen weg maar de temperatuur was zeer aangenaam. Veel zwemmen was er niet bij gezien de golven zeer hoog en wild waren, maar dat was ook plezant.
    Tegen kwart voor 5 kwamen we op de terugweg Alain tegen, hij vroeg of we er iets mee inzaten om wat later te vertrekken, hij kwam juist van de trein en het busje werd gepoetst.
    Bleek dat de Nederlanders op ons busje gevraagd hadden om op een bepaalde locatie gebracht te worden, toen bleek dat ze dan een taxi terug moesten nemen naar het station wilden ze toch liever ineens naar de trein gebracht te worden. Alain zei dat ze tenslotte geen taxidienst waren, hij was er niet gelukkig mee!
    Toen we aan de uitgang kwamen begon het te druppelen, tegen dat Alain er was met het busje was het een fikse regenbui die volgens hem heel de nacht kon duren.
    Gelukkig kwamen we ondanks de file aan de uitgang van Ushaka en de drukte in de straten, nog op tijd voor de 1e dinnershift, want we hadden beiden honger na dat zwemmen.
    We kregen: cheese salad, mussels in white wine sauce, lamb shops, Apple pie with fresh Cream.
    Zoals gewoonlijk lekker en genoeg met een vriendelijke bediening.
    Nog een biertje en een mixer (cocktail) meenemen naar onze coupé want vannacht rijden we weer verder.
    Douchen en wassen gebeurt best bij stilstand want je moet je wel goed vasthouden als de trein rijdt!